گوشی

July 22, 2014
10:31 سه شنبه، 31ام تیرماه 1393
کد خبر: 63451

چرا اندازه گوشی‌های هوشمند تغییر کرد

ساحره چمنی : از چند سال پیش که گوشی‌های هوشمند در بازار فراگیر شد و کم‌کم کاربران به استفاده از این گوشی‌ها روی آوردند، سایز گوشی‌های هوشمند تغییر کرد و هر سال شاهد رشد سایز این گوشی‌ها بودیم.اما داستان از چه قرار بود. شاید فکر کنیم که افزایش سایز فقط در مورد گوشی‌های هوشمند پیشرفته اتفاق افتاد، اما در طول چند سال گذشته این موضوع در مورد بسیاری از گوشی‌ها اتفاق افتاد.جالب است بدانید که تا پیش از سال 2011 گوشی‌های هوشمند سایزی بین 2/5 تا چهار اینچ داشتند. از سال 2013 گوشی‌ها از چهار اینچ بزرگ‌تر شدند و کمتر گوشی هوشمند پیشرفته‌ای را غیر از آیفون می‌توان با سایز 4 اینچی یافت. شاید بتوان دلیل افزایش سایز گوشی‌‌های هوشمند را در پنج مورد زیر بررسی کرد.
 
 حیله‌های بازاریابی
مهم نیست که چگونه بسیاری از توسعه دهندگان از ویژگی‌های نرم‌افزاری پرزرق و برق برای گوشی‌های هوشمند استفاده می‌‌کنند اما طراحی سخت افزاری و به‌ویژه افزایش سایز صفحه نمایش خودنمایی می‌کند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش سایز نمایشگر گوشی، جذب کاربران بود. 
در حالی که اپل گوشی‌هایش را تا سال گذشته در سایز 4 اینچی نگه داشته، سامسونگ بیشترین تغییر سایز را در گوشی‌هایش ارایه کرد. 
سامسونگ نخستین گوشی خود از سری گلکسی را با سایز 4 اینچی عرضه کرد، بعد گلکسی SIII با سایز 4/8 اینچی، S4 با نمایشگر 4/99 اینچی و S5 با اندازه 5/1 اینچی عرضه شد.
 این موضوع باعث می‌شد که هر سال کاربران با یک سایز جدید روبه‌رو شوند و این افزایش اندازه نمایشگر به نوعی جدابیت 
داشت.تحلیلگران این موضوع را به دلیل بازاریابی و افزایش فروش گوشی‌هایی با سایز بزرگ‌تر می‌دانند به طوری که سامسونگ در این میان با افزایش سایز گوشی‌هایش میزان فروشش را افزایش داد و در این زمینه پیشرو 
است.
 
 خطای اپل 
هنگامی که اپل نخستین گوشی آیفون را در سال 2007 معرفی کرد، تا چندین سال سایز 3/5 اینچی را تکرار کرد و تا سال‌ها تقریبا طراحی، رابط کاربری، آیکون‌ها و ایمیل صوتی تغییر نکرد و به نظر می‌رسید که اپل در سایز گوشی‌هایش اشتباه نکرده است.اما سال 2010 با عرضه گوشی‌ Galaxy S سامسونگ و Droid X موتورولا، کاربران جایگزینی برای آیفون یافتند.
در پی افزایش سایز گوشی‌های سامسونگ، تولیدکنندگان دیگر هم به دنبال ارایه فناوری‌هایی برای پیش افتادن از اپل بودند بنابراین سعی کردند با افزایش سایز صفحه نمایش سهم خود را در بازار و در رقابت با آیفون افزایش دهند.
 
 تاثیر برخی گوشی‌ها
آمارها نشان می‌دهد افزایش اندازه صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند فقط تحت تاثیر تعداد انگشت شماری از گوشی‌های هوشمند است که هر کدام افزایش سایز خاصی داشتند و باعث انقلابی در عرصه گوشی‌های هوشمند شدند.شاید بیش از هزار مدل گوشی در بازار وجود داشته باشد، اما فقط حدود نیم دوجین آنها هر سال گل سر سبد هر بازاری شدند. بنابراین همه این گوشی‌ها تاثیرگذار نبودند و همه آنها در رده‌های پرفروش بازار قرار نگرفتند. در برخی از موارد مثلا صفحه نمایش یکی خوب بود و دوربین دیگری بهتر بود.
 
 قدرت گوشی‌ها
سال 2007 اندازه پیکسل نمایشگر و عمر باتری خیلی زیاد نبود. عمر باتری برای نمایشگر پنج اینچی و میزان تراکم پیکسلی صفحه نمایش کافی نبود.اما امروز باتری و فناوری نمایشگر این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که گوشی‌هایی با نمایشگر 6 اینچی تولید کنند.
 
 رایانه‌های شخصی 
سال 2007 هیچ کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که گوشی‌های هوشمند به محصولاتی که امروز هستند تبدیل شوند. این دستگاه‌ها هم‌اکنون تقریبا جایگزین رایانه‌های شخصی شده‌اند.
تا هفت سال پیش گوشی‌های هوشمند هنوز ترکیبی از سه دستگاه MP3 پلیر، مرورگر وب و تلفن همراه بودند. اما امروز گوشی‌های هوشمند مردم را از سراسر دنیا به یکدیگر متصل می‌کنند چیزی که قبلا غیر قابل باور بود. شهروندان کشورهای جهان سوم شاید اهمیتی به اتومبیل و رایانه‌های شخصی‌شان ندهند اما هزینه زیادی صرف گوشی‌های هوشمندشان می‌کنند.
برای بسیاری از مردم گوشی‌های هوشمند جای رایانه‌ها را گرفته است.در بسیاری از موارد به جای رایانه‌های شخصی، کارهای روزانه، حتی تلویزیون از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.پیش از سال 2010 گوشی‌های هوشمند به اندازه حال ضروری و مهم نبودند. پیشتر ما از گوشی‌های هوشمند برای مکالمه، گوش دادن به موسیقی و احیانا وبگردی استفاده می‌کردیم.اگرچه ممکن است فبلت‌ها داخل هر جیبی جا نشوند، اما آنها اکثر کارهایی را که می‌توان با رایانه انجام داد را برای کاربران ممکن می‌کند.بسیاری از برنامه‌های رایانه‌ای در فرم موبایلی هم طراحی شده‌اند و می‌توان رایانه‌ها از آنها استفاده کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.