اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 15, 2014
8:42 سه شنبه، 24ام تیرماه 1393
کد خبر: 63344

سریع‌تر زندگی کنید!

مرضیه موسوی: بعضی‌ها وقت برایشان همیشه طلاست. برای این افراد یک پیشنهاد اساسی این است که از خدمات الکترونیک شهر استفاده کنند.
استفاده از این خدمات برای انجام برخی از فعالیت‌ها، مثل کارهای بانکی و پیگیری پرونده‌های مختلف و… کم‌کم برای شهروندان به یک عادت تبدیل شده تا جایی که برای انجام کارهای دیگر هم سراغ مراجع و سامانه‌هایی را می‌گیرند که به‌صورت الکترونیکی کار آنها را راه بیندازند. خیلی از نهادها و اداره‌ها و شرکت‌ها هم برای راحت‌تر شدن کار خودشان، جلوگیری از ازدحام مراجعان و کاهش زمان رسیدگی به ارباب‌رجوع، با مراکز خدمات الکترونیک مختلف شهر قراردادهایی دارند؛ طوری که در برخی از موارد، پیگیری موضوع جز از طریق این دفاتر امکانپذیر نیست. لابد تا به حال به دلایل مختلف سر و کارتان با یکی از این مراکز افتاده است. تعداد این مراکز در شهر تهران و شهرهای دیگر کم نیست. با فعالیت برخی از این دفاتر خدمات الکترونیک آشنا شوید.
 
پلیس +10
اینجا پلیس‌ها حضور ندارند
پلیس +10، همانطور که از اسمش پیداست، خدمات الکترونیک در حوزه انتظامی را به شهروندان ارائه می‌دهد. پرداخت جریمه‌های رانندگی یکی از خدمات ارائه شده در این دفاتر است. درخواست برای اعزام به خدمت وظیفه عمومی، درخواست معافیت از سربازی و سایر اموری که به نظام وظیفه مربوط است، در دفاتر پلیس+10پیگیری می‌شود. سراغ کارت هوشمند معافیت از سربازی یا پایان خدمت را نیز از همینجا بگیرید. انگشت‌نگاری و گواهی سوء پیشینه برای استخدام در انواع مشاغل یا برای استفاده‌های دیگر را باید در این دفاتر انجام دهید. برای دریافت گذرنامه هم سر و کارتان با پلیس +10است. کارهایی که به بحث یارانه‌ها اختصاص دارد، اعم از دریافت نقدی یارانه‌ها، تغییراتی که در تعداد اعضای خانوار به‌وجود آمده و… از طریق این دفاتر انجام می‌شود. تعویض، تمدید یا گرفتن المثنی برای گواهینامه رانندگی هم نیاز دارد تا یک تُک پا به دفاتر پلیس +10سر بزنید. برای تشخیص گروه خونی و آزمایش‌های دیگر معرفی‌نامه از این دفاتر را فراموش نکنید. صدور کارت سوخت و انجام امور مربوط به آن هم در دفاتر خدماتی پلیس +10قابل پیگیری است.
 
بانکداری الکترونیک
کارهای بانکی در داخل خانه
حتماً تا به حال از بانکداری الکترونیک در تبلیغات تلویزیونی زیاد شنیده‌اید؛ رفتن تا خود بانک، ایستادن در نوبت‌هایی که گاهی خیلی طولانی است و بازماندن از سایر کارهای روزانه و بسیاری دیگر از کارهایی که تا قبل از الکترونیکی شدن بانکداری باید انجام می‌دادید با استفاده از بانکداری الکترونیک قابل دسترسی است و هر شهروندی تنها با اتصال به اینترنت و داشتن رمز کاربری، می‌تواند به کارهای بانکی خود رسیدگی کند. خرید اینترنتی یکی از مزایای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک است؛ پرداخت قبض‌ها از طریق تلفن یا اینترنت، اطلاع از موجودی حساب، آخرین گردش‌های حساب بانکی، پرداخت اقساط، انتقال موجودی و بسیاری دیگر از خدمات بانکی. کافی است کارت الکترونیکی بانک مورد نظر را داشته باشید و برای انجام فعالیت‌های اینترنتی یا الکترونیکی خود، رمز عبور را لازم دارید. عابر بانک‌ها نقش زیادی در بانکداری الکترونیک دارند. بسیاری از خدمات بانک‌ها از طریق این باجه‌های کوچک کنار خیابان امکان‌پذیر است. این روزها تا خرید شارژ تلفن همراه را هم با این عابر بانک‌ها می‌توان انجام داد.
 
خدمات پورتال های شهرداری
شهرتان یک شهر الکترونیک است
شهر الکترونیک، نیاز به پایگاهی الکترونیکی هم دارد تا با مراجعه به آن بتوان به بخشی از نیازهای شهروندان پاسخ گفت. در واقع برخی از خدمات الکترونیک شهر، این قابلیت را دارند که توسط خود شهروندان پیگیری شوند. وجود پایگاه‌هایی برای دسترسی به این خدمات در شهر لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. پورتال شهرداری تهران این خدمات را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. مشاهده آخرین وضعیت پرونده شهرسازی، مشاهده قبوض نوسازی و پسماند، مشاهده فیش حقوقی کارکنان شهرداری، فیش حقوقی بازنشستگان و استعلام عوارض خودرو ازجمله امکانات این پورتال است. بانک اطلاعات شهر از دیگر امکانات الکترونیکی شهر است که با در اختیار داشتن نسخه موبایل آن می‌توان مراکزی مثل داروخانه‌ها، مراکز آموزشی، مراکز درمانی و اطلاعات دیگر شهری را جست‌وجو و مکان‌یابی کرد. وجود شبکه‌های اجتماعی مجازی و پورتال‌های محلی امکان استفاده از نقشه هر محله، اطلاعات گردشگری مجازی، بانک اطلاعاتی و جمعیتی محله، سامانه کتابخانه‌های شهر و… را در دسترس شهروندان قرار می‌دهد.
 
