فناوری اطلاعات

استارتاپ‌ها سریع می‌آیند

منبع: فناوران
عطا خلیقی سیگارودی: این روزها هرجا برویم و در هر حالی که باشیم، فناوری همراه ماست. فناوری‌های ارتباطی جزیی از زندگی ما شده و بسیاری از خدمات مورد نیاز ما در بستر فناوری اطلاعات ارایه شده‌است. با ظهور اینترنت و تلفن‌های هوشمند بیش از پیش زندگی ما با نرم‌افزارهای شبکه‌ای گره خورده و هر روز نیاز بیشتری را به اینگونه خدمات احساس می‌کنیم.
 
در طرف دیگر ماجرا، متخصصان فنی و کسب‌وکار در پی یافتن نیاز یا مشکل مشتریان برای ارایه راه‌حل‌هایی برای آنها هستند و سعی می‌کنند که با خلاقیت در این بازار بزرگ وارد شوند و با رقیبان سرسخت خود به رقابت بپردازند. کسب‌وکارهایی نوپا که معمولا با سرمایه‌های مالی کم شروع به کار می‌کنند و برخی از آنها به کسب‌وکارهایی بسیار بزرگ تبدیل می‌شوند.
در این سری از یادداشت‌ها که هر هفته یکشنبه‌ها در همین ستون منتشر می‌شود، قصد داریم به دنیای «کارآفرینی و نوآوری در حوزه فاوا» بپردازیم و در مورد «استارتاپ‌ها» صحبت کنیم؛ کسب‌وکارهایی که محصولی نو می‌سازند، مساله یا نیازی نو را حل می‌کنند، به بازاری نو با مشتریان جدید وارد می‌شوند، پایه‌گذاران‌شان چشم‌انداز گسترش یافتن و تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ را دارند و خطر و ریسک فراوان آن را نیز می‌پذیرند و سعی می‌کنند که با جذب استعدادهای هوشمند و درخشان، به درآمد‌های بالا برسند.
نمونه‌های ایرانی و خارجی بسیاری از این دست می‌توان نام برد که توانسته‌اند به شرایط بالا نزدیک شوند. دیجی‌کالا، پرشین‌بلاگ، کلوب، تخفیفان، کافه بازار، آپارات، ارانیکو و نبض بازار از جمله استارتاپ‌های موفق ایرانی‌اند که توانسته‌اند سهمی از بازار را در عرصه‌های متنوع خدمات، به خود اختصاص دهند. دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از روش‌های رسیدن به بازده اقتصادی مناسب و ایجاد اشتغال، اهمیت دادن به کارآفرینان و محیا کردن بستر فعالیت برای آنهاست. دنیای استارتاپ‌ها، دنیایی است پر از فعالیت، خلاقیت، شور و اشتیاق برای کسب موفقیت و نوآوری. دنیایی که پایانی شیرین و گاهی تلخ دارد.

​​