رگولاتوری

July 14, 2014
3:36 دوشنبه، 23ام تیرماه 1393
کد خبر: 63309

خدمات جدید پیش‌کش پست درست سرویس بدهد

م.ر.بهنام رئوف – فناوران : حوزه فناوری اطلات و ارتباطات این روزها مملو از خبر‌های پستی است. خبرهای شرکتی که به ظاهر سراپا است اما در باطن یک شرکت پیر و فرتوت است که به کمک و تنفس مصنوعی وزیر ارتباطات و مجموعه وزارتخانه به سختی نفس می‌کشد.
 
چندی پیش محمود واعظی، وزیر ارتباطات گفته بود که با حمایت همه جانبه و اتخاذ شیوه‌های مناسب و حرکت در مسیر صحیح  ظرف یک تا دو سال آینده شاهد پستی متحول خواهیم بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان بدهکاری 146 میلیارد تومانی شرکت پست در زمان آغاز به کار دولت یازدهم گفته بود: شرکت پست با مسایل اقتصادی متعددی مواجه بود اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخش اعظم آن پرداخت شده است. در این زمینه بخش کوچکی از بدهی‌ها از طریق کمک‌های دولتی صورت گرفت و بخشی هم از طریق اندوخته‌های خود این شرکت از جمله املاکی که شرکت پست در اختیار دارد در حال پرداخت است.
وزیر ارتباطات اما این هفته نیز در جلسه‌ای که به منظور بررسی عملکرد شرکت پست برگزار شده بود گفت:‌ مجموعه پست کشور باید در جهت رشد مثبت ترافیک و درآمد و برنامه ریزی برای ارایه خدمات سودآور حرکت نماید. هزینه اعتبارات می‌بایست دقیقاً بر اساس پروژه‌های کاربردی و سهم موثر آن در افزایش ترافیک و درآمد انجام پذیرد .
واعظی با بیان این که نیروی انسانی سرمایه شبکه پستی که یک صنعت خدماتی است به شمار می‌رود اظهار داشت: وضعیت در آمدی کارکنان پست می‌بایست بهبود یابد و با برنامه ریزی مدون بسته‌های حمایتی به صورت فصلی به آن‌ها تعلق گیرد.
 
 مشکل پست از کجا نشات می‌گیرد؟‌
نگارنده چندی پیش و به دنبال سرقت کلیه مدارک شناسایی مجبور به طی پروسه صدور المثنی مدارک شد. پروسه‌ای زمان‌بر و طاقت فرسا که بخش عمده‌ای از کار در بخش تحویل مدارک بر عهده شرکت پست بود. در این بین از تحویل برخی از مدارک مانند کارت خودرو که صدور مجدد آن مربوط به نیروی انتظامی‌ می‌شد بعد از گذشت یک ماه خبری نشد. تا اینکه به شکل حضوری به پست منطقه 19 مراجعه کردم. در آن اداره با حجم بسیاری از مراجعینی مواجه شدم که همگی همین مشکل را داشتند و از طرف متصدی مربوطه به آن‌ها گفته می‌شد که بعد از مراجعه به آدرس درج شده و به دلیل عدم حضور، مرسوله مربوطه به اداره راهنمایی رانندگی شهرک آزمایش عودت داده شده و می‌توانید با مراجعه به آن نهاد مدارک خود را تحویل بگیرید. 
 
 عدم پایبندی به توافق‌نامه‌های پستی
نکته جالب توجه این جاست که در پشت برگه رسید پستی درج شده است در صورت عدم حضور در منزل پس از مراجعه پستچی مدارک پستی سه ماه در مرکز پست منطقه باقی می‌ماند و شما می‌توانید با مراجعه به مرکز مربوطه مدارک خود را تحویل بگیرید. این درحالی است که بر اساس اطلاعات موجود در سایت شرکت پست مرصوله اینجانب تنها 6 روز در این مرکز مانده و بعد به واحد صدور راهنمایی رانندگی عودت داده شده است. 
همراه با برخی از حاضران که همین مشکل را داشتند به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه کردیم و تازه آنجا متوجه شدیم مدارکی که از پست عودت داده می‌شوند باطل و از بین می‌رود و برای دریافت آن باید مجددا پروسه صدور و چاپ و ارسال البته بعد از دریافت هزینه باید دوباره انجام شود. 
مسولان منطقه 19 پستی اشتباه خود را نمی‌پذیرند. با این حال اما مسولان این منطقه موظف بودند که مرسولات مربوطه را مطابق با توافقنامه صورت گرفته بین شرکت پست و نیروی انتظامی ‌به مدت سه ماه در منطقه خود نگاه داشته و بعد از این زمان عودت دهند. 
این مشکل اما در مورد منطقه 19 پستی مشکلی قدیمی ‌است چرا که پس از مراجعه به اداره راهنمایی و رانندگی مشخص شد که عمده مراجعات به این اداره از سوی ساکنان بی‌دفاع منطقه 19 پستی است. در این بین اما مدیران این مرکز هم عنوان می‌کنند که تاکنون نتوانسته‌آند مسولان منطقه 19 پستی را از تداوم انجام این تخلف محرز باز دارند. 
اینجا بود که تاز متوجه شدم مشکل شرکت پست ایران نه گسترش سرویس‌های اینترنتی است و نه ایجاد سرویس‌های جدید و نوین پستی و یا راه‌اندازی اتاق فکر. بلکه مشکل پست کشور ضعف در ساختار نظارتی، مدیریتی و انسانی این شرکت است. به هر حال پست مجموعه بزرگی از کارکنان زحمت‌کش کشور را در خود جای داده که به واسطه مشکلاتی که در پی آمد، این شرکت را در زمره شرکت‌های زیان‌ده دولتی قرار داده و امنیت شغلی ایشان را نیز به خطر انداخته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.