دفاتر پیشخوان دولت
خدماتی که در همین کنار شماست
دفات خدماتی پیشخوان دولت در واقع به ارائه خدمات دولتی و عمومی و غیردولتی به‌صورت الکترونیکی می‌پردازند. کاهش تصدی‌گری‌ها و سرعت بخشیدن به پاسخگویی به تقاضاها ازجمله اهداف شکل‌گیری دفاتر پیشخوان دولت است. خدماتی مثل پست، پست بانک، خدمات ارتباطات و… در این دفاتر ارائه می‌شود. مثلاً برای رفع قطعی تلفن همراه خود یا برق و تلفن خانه بر اثر عدم‌پرداخت به موقع، باید به این دفاتر مراجعه کنید. تعویض سیم‌کارت تلفن همراه یا گرفتن سند آن هم در دفاتر پیشخوان دولت پیگیری می‌شود. شاید یکی از دوست داشتنی‌ترین خدماتی که دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌دهند، در زمینه تلفن همراه باشد که آن هم رسیدگی به درخواست شهروندان برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای آنهاست. دَک کردن مزاحم‌های تبلیغاتی برای برخی از شهروندان به‌صورت یک خواسته جدی در آمده است. خدمات مربوط به ثبت احوال، شناسنامه و کارت ملی در دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌شود. در حال حاضر بیش از 60هزار دفتر پیشخوان دولت در سراسر کشور مشغول به‌کار هستند.
 
کتابخانه الکترونیک
کتاب بخوانید، آن هم در اینترنت
گاهی لازم است قبل از مراجعه به کتابخانه‌، از اینکه کتاب مورد نظرتان در دسترس است یا نه مطمئن شوید تا این همه راه را، بیهوده نرفته باشید. «سامانه کتابخانه شهر» کمک می‌کند تا از طریق اینترنت، به اطلاعات مورد نیازتان درباره کتابخانه‌های عمومی شهر دسترسی پیدا کنید و قبل از رفتن به کتابخانه، کتاب مورد نظر خود را جست‌وجو و رزرو کنید. این امکان برای شهروندانی میسر است که قبلاً در کتابخانه‌های شهر عضو شده باشند و اطلاعات‌شان در سامانه کتابخانه‌های شهر وجود داشته باشد. این سامانه امکانات زیادی را در اختیار شهروندان مخاطب قرار می‌دهد. ازجمله اینکه با جست‌وجو درباره یک کتاب در کتابخانه مورد نظر، اگر آن کتاب در کتابخانه موجود نباشد، سامانه به سراغ کتابخانه‌های اطراف می‌رود و در صورت وجود آن کتاب در کتابخانه‌های دیگر، سامانه آن را برای کاربر رزرو می‌کند. این جست‌وجو در سطح کتابخانه‌های محله و منطقه و در نهایت کل شهر وجود دارد. یعنی هر شهروند با عضویت در یکی از کتابخانه‌های عمومی شهر، می‌تواند از امکانات تمام کتابخانه‌ها استفاده کند.
 
700دفتر طلایی
 
دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی یا همان پلیس +10در تهران کم نیستند. قطعاً در هر منطقه‌ای حداقل 2 دفتر پلیس +10وجود دارد. در کل بیش از 700دفتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی در سراسر کشور وجود دارد. این دفاتر در شهرهایی که جمعیت بالای 50هزار نفر داشته باشد دایر می‌شود.
 
نمونه‌ای در دستان شما
یک نگاه به کارت‌بلیت‌های الکترونیکی متروی‌تان بیندازید؛ که نمونه بارزی است از خدمات شهری که الکترونیک شده. این کارت‌ها شما را از ایستادن در صف‌های گاهی طولانی مدت تهیه بلیت یا پرداخت سنتی کرایه اتوبوس معاف کرده‌اند.ضمن آنکه از تخفیف هم بهره می‌برند.
 
خانه‌های آی. تی
خانه‌های آی. تی در سرای محله‌ها هم یکی از مراکزی است که خدمات الکترونیکی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. در واقع شهروندان با استفاده از سامانه‌های مستقر در این خانه‌ها می‌توانند نیازهای روزمره خود را به‌صورت الکترونیکی دنبال کنند. فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بیشترین حجم محتوای برنامه خانه‌های آی. تی است؛ جایی که شهروندان، به راحتی می‌توانند به آنها مراجعه کنند.
 
سایت ‌شهری برای همه
به سایت Tehran. ir مراجعه کنید. این آدرس سایتی است که شهرداری تهران خدمات الکترونیک خود را در آن قرار داده تا شهروندان بتوانند با دسترسی آسان از آن استفاده کنند. سامانه 137و 1888، آدرس‌یاب شهری، مشاهده پرونده شهرسازی، جست‌وجوی اموات در بهشت زهرا(س) و خدمات الکترونیک دیگر در این سایت بارگذاری شده‌اند.
 
گردشگری بی‌حضور فیزیکی
وقتی همه امور شهری قابلیت الکترونیکی شدن را دارند حتماً در حوزه گردشگری هم می‌توان پای خدمات الکترونیکی را وسط کشید. گردشگری مجازی در تهران، سامانه‌ای است که در سایت شهرداری تهران قابل دسترسی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.