سخت‌افزار

July 26, 2014
22:44 شنبه، 4ام مردادماه 1393
کد خبر: 63477

90درصد باتریها تا سال 2020 لیتیومی می‌شوند

مجری طرح تولید صنعتی باتری لیتیومی از آخرین وضعیت طرح کلان ملی تولید صنعتی باتریهای لیتیومی خبر داد و گفت: با بومی سازی باتریهای لیتیومی در کشور می توانیم این باتری ها را در خودروهای برقی به کار گیریم تا بدین وسیله آلودگی های محیط زیست هم کاهش پیدا کند.
 
مهران جوانبخت -مجری طرح کسب دانش فنی، بومی سازی و تولید صنعتی باتری های لیتیومی در کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: آخرین مرحله این طرح کلان ملی در آذرماه سال 1392در شورای عالی عتف به تصویب رسید.
 
وی عنوان کرد: طرح تولید صنعتی باتری های لیتیومی شامل شش فاز است که اولین مرحله فاز صفر آن تدوین سند توسعه ذخیره سازان توسعه الکتریکی کشور به عنوان یک سند بالا دستی بوده که به پژوهشکده های انرژی های نو دانشگاه واگذار شده که تاکنون بیش از هفتاد درصد از این فاز به اتمام رسیده است.
 
جوانبخت در خصوص فاز صفر طرح تولید باتری های لیتیومی اذعان داشت: این طرح تا یک ماه آینده به عنوان یک سند بالا دستی به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود و نقشه راهی برای توسعه فناوری ذخیره سازهای انرژی الکتریکی در کشور فراهم خواهد شد.
 
دانشیار دانشگاه امیر کبیر در خصوص اهمیت توسعه باتری های لیتیومی در کشور توضیح داد و گفت: با توجه به افزایش آلودگی محیط زیست، وجود آلاینده های زیستی و تولید بالای نشر دی اکسید کربن در کشور لازم است کاهش آلاینده های محیط زیستی در کشور در اولویت قرار گیرد که تولید باتری های لیتیومی گامی در این راستا است.
 
وی با اشاره به لزوم کاهش آلودگی ها در کشور اظهار داشت: توسعه خودروهای برقی و هیبریدی و موتور سیکلت های برقی یکی از راهکارهای مهم بوده که مهم ترین فناوری برای توسعه و تولید آنها باتری های لیتیومی هستند چرا که هزینه قابل توجهی از آنها مربوط به باتری های لیتیومی می شود.
 
وی با بیان اینکه در دولت جدید تولید خودروهای برقی، هیبریدی و توسعه انرژی های تجدید پذیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: با تولید باتری های لیتیومی در کشور و استفاده آن در توسعه انرژی های تجدید پذیر می توان در کاهش دی اکسید کربن و کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش آلایندگی های محیطی موثر بود.
 
رئیس پژوهشکده انرژی های نو دانشگاه امیر کبیر گفت: تولید انرژی های تجدید پذیر با ذخیره سازی انرژی همراه است و یکی از ذخیره سازی انرژی هم که در دنیا به این منظور توسعه یافته باتری های لیتییومی هستند و می توان گفت که باتری های لیتیومی می توانند به عنوان پشتیبانی برای نیروگاههای خورشیدی و بادی باشند و در ذخیره سازهای انرژی الکتریکی به عنوان عنصر کلیدی در توسعه نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر مطرح شوند.
 
جوانبخت با اشاره به اینکه باتری های لیتیومی می توانند در توسعه شبکه هوشمند تاثیر داشته باشند، خاطر نشان کرد: استفاده از باتری لیتیومی در توسعه شبکه هوشمند انرژی مهم بوده و با گسترش شبکه های هوشمند مشکل تلفات انرژی برطرف خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تلفات انرژی در شبکه های فعلی در کشور بالای 20 درصد است یادآورشد: عدم همخوانی عرضه و تقاضا و عدم به کارگیری ذخیره سازهای انرژی و تلفات بالا در کشور، استفاده از باتری های لیتیومی را ضروری می کند چرا که باتری های لیتیومی می توانند هم در مقیاس های چند مگاوات برای ذخیره سازی انرژی و هم برای تنظیم فرکانس یا ولتاژ در شبکه موثر باشند.
 
وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر موازنه سازی انرژی بین بخش عرضه و تقاضا بحث تنظیم نوسانات فرکانس و ولتاژ شبکه نیز توسط ذخیره سازهای انرژی الکتریکی بسیار مهم می باشد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر خاطر نشان کرد: کل منبع اختصاص یافته به طرح کسب دانش فنی، بومی سازی و تولید صنعتی باتری های لیتیومی در کشور در مدت زمان سه ساله، شصت و هشت میلیارد تومان است که تا کنون تنها نیم درصد بودجه اختصاص یافته ولی با توجه به منابع و امکانات دانشگاه یک و نیم درصد پیشرفت کرده است.
 
وی عنوان کرد: این طرح با سه بهره بردار وزارت صنعت و معدن تجارت، وزارت نیرو و وزارت دفاع کار خود را شروع کرده است که تا کنون همکاریهای خوبی برای اجرای طرح داشته اند.
 
جوانبخت فازهای طرح تولید صنعتی باتری های لیتیومی را توضیح داد و گفت: علاوه برفاز صفر، فاز اول شامل ایجاد زیرساخت های توسعه دانش فنی و تولید باتری های لیتیومی در کشور ،فاز دوم توسعه مواد و اجزای سلول های لیتیومی، فاز سوم طراحی، ساخت و توسعه سلول های لیتیومی، فاز چهارم طراحی و ساخت توسعه پک باتری های لیتیومی و فاز پنجم توسعه محصول بازار لیتیومی هستند که در صورت اختصاص بودجه به موقع می توانیم در موعد مقرر این طرح را به نتیجه برسانیم.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر باتری های لیتیومی جزء اقلام وارداتی کشور محسوب می شوند، تاکید داشت: توسعه شبکه هوشمند انرژی،استفاده از خودرو های برقی و هیبریدی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و ذخیره انرژی در گرو توسعه ذخیره سازهای انرژی و تولید باتری های لیتیومی هستند که تا کنون به عنوان حلقه مفقوده در این مباحث بوده است.
 
جوانبخت با بیان اینکه اکنون ظرفیتی در حدود پنجاه میلیون آمپر ساعت باتری لیتیومی وارد کشور می شود،گفت:در حال حاضر بیست میلیون ظرفیت بالقوه نیز تقاضا برای این باتری ها در کشور را داریم و می توانیم این باتری ها را برای کاربردهای دیگری از جمله در ابزار های الکترونیکی، برقی، تلفن همراه و ایستگاهای مخابراتی و نفتی به کار ببریم.
 
وی افزود: باتری های لیتیومی چگالی انرژی در حدود چهارصد وات ساعت بر لیتر دارند که این میزان در حدود 7 الی 8 برابر باتری های سرب اسید است. از طرفی طول عمر باتری های لیتیومی برای برخی استفاده ها تا بیست سال می باشد که در آینده باز هم بهبود خواهد یافت. این باتری ها قابل بازیافت بوده و بر خلاف باتری های سرب اسیدی و آلکالاین مشکل محیط زیستی ندارند.
 
مجری طرح تولید صنعتی باتری های لیتیومی با اذعان این مطلب که تا سال 2020 تقریبا نود درصد باتری های مورد استفاده،باتری های لیتیومی هستند، تاکید کرد: باتری های لیتیومی با محیط زیست سازگار و قابل بازیافت هستند به دلیل اینکه بر پایه فسفات آهن ساخته می شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.