اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

August 1, 2014
9:31 جمعه، 10ام مردادماه 1393
کد خبر: 63522

پهنای باند از مسیر فرعی به شبکه ملی اطلاعات نمی‌رسد!

اخیرا برخی از نمایندگان مجلس خطاب وزیر ارتباطات، رفع فیلترینگ و افزایش پهنای باند را موضوعاتی فرعی خواندند و خواستار راه اندازی هر چه سریع تر شبکه‌ی ملی اطلاعات شدند.
 
با توجه به سیاست گذاری‌های دولت در زمینه اقتصاد کلان کشور در راستای کاهش هزینه‌های ارتباطی و افزایش امنیت میان مردم، این سوال مطرح می‌شود که آیا این اهداف جز در سایه اینترنت با سرعت و کیفیت بالا محقق می‌شود؟
 
آیا می‌توان بین راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و میزان پهنای باند اینترنت کشور ارجحیتی قائل شد؟ و آیا در عصر ارتباط و در جامعه مدرن امروزی که بخش قابل توجهی از نیازهای اطلاعاتی مردم از طریق اینترنت حل می شود، پرداختن به موضوع پهنای باند امری فرعی محسوب می‌شود و برای راه‌اندازی و استفاده از شبکه ملی اطلاعات نیازمند پشتیبانی مناسب توسط پهنای باند مناسب نیست؟
 
در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده گفت‌وگوهایی با کارشناسان حوزه فن‌آوری اطلاعات صورت گرفته که آن‌ها ضمن تاکید بر این موضوع که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تنها در پناه افزایش پهنای باند اینترنت کشور محقق می‌شود؛ معتقدند بر اساس آمارهای اعلام شده میانگین رشد سالانه پهنای باند اینترنت در سطح جهان صد درصد یعنی حدود دو برابر است حال آن که این درصد در ایران به زحمت به 10 درصد می‌رسد.
 
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این باره گفته است: با محدودیت پهنای باند اینترنت نمی‌توانیم حقیقت مطلق را به دنیا معرفی کنیم و از این مساله آسیب جدی خواهیم خورد.
 
اسفنانی در ارزیابی از اینکه در شرایط کنونی جامعه بین‌المللی بهتر است پهنای باند اینترنت افزایش یابد، گفت: امروزه بخش عظیمی از نسل جوان و یا حتی کودکان و میانسالان نیز مستقیما درگیر بحث اینترنت و فضای مجازی هستند. بنابراین دسترسی به برخی فضاها امری است که نه تنها امری بیهوده تلقی نمی‌شود، بلکه لازم و ضروری است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: در هر حال زمانی که پهنای باند افزایش می‌یابد بسیاری از مسائلی که در دنیا اتفاق می‌افتد آثار آن بر مردم جامعه‌ای و حتی ارزش‌های دینی آن جامعه خود را نشان می‌دهد. لذا باید این مساله به گونه‌ای اتفاق افتد که ضمن دسترسی بهتر اطلاعات بتوان اطلاعات صحیح را منتقل کرد.
 
اسفنانی تاکید کرد: امروز دنیا تشنه دریافت حقیقت است و اگر بنا باشد نتوانیم با توجه به محدودیت پهنای باند حقیقت مطلق را به دنیا معرفی کنیم در آینده آسیب جدی از این موضوع خواهیم خورد.
 
اما سهیل مظلوم یکی از کارشناسان حوزه فناوری ضمن تا کید براین نکته که افزایش پهنای باند اینترنت کشور و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هردو در یک راستا بوده و مغایرتی با یکدیگر ندارند گفت: به‌طور عمومی موضوع شبکه ملی اطلاعات و پهنای باند اینترنت ایران در یک راستا هستند و مغایرتی با یکدیگر ندارند، به‌صورتی که با افزایش پهنای باند اینترنت ایران، سرعت و کیفیت اینترنت به صورت توام افزایش می‌یابد که این نوید‌بخش این مهم است که اینترنت داخلی ما توانایی پشتیبانی از شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) را دارد به همین جهت هر دو موضوع اینترنت ملی و پهنای باند اینترنت در یک راستا هستند.
 
پهنای باند را به بخش خصوصی بسپارید
وی در ادامه مهم‌ترین وظیفه‌ی وزیر ارتباطات را پس از کسب رای اعتماد مجلس، واگذاری تمام و کمال پهنای اینترنت ایران به شرکت‌های خصوصی دانست و گفت: کارشناسان متفاوتی طی مصاحبه‌ها و مقالاتی درخواست خود را مبنی بر واگذاری پهنای باند اینترنت از شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت‌های خصوصی به وزیر اعلام کردند و خواستار تامین امنیت فضای مجازی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت شدند.
 
