لبه تکنولوژی

July 13, 2014
8:15 یکشنبه، 22ام تیرماه 1393
کد خبر: 63290

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری آی بی ام برای ارتقای تراشه‌ها

شرکت آی بی ام روز گذشته از سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در پنج سال آینده به منظور تحقیق و توسعه و ارتقای فناوری ساخت تراشه‌های رایانه‌ای خبر داد.
 
به گزارش فارس به نقل از رویترز، شرکت آی بی ام که زمانی یکی از برترین تولیدکنندگان انواع سخت افزار و تراشه‌های رایانه‌ای بود، چند سالی است که در این زمینه حرف چندانی برای گفتن ندارد و لذا امیدوار است با این سرمایه گذاری هنگفت وضعیت را به سود خود تغییر دهد.
 
آی بی ام یک هفته قبل از برنامه‌های خود در این زمینه خبر داد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی آی بی ام میزان فروش واحد سخت افزار این شرکت در مقایسه با یک سال قبل 23 درصد کاهش نشان می‌دهد و همچنین کاهش درآمد سه ماهه این شرکت در پنج سال اخیر بی سابقه بوده است.
 
آی بی ام امیدوار است که راهی برای طراحی تراشه ها با استفاده از فناوری های جدید بیابد و از این طریق ضمن افزایش کارآیی آنها، انرژی مصرفیشان را نیز کمتر کند. نانوتیوب‌ها که در مقایسه با سیلیکون پایداری و مقاومت بیشتری در برابر گرما داشته و سرعت انتقالشان هم بالاتر است از جمله موادی هستند که آی بی ام قصد دارد در تولیداتش از آنها استفاده کند.
 
این رقم سرمایه گذاری برابر با نیمی از بودجه تحقیق و توسعه آی بی ام در سال 2013 است. گفته می‌شود آی بی ام برای توسعه فعالیت های خود در این حوزه با شرکت تراشه ساز Globalfoundries هم قراردادی منعقد کرده، اما در این زمینه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. آی بی ام امیدوار است از طریق این سرمایه گذاری شرایط بخش سخت افزار خود را در سال 2014 تثبیت و در سال 2015 ارتقا بخشد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.