اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 9, 2014
11:29 چهارشنبه، 18ام تیرماه 1393
کد خبر: 63246

پرسش از وزیر یک ساله درباره پروژه 9 ساله

در پی انتقاد دبیر شورای عالی فضای مجازی از عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات که چندی پیش اتفاق افتاد، حالا یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی که نماینده مجلس نیز هست، این مجادله را به مجلس کشانده و وزیر ارتباطات را برای پاسخگویی فراخوانده است. شبکه ملی اطلاعات پروژه‌ای است که حدود 9 سال از کلید خوردن آن می‌گذرد و از این 9 سال 8 سال آن در دولت احمدی نژاد گذشته است. حالا مجلسی که در 8 سال گذشته دلیلی بر پرسش گری از مجریان پروژه‌ای که کمترین پیشرفتی در آن 8 سال نداشت، نمی‌دید اکنون حساسیتی ناگهانی روی اجرای این پروژه‌ یافته است؛ پروژه‌ای که در حال پیشروی است و نیمه اردیبهشت ماه امسال اعلام شد ثبت نام یارانه‌ها روی این شبکه انجام شده است. پیش از این وزیر ارتباطات در پاسخ به انتقاد دبیر شورا مبنی بر کم کاری وزارتخانه در اجرای شبکه ملی اطلاعات صراحتا اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی در زمینه شبکه ملی اطلاعات سیاستگذاری انجام داده و بر اساس آن وزارت ارتباطات برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای اجرای این پروژه انجام داده و کارمان در حال انجام است. وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه این وزارتخانه برای شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 94 برنامه دارد، گفته بود: گزارش فعالیت مان را به شورای عالی فضای مجازی ارایه خواهیم داد. با این اوصاف پافشاری شورای عالی فضای مجازی بر کم کاری وزارت ICT و کشاندن آن به مجلس ابهاماتی در خصوص صورت مساله پیش آورده که نیاز به شفاف سازی دارد.
 
 
 نماینده ای که قانع نمی شود
نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد و عضو شورای معین شورای‌عالی فضای مجازی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای پاسخگویی در خصوص شبکه ملی اطلاعات به کمیسیون فرهنگی مجلس فراخوانده و با اعلام اینکه از توضیحات وزیر قانع نشده است سوال از واعظی را به صحن مجلس کشاند.
وی گفت: انتظار بیشتری از وزیر ارتباطات برای پاسخگویی به سوالات می‌رفت؛ چرا که وزارتخانه‌ای که قرار است زیرساخت‌های شفافیت و جریان اطلاعات در کشور را فراهم کند باید طرح‌ها و برنامه‌های خود را شفاف اعلام کند.
وی با تاکید براینکه با کار رسانه‌ای و سخنرانی که اتفاقی نمی‌افتد گفت: باید از سوی این وزارتخانه اسناد مکتوب و علمی ‌و کارشناسی شده برای اقدامات صورت گرفته در مورد شبکه ملی اطلاعات منتشر شود.
 
 طراحی دقیقی از نحوه اجرای شبکه ملی ارایه کنید
عضو شورای معین شورای‌عالی فضای مجازی درباره سوال‌اش در مورد شبکه ملی اطلاعات از وزیر ارتباطات و همچنین تذکرات دبیر و تعداد زیادی از اعضای شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه چرا وزارتخانه هیچگونه برنامه زمانی یا طراحی دقیقی از نحوه اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات تاکنون ارایه نکرده است، گفت: توضیحات وزیر به نظر من مبهم بود و به هیچ وجه قانع کننده نبود.
پژمانفر با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته که الزامات شبکه ملی اطلاعات را شورای‌عالی فضای مجازی ابلاغ کرد قرار بود این وزارتخانه ظرف یک ماه معماری و برنامه زمانی خود را اعلام کند، افزود: این کار برای مدیران این وزارتخانه که اکثرا ده‌ها سال است در سطوح بالای وزارتخانه شاغل هستند و چند سال است برای این پروژه بودجه گرفته‌اند، کار سختی هم نبود.
وی ادامه داد: انتظار می‌رفت وزارتخانه طرح خود را مکتوب و به همراه پیوست‌های مطالعاتی و کارشناسی شده تهیه کند و اگر به شورای عالی فضای مجازی یا مجلس نیز تقدیم نمی‌کند، حداقل در اختیار استادان دانشگاه و کارشناسان و شرکت‌های مجری یا شرکت‌هایی که می‌خواهند خدمات خود را روی این شبکه ارایه دهند قرار دهد.
وی گفت: حدود 5 ماه از ابلاغ شورای‌عالی فضای مجازی می‌گذرد و چند سال هم از اجرای این پروژه می‌گذرد ولی هنوز وزارتخانه در دوره جدید، طرح خود را ارایه نداده است.
 
