اپراتورها

تلفن همراه

July 13, 2014
9:47 یکشنبه، 22ام تیرماه 1393
کد خبر: 63298

با سیم‌کارت سلب امتیاز شده خود چه کنیم؟!

طبق مصوبه‌ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه سیم‌کارتی به مدت 90 روز بلااستفاده بماند، اپراتور مجاز می‌شود نسبت به سلب امتیاز آن اقدام کند.
 
 
آمارهای ارائه شده برروی سایت وزارت ارتباطات گویای آن است که از میان سیم‌کارت‌های به فروش رسیده و فعال کشور حدود نیمی از آنها خاموش هستند.
 
این در حالی است که نامبرینگ، یک ثروت ملی محسوب می‌شود و برهمین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال گذشته به واسطه‌ی مصوبه‌ای این حق را برای اپراتور‌ها در نظر گرفته که در صورت عدم استفاده مشترکان از سیم‌کارت‌ها، پس از مدت 90 روز اپراتور بتواند به سلب امتیاز از آن بپردازد.
 
حال بیش از یکسال از تدوین این مصوبه می گذرد و در این مدت اگرچه به نظر می‌رسد اپراتورها برای سلب امتیاز از سیم کارتها سعه صدر خوبی نشان داده‌اند اما کم و بیش مشترکان غیرفعال با مشکل سلب امتیاز خط های خود مواجه شده‌اند و طبیعی است که بسیاری از این افراد سوال داشته باشند که آیا امکان دسترسی مجدد به شماره قبلی پس از سلب امتیاز همچنان وجود دارد؟
 
در این زمینه اپراتور اول ارتباطی کشور یعنی شرکت همراه اول برای سیم‌کارت‌های دائمی خود مهلتی شش ماهه در نظر گرفته است. در واقع بر این اساس اگر مشترکی از سیم کارت دائمی خود استفاده نکند در صورتی که در دو دوره متوالی یعنی به مدت چهار ماه مبلغ قبض خود را پرداخت نکرده باشد سیم کارت او قطع خواهد شد اما اگر همین مشترک قبضش را که ممکن است تنها شامل مبلغ آبونمان باشد پرداخت کند، دچار مشکلی نخواهد شد .
 
اما اگر این اتفاق رخ نداد و تلفن فرد قطع شد،وی شش ماه فرصت دارد نسبت به وصل مجدد خط خود اقدام کند درغیر این صورت مالکیت خط او سلب می شود و درا ین شرایط اگر این مشترک بخواهد بار دیگر مالکیت خط خود را به دست آورده و از همان شماره استفاده کند، در صورتی که هنوز شماره‌اش واگذار نشده باشد، می‌تواند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین و پرداخت مبلغ 9500 تومان بار دیگر شماره خود را فعال کنند. البته باید دقت داشت که اگرچه بازگرداندن شماره‌ها به صاحب اول آنها اولویت دارد اما این اتفاق تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که سیم‌کارت واگذار نشده باشد.
 
خط مشترکان همراه اول در دو صورت به دلیل بدهی قطع می شود؛‌ اول زمانی که فرد در دو دوره متوالی یعنی حدود چهار ماه قبض‌های خود را حتی با مبلغ اندک پرداخت نکند و دوم در شرایطی که رقم کارکرد مشترک به 80 درصد مبلغ ودیعه سیم‌کارت برسد.
 
این‌که چه مدت طول می‌کشد تا سیم‌کارت وارد شبکه توزیع شود هم موضوعی است که تصمیم‌گیری درباره‌ی آن برعهده اپراتور است و نمی‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد.
 
در ارتباط با سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول نیز در صورتی که مشترک بیش از 90 روز نسبت به ارسال پیامک، برقراری تماس یا استفاده از اینترنت سیم‌کارت خود اقدام نکند، اپراتور مجاز به سلب امتیاز از این خط خواهد بود.
 
پس از سلب امتیاز اگر مشترکی مایل باشد بار دیگر مالکیت سیم‌کارت خود را داشته باشد، در صورت عدم واگذاری سیم‌کارت، او در اولویت خواهد بود و می‌تواند با پرداخت مبلغ پنج هزار تومان بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.
 
در میان کاربران اپراتور‌ دوم یا ایرانسل نیز در صورت سلب امتیاز شدن سیم‌کارت فرد می‌تواند با مرکز تماس ایرانسل تماس گرفته و پس از احراز هویت در صورت عدم واگذاری سیم‌کارت و عدم ورود آن به چرخه‌ی توزیع، بدون پرداخت هزینه بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.
 
البته پیش از این مدیر عامل اپراتور دوم در این باره اظهار کرده بود: طبق مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اگر سیم‌کارتی به مدت 90 روز مورد استفاده‌ای قرار نگیرد، اپراتور مجاز می‌شود که آن شماره را به شبکه خود بازگرداند، اما ما هیچ‌گاه این سه ماه را ملاک قرار نداده‌ایم.
 
علیرضا دزفولی در عین حال اظهار کرد: در ابتدا ما در دوره‌ای تنها سیم‌کارت‌هایی که حدود دو تا سه سال هیچ استفاده‌ای از آنها به عمل نیامده بود را به شبکه خود باز می‌گرداندیم که بعدها این عدد به یکسال رسید و به تازگی این عدد به 8 تا 9 ماه کاهش یافته و در پاره‌ای موارد شاید بتوان گفت که برخی سیم‌کارت‌هایی که شش ماه از آنها استفاده نشده نیز به شبکه بازگردانده شده‌اند اما هیچ‌گاه بازه زمانی در نظر گرفته شده کمتر از این مدت نبوده است.
 
مدیر عامل اپراتور دوم همچنین در پاسخ به این سوال که در مجموع تاکنون چه تعداد سیم‌کارت ایرانسلی به این دلیل سوخته شده و شماره آنها به اپراتور بازگشته است، گفت: شاید از ابتدا تاکنون در مجموع 10 میلیون شماره ما بازیافت شده باشد.
 
نکته‌ی دیگر آنکه این اپراتور تاکید دارد حتی اگر در زمان سلب امتیاز 20 تومان هم در حساب فرد باقی مانده باشد، پس از سلب امتیاز این رقم به هر شماره‌ای که صاحب خط علاقه‌مند باشد قابل واریز خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.