اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 22, 2014
3:09 سه شنبه، 31ام تیرماه 1393
کد خبر: 63416

جهانگرد: پهنای‌باند بین‌الملل باید 50 برابر شود

معاون وزیر ارتباطات گفت: لازم است تا پایان برنامه پنجم 18هزار پورت اینترنت پرسرعت داشته باشیم که برای رسیدن به این هدف باید پهنای باند بین الملل افزایشی 50 برابری داشته باشد.
 
 
نصرالله جهانگرد در مراسم افطاری وزارت ارتباطات به ارائه توضیحاتی درباره شبکه ملی اطلاعات پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر خطوط کلی و اصول این شبکه طراحی شده و برای اجرای این طرح اقدامات لازم از این پس صورت خواهد گرفت.
 
در دولت قبل تنها 15 درصد کار انجام شده بود
 
وی در عین حال عنوان کرد: براساس برنامه پنجم توسعه لازم است تا پایان این برنامه 60 درصد خانوارها و صد درصد کسب و کارها به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. برای رسیدن به این نقطه لازم است حداقل 18 میلیون پورت اینترنت پرسرعت واگذار شود درحالی که تا قبل از دولت یازدهم کمتر از 15 درصد این برنامه محقق شده و درواقع اکثر این تعهدات برعهده دولت باقی مانده است.
 
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: اما اگر بخواهیم درباره سرعت اینترنت پهن باند صحبت کنیم باید بگوییم که در ادبیات بین‌الملل سرعت اینترنت پهن باند دو، هشت یا 20 مگابیت است که ما براساس بررسی‌ها قرار است 18 میلیون پورت حداقل دو مگابیتی را تهیه کنیم که برای دسترسی به این نقطه باید شبکه کشور حداقل 20 ترابایت و شبکه بین الملل حداقل به 4 ترابایت افزایش پیدا کند.
 
جهانگرد ادامه داد:‌ این درحالی است که در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت پهنای باند بین‌الملل حدود 80 گیگابایت بود و این بدان معناست که برای رسیدن به این نقطه باید ظرفیت پهنای باند داخل کشور 20 و ظرفیت پهنای باند بین الملل 50 برابر شود.
 
وی در عین حال یادآور شد: اگر این ارقام محقق شود ما فاصله‌ای هشت تا 10 ساله با کشورهای پیشرفته دنیا خواهیم داشت.
 
معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد:‌ اکنون براساس طرحی که برای شبکه ملی اطلاعات تدوین شده ما موظفیم تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی تا پایان سال 94 دسترسی 60 درصد خانوارها و صد درصد کسب و کارها را به اینترنت پهن باندی با ظرفیت 4 مگابیت فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد:‌ اما در برنامه ششم توسعه که تا پایان سال 99 به پایان می‌رسد لازم است ضریب نفوذ اینترنت به صد درصد رسیده و پهنای باند آن معادل 20 مگابیت باشد. در برنامه هفتم توسعه که در سال 1404 به پایان می‌رسد نیز برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که ضریب دسترسی صد درصد و پهنای باند صد مگابیت باشد.
 
جهانگرد ادامه داد:‌ براین اساس تکالیف ما مشخص شده و ما باید بر همین اساس در توسعه اینترنت گام برداریم در این میان شاخص‌های متعددی نیز وجود دارد که باید آنها هم مورد توجه قرار گیرند البته ما اصرار نداریم بگوییم طراحی این شبکه براساس استانداردهای بین المللی صورت گرفته چرا که این طراحی بر اساس شرایط و نیاز کشور تعریف شده است.
 
ضرورت ایجاد 60 تا 70 هزار کیلومتر شبکه فیبر
 
معاون وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره سطوح مختلفی که در طرح‌های تدوین شده برای این شبکه تعریف شده اشاره کرد و گفت:‌ در پایین‌ترین سطح از سطوح هفت گانه‌ای که برای این شبکه تعریف شده بحث شبکه فیبر مورد توجه قرار می گیرد اکنون انتظار بر این است که تا پایان برنامه پنجم توسعه 60 تا 70 هزار کیلومتر فیبر در کشور وجود داشته باشد.
 
وی همچنین به سطح دوم اشاره کرد و افزود: برای این سطح که به انتقال مربوط می شود لازم است حدود 2500 خط E1 به ظرفیت کشور افزوده شود.
 
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث 3G پرداخت و گفت: از سال 94 تعداد پورت‌های بین المللی به طور تقریبی با 3G یکسان خواهد شد که این مساله گویای آن است که تقاضای بالایی برای 3G وجود خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: اما بالاترین لایه طراحی شده هم به موضوع خدمات مربوط می‌شود و بحث دولت الکترونیک که در این بخش 1400 نوع خدمت در قالب 14 خوشه همگن به مردم ارائه خواهد شد.
 
جهانگرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث طراحی پیوست‌های مختلف برای شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هفت پیوست برای این شبکه تعریف شده که این پیوست‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند فرهنگی و اقتصادی تدوین خواهند شد.
 
50 تا 60 میلیون گوشی موبایل در دست مردم
 
معاون وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: در سه لایه اولی که برای شبکه ملی اطلاعات تعریف شده ما نیاز به 18 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم.
 
وی عنوان کرد:‌ در حال حاضر در کشور 50 تا 60 میلیون گوشی تلفن همراه در دست مردم است که از این میان حدود 15 میلیون آن‌ها گوشی‌های هوشمند هستند اما با ارائه خدمات 3G توسط اپراتورهای اول و دوم پیش بینی ما این است که ظرف یک سال آینده حداقل 30 میلیون گوشی هوشمند به این ظرفیت اضافه شود بر همین اساس همکاری‌های مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صیانت از حقوق مردم صورت گرفته و از سوی دیگر این نکته مورد توجه قرار دارد که با نرم افزارهایی که در این گوشی‌ها مورد نیاز خواهد بود امکان ایجاد یک بازار 50 میلیارد دلاری وجود دارد.
 
تذکر معاون وزیر به اپراتورهای اول و دوم
 
جهانگرد در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز اپراتورهای اول و دوم مورد خطاب قرار داد و اظهار کرد: اکنون به نظر می‌رسد دو اپراتور اول موبایل برای ورود این خدمات به کشور براورد درستی نکرده‌اند و ما پیش بینی می کنیم که ظرفیت ترافیکی که برای این بخش در نظر گرفته اجازه نخواهد داد که اپراتورها پیشروی خوبی در این زمینه داشته باشند به همین دلیل درخواست ما از دو اپراتور اول آن است که حتما در برآوردهای خود تجدیدنظر کرده و ارزیابی‌های مجددی در این زمینه صورت دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.