لبه تکنولوژی

July 15, 2014
8:39 سه شنبه، 24ام تیرماه 1393
کد خبر: 63343

جستجو در اینترنت با تقلید از عملکرد مغز

مایکروسافت با هدف متحول کردن جستجوی اینترنتی سیستم تازه ای را طراحی کرده که با تقلید از عملکرد شبکه عصبی مغز می‌تواند رقبایی مانند گوگل را به عقب براند.
 
 
به گزارش فارس به نقل از رجیستر، سیستم یاد شده از توانایی شناسایی بصری اشیا و پدیده‌ها برخوردار است و می‌تواند موتور جستجوی بینگ را به شدت تقویت کند. مایکروسافت مدعی است این سیستم 50 برابر سریعتر و دو برابر دقیق‌تر از سیستم جستجوی تازه گوگل موسوم به DistBelief است.
 
مایکروسافت با اجرای آزمایشی این پروژه موفق شده به درستی بیش از 14 میلیون عکس را در فضای مجازی، در قالب 22 هزار مقوله مختلف طبقه بندی کند. این کار از نظر زمانی با سرعتی بیشتر از سیستم گوگل و حتی مغز انسان صورت گرفته است. این شرکت طرح یاد شده را تقلیدی ضعیف از نظام عصبی مغز انسان و یک سیستم هوش مصنوعی ضعیف دانسته که به راحتی می تواند کوهی از اطلاعات را طبقه بندی نماید.
 
از نمونه های پیشرفته این سیستم می توان برای طبقه بندی متون و اصوات و تشخیص تفاوت های آنها نیز استفاده کرد. البته سابقه اجرای چنین طرح هایی به دهه 80 میلادی بازمی گردد. اما این طرح ها هرگز تا بدین حد موفق نبوده اند. مایکروسافت قصد دارد این قابلیت جستجو را با برخی محصولات خود مانند بینگ و کورتانا ادغام کرده و توانایی آنها برای اجرای فرامین کاربران را افزایش دهد.
 
با توجه به اینکه از این روش می توان برای شناسایی بصری اشیا و طبقه بندی آنها به روشی مانند مغز انسان استفاده کرد، ممکن است از آن برای افزایش شناخت از عملکرد مغز انسان نیز بهره برد. این سیستم جستجوی بصری در صورت نصب بر روی گوشی نه تنها می تواند با استفاده از دوربین گوشی اشیای مختلف را از هم جدا کرده و طبقه بندی نماید، بلکه با استفاده از آن می توان بین انواع متفاوت یک شی یا کالای خاص مانند سگ ها، لیوان ها و … هم تمایز قائل شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.