سیستم‌عامل و نرم‌افزار

July 8, 2014
4:26 سه شنبه، 17ام تیرماه 1393
کد خبر: 63200

اپلیکیشن‌های فارسی برای تلویزیون‌های هوشمند

مریم عسگری: بی‌شک تلویزیون و در کل رسانه‌های صوتی و تصویری از محبوب‌ترین و البته عمومی‌ترین ابزارهای رسانه‌ای دنیای امروز به شمار می‌آیند.
 
ابزاری که سال‌های سال تنها به‌دلیل پخش برنامه‌های زنده و غیر زنده تلویزیونی، بهره‌مندی از قابلیت نمایش فیلم‌هایی در قالب نوارهای ویدئویی، سی‌دی و دی‌وی‌دی، پشتیبانی از برخی ابزارهای بازی و سرگرمی نظیر دستگاه‌های آتاری و…. محبوب دل کاربران بود.
حالا با تجهیز این جعبه‌های جادویی به امکانات جدید، محبوبیت این دستگاه‌ها بیش از پیش شده است و کاربران تلویزیون با توجه به هوشمند شدن این تلویزیون‌ها وقت بیشتری را کنار آن می‌گذرانند.
محبوبیتی که تا پیش از این از نظر برخی از کارشناسان با روی کار آمدن ابزارهای سرگرمی و ارتباطی نوین که مشخصه بارز آنها هوشمند بودن آنها است، بعید بود.
 
اما این جعبه‌های جادویی هوشمند که با نام «SMART TV» به بازار عرضه شده‌اند به‌دلیل پشتیبانی و اجرای برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌) متنوع و البته محبوب توجه بسیاری از کاربران تلویزیون را به خود جلب کرده‌اند.
به همین دلیل نه تنها در بازار تلویزیون شاهد رشد چشمگیر عرضه و محبوبیت انواع گوناگون تلویزیون‌های هوشمند هستیم؛ بلکه اپلیکیشن‌های کاربردی فراوانی که روی این تلویزیون‌ها نصب شده‌اند طرفداران بسیاری یافته و همین موضوع به توسعه روزافزون بازار این تلویزیون‌ها کمک می‌کند.
 
در بازار ایران هم تلویزیون‌های هوشمند با وجود مشکلاتی که در زمینه دسترسی و سرعت اینترنت وجود دارد محبوبیت بسیاری داشته و به همین دلیل شرکت‌های عرضه‌کننده تلویزیون‌های هوشمند برای کاربران ایرانی برنامه‌های کاربردی محلی یا بومی نوشته‌اند که در جلب نظر مخاطبان آنها بسیار موثر بوده است.  اپلیکیشن‌هایی که در این گزارش ما به معرفی برخی از محبوب‌ترین آنها پرداخته‌ایم. خواندن این گزارش به شما در شناسایی این برنامه‌های کاربردی و همچنین انتخاب نوع و برند تلویزیون کمک خواهد کرد.
 
 
 مختصر و مفید درباره اپلیکیشن‌های بومی تلویزیون‌های هوشمند
در میان برندهای موجود در بازار شاید دو برند مطرح بازار (ال‌جی و سامسونگ) بیشترین تمرکز را در بخش تولید محتوا و تهیه برنامه‌های کاربردی برای تلویزیون‌های هوشمند داشته‌اند.
 
به طوری که این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند تعداد برنامه‌های کاربردی بومی مخصوص تلویزیون‌های هوشمند تنها بیش از یکصد مورد است.
 
بر اساس اعلام سامسونگ، این شرکت در حال حاضر 158 اپلیکیشن بومی روی سری‌های مختلف تلویزیون‌های هوشمند خود نصب کرده‌است که اپلیکیشن‌های موجود در 6 دسته‌ مختلف اطلاعات، آموزشی، ورزشی، ویدئو، سبک زندگی و بازی تقسیم‌بندی شده و روی تلویزیون‌ها نصب شده‌اند.
بر اساس اعلام این شرکت همان‌طورکه از نام هر دسته مشخص است بسته به نیاز کاربران امکان بهره‌گیری از اطلاعات گوناگون مانند اطلاعات سهام شرکت‌های بورسی، یادگیری علوم مختلف مانند زبان انگلیسی، تماشای ویدئوهای گوناگون، بررسی مجلات پرطرفدار و… برای آنها فراهم شده است. سامسونگ همچنین اعلام کرده است با توجه به تجربه استفاده از محتوا در صفحه‌ بزرگ تلویزیون توسط کاربر، بیشترین استقبال از برنامه‌های ویدئویی، بررسی روزانه‌ مجلات، اخبار و همچنین اطلاعات کاربردی در زندگی روزمره‌ کاربران صورت گرفته است. اطلاعاتی همچون اطلاعات سهام شرکت‌های مختلف، نرخ ارز و… نیز بیشترین تعداد بازدید و توجه را به خود اختصاص داده‌اند.
 
این شرکت در پاسخ به این سوال که این برنامه‌ها به‌طور پیش‌فرض روی اسمارت‌تی‌وی‌ها نصب شده‌اند یا خیر، گفت: برخی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد روی تلویزیون‌ها نصب شده و پس از تنظیمات اولیه اسمارت هاب، این نرم‌افزارها به‌طور خودکار شروع به دانلود شدن می‌کنند. اما برای استفاده از نرم‌افزارهای دیگری که در اختیار کاربران است، دانلود از طریق Samsung Apps الزامی است.
 
در ضمن تمام نرم‌افزارهای موجود روی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ رایگان است.
 
شروین فلاح‌دوست معاون ارشد بازاریابی محصولات صوتی و تصویری ال‌جی در ایران نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: محبوبیت و استقبال از برنامه‌های کاربردی بومی (ایرانی) در حدی است که ال‌جی در ماه 12 تا 13 اپلیکیشن جدید به لیست برنامه‌های کاربردی تلویزیون‌های هوشمند خود اضافه می‌کند.
 
وی افزود: با وجود توجه و گرایش زیاد کاربران تلویزیون‌های هوشمند به سمت برنامه‌های کاربردی با منظر اطلاع‌رسانی این شرکت روی این نوع اپلیکیشن‌ها تمرکز کرده است و برنامه‌های کاربردی نظیر همشهری، خبر، نرخ‌نامه و… را به لیست سابق اپلیکیشن‌های خود افزوده است.
 
معاون ارشد بازاریابی محصولات صوتی و تصویری ال‌جی در ایران همچنین با اشاره به توجه خاص ال‌جی به رویدادهای زمانی گفت: با توجه به برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی که جام جهانی بود، این شرکت اپلیکیشنی به کاربران ارائه کرد که در آن جدول زمانی مسابقات جام جهانی و پوشش خبری آنلاین مسابقات انجام می‌شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.