 واعظی :مدل مفهومی‌شبکه آماده است
اظهارات این عضو شورای عالی فضای مجازی در حالی بیان شده است که پیش‌تر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر کم کاری این وزارتخانه در اجرای شبکه ملی اطلاعات گفته بود: مدل مفهومی‌ شبکه ملی اطلاعات آماده است و هر زمان که در اولویت شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد این برنامه ارایه خواهد شد.
واعظی گفت: شورای عالی فضای مجازی در زمینه شبکه ملی اطلاعات سیاستگذاری انجام داده و بر اساس آن وزارت ارتباطات برنامه ریزی گسترده‌ای برای اجرای این پروژه انجام داده و کارمان در حال انجام است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه این وزارتخانه برای شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 94 برنامه دارد، گفت: گزارش فعالیت مان را به شورای عالی فضای مجازی ارایه خواهیم داد.
وی در خصوص تاخیر چهارماهه وزارت ارتباطات در ارایه برنامه زمانبندی به مرکز ملی فضای مجازی گفت: برنامه زمانبندی و مدل مفهومی ‌آماده است اما این موضوع تاکنون در اولویت برنامه های شورای عالی فضای مجازی برای ارایه از سوی وزارت ارتباطات نبوده است.
واعظی در پاسخ به نگرانی اعضای شورای فضای مجازی در خصوص اجرا نشدن شبکه ملی اطلاعات گفت: انتقادی به وزارت ارتباطات در شورا مطرح نشده و تنها یکی از اعضا در این باره سوالی داشتند که به آن پاسخ داده 
شد.
 
 چرا فیلترینگ هوشمند
عضو شورای معین شورای عالی فضای مجازی و نماینده مردم مشهد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع فیلترینگ هوشمند پرداخته و انعقاد قرارداد وزارت ارتباطات با چند دانشگاه برای تهیه نرم افزار فیلترینگ هوشمند را یکی دیگر از ابهامات مجلس از این وزیر عنوان کرده است.
پژمانفر گفت: نه تنها در بحث شبکه ملی اطلاعات، بلکه در بحث فیلترینگ هوشمند نیز ارایه شفاف برنامه‌های وزارتخانه نبوده‌ایم.
 این نماینده مجلس گفت: دکتر واعظی از انعقاد قرارداد با چند دانشگاه برای تهیه نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند خبر داد اما سوال این است که وقتی هنوز پیوست‌های فرهنگی معلوم نیست تهیه فیلترینگ هوشمند چه معنایی می‌تواند داشته باشد.
بر اساس این گزارش بحث فیلترینگ هوشمند یکی از پروژه‌هایی است که فعالان و کارشناسان حوزه فاوا بارها بر ضرورت اجرای آن تاکید کرده‌اند و آن را یکی از راهکارهای اساسی پالایش منطقی و عقلانی و کارآمد اینترنت می‌دانند. بر این اساس وزارت ارتباطات اوایل امسال از انعقاد قرارداد برای طراحی نرم افزار فیلترینگ هوشمند توسط پژوهشگران سه دانشگاه کشور خبر داده بود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.