اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 13, 2014
6:03 یکشنبه، 22ام تیرماه 1393
کد خبر: 63278

سایت‌های همسریابی مجوز ندارند

هفته گذشته گزارشی در خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی و صیغه منتشر و به سرعت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. این گزارش حاوی گفت‌و‌گو با مسوول ثبت‌نام سایت صیغه ایرانیان بود که اطلاعات و جزییاتی درباره شرایط مراجعان به این سایت، هزینه‌هاو غیره ارایه می‌کرد، واکنش‌های بسیاری برانگیخت. اگرچه دسترسی به سایت یاد شده فیلتر است اما مصاحبه شونده در سخنان‌اش اعلام می کند که فعالیت این سایت بر اساس ماده ۱۰۷۱ قانون مدنی ایران که می گوید “هر یک از مرد و زن می تواند برای ازدواج به شخص سومی وکالت بدهد” قانونی است.
 
 
 سایت‌های همسریابی فاقد مجوز هستند
در همین راستا رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فعالیت سایت‌های همسریابی را غیر قانونی اعلام کرد و گفت این مراکز فاقد مجوز هستند.
سرهنگ علی نیک نفس در گفت و گو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه سایت‌های همسر یابی با عنوان سایت‌های ازدواج دایم و یا موقت، اقدام به عضوگیری و جمع آوری اطلاعات شخصی افراد می‌کنند و آنها را بدون اجازه فرد در اختیار دیگران قرار می‌دهند، گفت: برخی از این سایت‌ها از این اطلاعات با اهداف تجاری و تبلیغاتی نیز استفاده می‌کنند که منجر به بروز جرم و آسیب های اجتماعی و فردی می‌شود.
 
 ناکارآمدی سایت‌ها ثابت شده
نیک نفس در پاسخ به این سوال که روابطی که در فضاهای مجازی مانند چت روم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های همسر یابی وجود دارد و به ازدواج ختم می‌شود تا چه میزان می‌تواند بنیان‌های یک ارتباط درست و زمینه‌های تشکیل یک زندگی استوار را بنا کند؟گفت: به گفته کارشناسان اجتماعی این گونه ارتباطات نقش قابل توجهی در ازدواج افراد ندارند و ناکارامدی این سایت‌ها ثابت شده است و به بنیان خانواده آسیب جدی وارد می‌کند.
به گفته وی، با نگاهی به صفحات حوادث روزنامه‌ها می‌توان به آسیب‌های اینگونه ازدواج‌ها پی برد اعتقاد ما این است که برای یک ازدواج موفق باید به مراکز قانونی و مشاوره‌ها مراجعه کرد و حضور سه رکن اصلی دختر و پسر، مشاور و پدر و مادر برای یک ازدواج موفق الزامی است.
 
 سواستفاده از عکس و اطلاعات شخصی افراد
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا گفت: سایت‌های همسریابی از حسن اعتماد بیش از حد مردم سوءاستفاده می‌کنند و کلاهبرداری‌هایی را رقم می‌زنند؛ سوءاستفاده از عکس ها و اطلاعات شخصی افراد یکی از این موارد است. کاربران دقت کنند بعد از پخش شدن عکس‌های شخصی خود در میان کاربران چنین سایت‌هایی دیگر مالک آن نیستند.
وی با ابراز تأسف از اینکه این سایت‌ها با هدف کلاهبرداری طراحی می‌شوند و طراحان آن نیز با توجه به دسترسی به اطلاعات کاربران به راحتی می‌توانند از اطلاعات آنان سوء استفاده کنند، گفت: صاحبان این صفحات مجازی بدون اجازه ثبت‌کنندگان عکس‌ها و اطلاعات آنان را در اختیار افراد دیگر قرار دهند و همین امر موجب بروز اخاذی و کلاهبرداری می‌شود.
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، سایت‌های فعال در زمینه همسریابی را فاقد مجوز دانست و گفت: عمدتا این صفحات، محیطی مناسب برای سوءاستفاده‌های مختلف از افراد است.
وی افزود: با توجه به اینکه مدیران سایت‌ها به تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربر اعم از نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس، شماره تماس و… افراد دسترسی دارند، می‌توانند دست به سوءاستفاده‌های مختلف بزنند و کلاهبرداری و اخاذی کنند.
نیک نفس با بیان اینکه این سایت‌ها می‌توانند اطلاعات وارده را در اختیار افراد غیر مجاز قرار دهند، گفت: پلیس فضای مجازی از هموطنان درخواست می‌کند که در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش کنند که ماموران بتوانند سریعا با کلاهبرداران و ناامن کنندگان فضای مجازی برخوردهای لازم را داشته باشند.
 
 فعالیت 300 سایت همسریابی
معاون ساماندهی امور جوانان نیز اخیرا درباره فعالیت سایت‌های همسریابی و همسرگزینی گفته بود: فعالیت این دو سایت با هم متفاوت است، سایت‌های همسریابی برای افراد مختلف همسر پیدا می‌کنند که فعالیت آنها از نظر ما غیرقانونی و بدون کنترل است.وی افزود: اکنون براساس آمار نیروی انتظامی حدود 300 سایت در این خصوص فعالیت می‌کنند که برای کنترل فعالیت سایت‌های همسریابی با قوه قضاییه و پلیس امنیت جلساتی داریم.
گلزاری ادامه داد: اما فعالیت سایت‌های همسرگزینی در واقع مشاوره برای کمک به انتخاب همسر است که در این خصوص برنامه‌‌های خوبی در نظر داریم و به جاهای مناسبی می‌رسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.