سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 8, 2014
9:14 سه شنبه، 17ام تیرماه 1393
کد خبر: 63230

امسال 2.4 میلیارد دستگاه الکترونیکی وارد جهان می‌شود

مرکز تحقیقاتی گارتنر در آخرین گزارش خود توضیح داد که طی سال 2014 میلادی عرضه جهانی دستگاه‌های الکترونیکی شامل رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، دستگاه‌های فوق‌همراه و تلفن‌های همراه نسبت به سال قبل رشد 4.2 درصدی را تجربه می‌کند تا در مجموع 2.4 میلیارد دستگاه الکترونیکی در سال جاری وارد بازار جهانی شود.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، "رانجیت اتوال"(Ranjit Atwal) مدیر تحقیقات گارتنر در این خصوص گفت: «2014 سالی است که تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی در آن رقابت بیشتری انجام می‌دهند. این بازار در سال 2013 میلادی کاهش 9.5 درصدی را تجربه کرد و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بازار رایانه‌های رومیزی،‌نوت‌بوک‌ها و دستگاه‌های رایانه‌ای فوق‌همراه رشد 2.9 درصدی را تجربه کنند».
 
او در ادامه گفت: «شرکت‌های تجاری در حال به‌روزرسانی سیستم‌های خود از ویندوز XP به نسخه‌های جدیدتر هستند و به خصوص این اتفاق در اروپای شرقی دیده می‌شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که امسال در گستره جهانی بیش از 60 میلیون دستگاه رایانه تخصصی و حرفه‌ای تعویض شوند».
 
به گفته اتوال، فروش رایانه‌های شخصی سنتی شامل رایانه‌های رومیزی و نوت‌بوک‌ها در سال 2014 کاهش 6.7 درصدی و در سال 2015 کاهش 5.3 درصدی را تجربه خواهند کرد.
 
شرکت تحقیقاتی گارتنر همچنین پیش‌بینی کرده است که فروش تبلت‌ها نیز باکاهش مشابه در سال 2014 به 256 میلیون دستگاه برسد که البته در سال 2013 شاهد رشد 23.9 درصدی فروش آن‌ها بودیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.