تلفن همراه

گوشی

July 9, 2014
11:53 چهارشنبه، 18ام تیرماه 1393
کد خبر: 63251

چرا، چه وقت و چگونه از حالت HDR استفاده کنید

عکسبرداری HDR در حدود یک قرن است که طرفداران خاص خودش را دارد و بیشتر برای مناظری کاربرد دارد که نورهای مختلفی در صحنه وجود دارد و تصاویر ثبت شده با این حالت نه روشنایی چندان زیادی دارد و نه تاریکی چندانی و بسیار نزدیک به واقعیت هستند.
 
در گذشته ثبت تصاویر HDR نیازمند زمان و امکانات زیادی بود اما امروز و به لطف اسمارت فون های قدرتمند این امکان براحتی و در دسترس همگان قرار گرفته و حتی مبتدی ترین عکاس ها هم براحتی میتوانند از این امکان استفاده کنند و اقدام به عکسبرداری HDR نمایند، اما این نکته هم قابل توجه است که در وقتی حالت HDR نتیجه بهتری را ارائه نمیکند و بایستی بدانید که چرا، چه وقت و چگونه از حالت HDR استفاده کنید.
 
چرا بایستی با اسمارت فون خود در حالت HDR عکس بگیریم
 
برای شروع دید انسان را توضیح میدهیم که وقتی شما منظره ای را با چشمانتان میبینید مغز شما اطلاعات را آنالیز میکند و منظره بخوبی دیده میشود، مناظری که قوی ترین اسمارت فون ها هم قادر به ثبت آنها نیستند و دوربین های دیجیتال در این زمینه محدودیت دارند و این همان جایی است که مناظری که از کنتراست و تضاد نور و رنگ بالایی برخوردار هستند در مناطق روشن سفید و مناطق تاریک سیاه میشوند و تصویر نمیتواند آنچه که شما میبینید ثبت شود.
 
مثالی برای یک تصویر با کنتراست بالا که توسط Galaxy S4 گرفته شده: همانطور که مشاهده میکنید، مناطق روشن تر سفید و مناطق تاریک تر سیاه شده اند.
 
 
 
اینجا جایی است که حالت HDR به کمک شما میاید که با روشن کردن آن میتوانید تصویری نزدیک تر به واقعیت و شبیه تر به آنچه که چشم انسان قادر به دیدن آن است را ثبت کنید.
 
 
همان تصویر بالا در حالت HDR. نکته: جزئیات در سایه
 
 
 
البته بایستی توجه کنید که در هر حالتی نباید از حالت HDR استفاده کنید و در بعضی موارد استفاده از این حالت اصلاً توصیه نمیشود.
 
چه زمانی باید از حالت HDR استفاده کنید و چه زمانی نباید
 
پشنهاد ما این است که فقط وقتی از حالت HDR استفاده کنید که نیاز است؛ وقتی در منظره سوژه شما هم مناطق خیلی روشن وجود دارد وهم مناطق خیلی تاریک، وقتی که در مقابل یک منبع نور میخواهید عکس بگیرید یا وقتی که موضوع شما سایه دار است که اگر از HDR استفاده نکنید کنتراست و سایه های عکس محدود میشوند و تصویر به زیبایی واقعیت ثبت نمیشود؛ اینها شرایطی بودند که استفاده از HDR برای ثبت عکس بهتر توصیه میشود.
 
اما در چه شرایطی نباید از HDR استفاده کنید: زمانی که در حال عکسبرداری از یک سوژه متحرک هستید چراکه برای ثبت تصویر HDR لازم است موبایل چند عکس بگیرد و آنها را با یکدیگر تطبیق دهد و اگر سوژه شما در حال حرکت باشد تصویر محو و خراب میشود، زمانی که میخواهید اقدام به شکار لحظه ها کنید و فرصت چندانی برای گرفتن عکس ندارید، در حالت HDR زمان تصویر برداری طولانی تر از حالت عادی است و برای سوژه ای که بصورت لحظه ای پیش می آید استفاده از این حالت چندان پیشنهاد نمیشود.
 
البته در نظر داشته باشید در حالت HDR نیز ممکن است موبایل ها تفاوت زیادی با هم داشته باشند، حتی برای ثبت تصویر بصورت HDR یا عادی نیز ممکن است تفاوت زیادی مشاهده شود ویا شاید هم نشود، برخی مدل ها Dynamic Range آنها چندان زیاد نیست و برخی دیگر زیاد است پس توصیه میشود ابتدا امتحان کنید که حالت High Dynamic Range موبایل شما با حالت عادی چقدر تفاوت دارد و سپس تصمیم بگیرید که آیا قصد استفاده از این حالت را دارید یا خیر چراکه ممکن است در بسیاری از موارد حالت استاندارد موبایل عکس بهتری را در مقایسه با HDR ثبت کند.
 
 

تفاوت حالت HDR (سمت چپ) و حالت استاندارد (سمت راست) در موبایل LG G Pro 2
 
 

تفاوت حالت HDR (سمت چپ) و حالت استاندارد (سمت راست) در موبایل Galaxy S4
 
چگونه حالت HDR را بر روی اسمارت فون خود فعال کنیم
 
این مسئله بستگی به مدل و برند موبایل شما دارد که معمولاً پیدا و فعال کردن این امکان چندان سخت به نظر نمیرسد، در موبایل های اخیر سامسونگ HDR با نام “Rich Tone” در modeهای دوربین فعال میشود در ال جی Dynamic Tone نامیده میشود، در HTC در قسمت Photo Capture Mode میتوانید گزینه ی HDR را پیدا کنید و در آیفون نیز گزینه ی HDR در بالای صفحه دیده میشود. اگر شما از موبایل های نکسس یا آندرویدهایی که از رابط کاربری اصلی آندروید بهره میبرند استفاده میکنید در قسمت camera menu گزینه ی HDRیاHDR+ را میتوانید مشاهده کنید و اگر هم از ویندوزفون استفاده میکنید مهم نیست برند شما سامسونگ، نوکیا یا HTC باشد بایستی از Marketplace نرم افزار دوربینی که از HDR پشتیبانی میکند را دانلود نمایید.
 
اما اگر از اسمارت فون های جدید سونی استفاده میکنید مانند Xperia Z2 تنظیمی برای حالت HDR پیدا نمیکنید و این مدل ها بصورت خودکار و در حالتیکه خودشان تشخیص دهند که نیاز باشد با حالت HDR عکس میگیرند البته در مدل Xperia SP گزینه HDR در صفحه دوربین آن به چشم میخورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.