این کارشناس افزود: در شرایطی که شرکت‌های خصوصی پهنای باند را به صورت مستقیم از کشور‌های خارجی خریداری و سپس تقسیم کنند، سرعت اینترنت و بسیاری از مشکلات فضای مجازی برطرف می‌شود.
 
بارقیب یا بی رقیب
البته بد نیست به این نکته نه چندان کم اهمیت توجه کنیم که خرید پهنای باند و فروش آن در ایران به نوعی در انحصار به سر می برد ، به طوری که سیدعلی اعرج خدایی – عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران – در این باره اظهار کرد: اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم که شرکت ارتباطات زیرساخت تنها واردکننده پهنای باند در کشور است طبیعی است تا زمانی که رقیبی برای آن وجود نداشته باشد مشکل ایجاد اختلال در زمانی طولانی حل شود.
 
وی درباره بهبود وضعیت اینترنت در کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم دولت به شرکت‌های خصوصی اجازه دهد تا در زمینه ورد پهنای باند در کشور ورود پیدا کنند، البته وزیر ارتباطات قول‌هایی را در رابطه با این موضوع داده‌اند تا اجازه ورود پهنای باند به کشور توسط شرکت‌های خصوصی داده شود.
 
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد رقابت ناعادلانه که در بازار فروش اینترنت پرسرعت بین شرکت مخابرات و شرکتهای خصوصی وجود دارد مطرح کرد: شرکت مخابرات از زمانی که خصوصی شد با ورود به دنیای خرده فروشی و ارائه سرویس اینترنتی به کاربر نهایی رقابت ناعادلانه‌ای را برای سایر شرکت‌های خصوصی ایجاد کرد. به نظرم یکی از عواملی که می‌تواند باعث پیشرفت اینترنت در کشور شود این است که مخابرات سرویس‌هایش را تنها به شرکت‌ها ارائه دهد. درحال حاضر با توجه به اینکه زیرساخت‌هایی در اختیار این شرکت قرار گرفته رقابتی ناعادلانه ایجاد شده است.
 
از سوی دیگر اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و فعالان صنفی بر این باور هستند که با توجه به این که انحصار خطوط انتقال متعلق به شرکت زیرساخت است باید این شرکت پیگیری جدی‌تری در این حوزه داشته باشد. پرسشی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که بالاخره شرکت ارتباطات زیرساخت برای ارتقای اینترنت کشور نیاز به رقبای بخش خصوصی دارد و یا به تنهایی از پس اداره امور برمی‌آید؟
 
خریدیم ولی استفاده نشد!
اینکه شبکه ملی اطلاعات زودتر راه اندازی بشود یا نه بستگی به این دارد که چه میزان بودجه و تجهیزاتی را به ارتقای این حوزه تخصیص یابد.
 
به گفته وزیر ارتباطات سالهاست برای زیرساخت امور حوزه اینترنت سرمایه‌گذاری نشده است و در این 10 ماه گذشته پروژه‌هایی طراحی شده است که حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می طلبد.
 
10 سال گذشت…
یک کارشناس حوزه اینترنت در این باره گفت: تا جایی که اطلاع دارم حدود 10 سال پیش تجهیزات مناسبی برای فعالیت در حوزه اینترنت توسط وزارت ارتباطات وقت خریداری شد اما این‌که چرا تاکنون آن طور که شایسته است از این تجهیزات استفاده نشده است جای سوال دارد.
 
فرهمند آریاشکوه ضمن اشاره به این موضوع که با توجه به تغییر کاربری فضای مجازی در جهت مثبت، کشور به پهنای باند اینترنت بیشتری نیاز دارد اظهار کرد: به نظر می رسد مباحث مهمتری نسبت به پهنای باند اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برای بخش دولتی وجود دارد که رسیدگی اساسی به مقوله پهنای باند اینترنت را به تاخیر انداخته است.
 
در پایان خبر نیمه خوشی که وجود دارد این است که بعد از قولهای 18 تا 24 ماهه در جهت بهبود شرایط و مشکلات پهنای باند و اینترنت کشور در اخبار اعلام شد که قرار است کاربران ایرانی در سال 1394 طعم بهبود وضعیت پهنای باند را بچشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.