تلفن همراه

فناوری

July 9, 2014
11:41 چهارشنبه، 18ام تیرماه 1393
کد خبر: 63248

خالق ایرانی گوگل گلس از ساخت و آینده این گجت پوشیدنی می‌گوید

هر کسی نظری خاص راجع به محصول پوشیدنی گوگل، یعنی «گوگل گلس» دارد؛ محصولی که تلاش کرده نزدیک‌ترین فاصله را میان چشم و ذهن شما با کامپیوتر ایجاد کند.
 
هر کسی نظری خاص راجع به محصول پوشیدنی گوگل، یعنی «گوگل گلس» دارد؛ محصولی که تلاش کرده نزدیک‌ترین فاصله را میان چشم و ذهن شما با کامپیوتر ایجاد کند، گاه با نقدهای به شدت تند و گاه با تمجید منتقدان دنیای تکنولوژی و فشن مواجه می‌شود.
 
مردم دنیا به شکل عجیب و فزاینده ای در حال عبور از کامپیوترهای دسکتاپی و خوگرفتن با اسمارت‌فون ها و تبلت ها هستند؛ آمار منتشر شده در روز گذشته نیز نشان می‌دهد که سال 2015 میزان فروش اسمارت‌فون و تبلت از پی‌سی پیشی خواهد گرفت. گوگل گلس اما یک نسل جلوتر از خود قرار دارد و حرف و حدیث‌های پیرامون آن و آینده‌نگری کم‌نظیر گوگل نشان از گسترش بیش از پیش این محصول در میان مردم دارد.
 
بابک پرویز خالق گوگل گلس و یکی از رهبران اصلی تولید این پروژه، گوگل گلس را جوابی تقریبا مطمئن به آینده دنیای تکنولوژی می‌داند. وی که در کنفرانس تکنولوژی‌‌های گجت‌ پوشیدنی سخنرانی می‌کرد از تولد گوگل گلس و دورنمایی که برای آن می‌بیند سخن گفت.
 
از روزی که عینک گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت در سال 2012 معرفی شد و پس از آن به میان مردم راه پیدا کرد با حرف و حدیث‌ها و البته مخالفت‌های بسیار جدی مواجه شده است. از عدم اجازه استفاده در تعدادی از مراکز خرید آمریکا بگیرید تا سالن‌های سینما و حتی گاه استفاده از چنین گجتی موجب درگیری‌های فیزیکی نیز شده است.
 
ماه گذشته آقای پرویز جایگاه خود در مدیریت تیم سازنده را ترک و آن را به یک مدیر اهل فشن و مد به نام آیوی راس تحویل داد تا وی سعی و تلاش جدیدی را برای جاانداختن بیشتر این محصول در میان مردم و کاهش انتقادات بر عهده داشته باشد.
 
علارغم تمام انتقادات و گرفتاری‌هایی که گوگل در پی عرضه این محصول داشت، پرویز اما به آینده این محصول بسیار خوش‌بین است و اعتقاد دارد: «حدس من این است که 15 سال دیگر، اگر به مردم پیاده‌روها نگاه کنید، آنها حتما یک گجت پوشیدنی بر روی سر خود قرار داده اند.»
 
وی در این کنفرانس همچنین از مراحل آغازین این پروژه نیز برای نخستین بار جزئیاتی را مطرح کرد. جالب‌ترین آن شاید شباهت نسخه اولیه گوگل گلس به محصول واقعیت مجازی آکیولس، یعنی آکیولس ریفت باشد!
 
پرویز در ادامه به یکی از تلاش‌های مهم تیم سازنده در فرآیند تولید این گجت اشاره می‌کند. یکی از مواردی که بسیار مورد توجه قرار داشت، قابلیت جستجو و یافتن اطلاعات در کسری از ثانیه در این دستگاه بود. موتور جستجوی گوگل در حال حاضر در کمتر از 10 ثانیه جواب جستجوی شما را پیدا می‌کند، اما هدف گوگل به گفته پرویز جاه‌طلبانه‌تر بود: «هدف ما در عینک گوگل رساندن این زمان به پایین‌ترین حد ممکن بود. سؤال این بود که آیا می‌توانیم این زمان را به سه ثانیه برسانیم، یا شاید یک ثانیه؟ یا در کسری از ثانیه؟!»
 
 
 
اما ورای تمامی منفعت‌های این گجت، خالق گوگل گلس نیز از خطرات و سوء استفاده‌کنندگان از این دستگاه آگاه است: «همزمان با رواج این تکنولوژی‌ها، شاهد رفتارهای جدیدی نیز از سوی تعدادی از مردم خواهیم بود. واضح است که باید تناسبی میان آنچه تکنولوژی به ما اجازه می‌دهد و آنچه نمی‌دهد، وجود داشته باشد.»
 
او در انتها تأکید کرد که این محصول هنوز راه درازی دارد و بدون شک در آینده تغییراتی را به خود خواهد دید. از دید پرویز، فراهم ساختن راحتی بیشتر برای کاربران و مصرف پایین‌تر انرژی از قدم‌های بعدی برای عینک گوگل برآورد می‌شود.
 
لازم به ذکر است که آقای پرویز علاوه بر همکاری‌های گسترده در تولید گوگل گلس، در تولید لنزهای پر سر و صدای چشمی تشخیص میزان گلوکز این شرکت نیز نقشی بسیار مهم داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.