تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

July 15, 2014
7:47 سه شنبه، 24ام تیرماه 1393
کد خبر: 63324

نسل 2 تا 5 سال دیگر منسوخ میشود

شبکه های موبایل نسل سوم 3G و نسل چهارم 4G تا پنج سال آینده جایگزین نسل فعلی موبایل 2G خواهند شد.
 
در عصر مدرنیته، پیشرفت تکنولوژی در حوزه های مختلفی از جمله وسایل ارتباطی مانند موبایل با رشد چشمگیری مواجه بوده است. اکنون ورود شبکه های 3G و 4G تحول عظیمی را در تکنولوژی های نسل دوم بر جا گذاشته است.  در ابتدا به تفاوت های بین تکنولوژی های جدید پرداخته می شود:
 
تکنولوژی 3Gیا نسل سوم شبکه های تلفن همراه Third Generation Networks
 
3Gمخفف کلمه  نسل سوم یا همان 3Generation است. تکنولوژی بیسیم 3G جایگزین تکنولوژی قدیمی تر تلفن های همراه با نام 2G شده است. سرعت شبکه های نسل سوم را می توان جزو مزیت های آنها نسبت به شبکه های نسل دوم دانست. تلفن های همراهی که در گذشته تنها دارای کاربردهایی مانند تماس گرفتن و ارتباط برقرار کردن بودند، امروزه دارای فواید دیگری نیز هستند که می توان به تجهیزات اینترنتی آنها اشاره کرد. شبکه های نسل سوم قادر به انتقال حجم وسیعی از اطلاعات مانند ارسال ویدئو کلیپ، آهنگ، بازی و غیره هستند.
 
تکنولوژی 4G یا نسل چهارم شبکه های تلفن همراه  Fourth Generation Networks
 
سرعت برتر آنها در جابجایی اطلاعات با حجم های بسیار بالاست. شبکه های نسل چهارم می توانند سرعتی بالغ بر 100 مگابیت بر ثانیه داشته باشند. باید گفت از این نسل به عنوان انقلابی در تکنولوژی های بیسیم یاد می شود.
 
(در این تصویر ، کاهش 2G و همینطور رشد 3G و 4G  در سال های مختلف را مشاهده می کنید )
 
ورود نسل سوم و چهارم به شبکه اتصالات و ارتباطات
 
 پیش بینی می شود تا سال 2017 حدود 50 درصد از ارتباطات را نسل های جدید پوشش خواهند داد. (از این 50 درصد ، چهل درصد3G و 10 درصد 4G خواهند بود.)  از سوی دیگر، پیش بینی می شود ارتباطات 2G با کاهش بیش از نیم میلیون در طول پنج سال آینده و با کاهش 4.5 میلیاردی کاربران خود مواجه شوند و تمامی کاربران به سوی نسل سوم و چهارم تغییر شبکه خواهند داد.
 
بسیاری از اپراتورها در تلاشند تا شبکه های خود را به HSPA+ اینترنت پر سرعت نسل سوم مبنی بر فناوری و ارائه خدمات نوین به کاربران ارتقاء دهند. کاربرد و همینطور استقبال از این شبکه ها تا حدی است که پیش بینی می شود در مدت کوتاهی به HSDPA یا همان دانلود بسته های دیتا با سرعت و حجم بالا ارتقاء یابند.
 
در حال حاضر، کشورهای مجهز به شبکه LTE  حدودا به  46  کشور رسیده اند.
 
LTE  چیست؟
 
نسل چهارم یا  4Gبرای توصیف شبکه های بی سیم تکامل یافته یا ماورای نسل سوم استفاده می شود که نام تجاری آن در 3GPP به صورت LTE است. از ویژگی های LTE می توان به تفاوت در تمامی زیر ساخت های آن بر اساس  IP اشاره کرد. به عبارت دیگر، بخش هسته شبکه کاملا با پروتکل هایی مانند TCP/IP منطبق است.
 
نسل سوم و چهارم ارتباطات به کدام  کشورها وارد شده است؟
 
کمپانیNTT DoCoMO در ژاپن ، اولین کشوری بود که به صورت گسترده و تجاری از سال 2001 میلادی از این تکنولوژی استفاده کرد. اکنون کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی وارد نسل سوم و چهارم ارتباطات شده اند و شبکه های  2G در این دو کشور رو به خاموشی رفته است.
 
نسل دوم ارتباطات کمتر از یک چهارم از ارتباطات شبکه ای امریکا و استرالیا را در دست دارد. اما در کشورهایی مانند چین و هند هنوز بیش از 70 و 90 درصد ارتباطات از فناوری نسل دوم است. غرب اروپا نیز در حال انتقال از نسل دوم ارتباطات به نسل سوم و چهارم است. کشورهایی مانند انگلیس، روسیه نیز از قافله انتقال ارتباطات باز نمانده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.