اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 3, 2014
4:33 یکشنبه، 12ام مردادماه 1393
کد خبر: 63568

آیا BTSهای تلفن همراه واقعا برای سلامتی ضرر دارند؟

امواج الکترونیکی پس از کشف الکتریسیته در قرن 19 همواره مورد نظر انسان بوده است؛ چراکه هر تکنولوژی جدیدی که پا به عرصه وجود می گذارد علاوه بر امکاناتی که در اختیار مشتریان قرار می دهد می تواند ضررهایی را به دنبال داشته باشد.

 
انسان‌ها به عنوان مشتریان پروپا قرص تکنولوژیهای ارتباطی همواره نیازمند آموزش هستند تا با فواید و مضرات آن آشنا شوند چراکه عدم آگاهی و دانش درباره نحوه استفاده و کاربرد یک تکنولوژی می تواند این ابزار جدید ارتباطی را به عامل هراس در جامعه تبدیل کند.
 
امواج و تشعشعات همه جا هستند
 
امواج الکترومغناطیسی امواجی هستند که توسط حرکت ذرات باردار الکتریکی تولید می شوند. این امواج از فضای خالی، هوا و دیگر مواد عبور می کنند. امواج الکترومغناطیسی که توسط بسیاری از منابع طبیعی و انسان تولید می شوند، می توانند به فواصل طولانی تابیده و در کیفیت زندگی و سلامت انسان تاثیرگذارباشند. این تشعشعات امواج شبکه تلفن همراه، شبکه‌های پخش فراگیر مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره، بیسیم و…را شامل می‌شود.
 
BTS چیست؟
 
در حال حاضر واگذاری خطوط تلفن همراه در کشور به دلیل تنوع اپراتورها، قیمت نسبتاً پایین و از همه مهم تر به روز عرضه شدن آن با اقبال بسیار خوبی از سوی مشترکان مواجه شده است. به طوری که اکثریت به سمت خرید این وسیله ارتباطی جذب شده‌اند.
 
در شبکه موبایل اولین بخشی که مستقیما با گوشی موبایل در ارتباط است به لفظ عوام آنتن موبایل و به تعبیر تخصصی BTS که مخفف Base Tranceiver Station است.
 
در حقیقت BTS همان فرستنده و گیرنده‌های کوچکی هستند که در نقاط مختلف شهر نصب می‌شوند و به کمک آن‌ها مشترکین آنتن دهی می شوند.
 
هدف از راه‌اندازی ایستگاههای بی تی اس تامین پوشش رادیویی (بیشتر در جاده ها و یا نقاطی که سیگنال ضعیف دارند) و همچنین تامین نیاز های ترافیکی است. برد هر آنتن در مناطق صاف و کاملا هموار حداکثر حدود 30 تا 35 کیلومتر است ولی برد مفید 20 کیلومتر است.
 
در واقع ورود اپراتورهای جدید و افزایش حجم مشترکان آنها باعث شده است که این اپراتورها برای پوشش دهی بیشتر مناطق و برای جذب بیشتر کاربران تعداد دکل های BTS خود را در سطح کشور افزایش دهند.
 
BTS ضرر یا فایده؟
 
اما براستی BTS برای انسان مشکل آفرین است؟ این سوالی است که همواره ذهن مشترکان را به خود مشغول کرده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت مداوم، خود یا ازطریق دانشگاه‌ها و موسسات بی طرف، بر اساس استاندارد ICNIRP امواج و تشعشعات را بررسی می کند که این استاندارد در 80کشور دنیا استفاده می‌شود؛ این استاندارد نرخ ضریب ویژه ( sar ) را که 6/1 وات در کیلوگرم است نشان می دهد.
 
بر اساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین این بررسی به صورت کلی انجام می شود؛ یعنی شامل امواج شبکه تلفن همراه، شبکه‌های پخش فراگیر مثل رادیو، تلویزیون، بیسیم ها و غیره است اما تاکنون هیچ موردی در نقض سطح استاندارد گزارش نشده است.
 
تحقیقات پاسخ می‌دهد؟
 
در پاسخ به نگرانیهای عمومی در مورد استفاده از این امواج روی سلامت انسان، در سال 1996 سازمان بهداشت جهانی (WHO) تلاش های تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد.
 
نتایج این تحقیقات نشان می دهد امواج الکترومغناطیسی که از تلفن های همراه منتشر می شوند، تاثیر چندانی بر سیستم عصبی و سلامت روان ندارد. همچنین با توجه به حمل تلفن‌های همراه در جیب، نگرانی‌هایی در مورد خطرات این امواج روی تولید مثل وجود دارد.
 
نتایج تحقیقات نشان می دهد که تابش این امواج هیچ گونه تغییری در سطح هورمونهای جنسی به وجود نمی‌آورد و ناباروری، سقط جنین، تولد کودکان نارس و کم وزن به دنبال ندارد.
 
کارشناسان معتقدند این امواج ضرری برای سلامت انسان ایجاد نمی کنند چراکه وقتی موجی به بدن می رسد؛ به گرما تبدیل می‌شود؛ اما پوست بدن انسان مانع جذب آن خواهد شد. در واقع هر چند فرکانس بالاتررود عمق نفوذ کمتر می شود.
 
خریداران گوشی به' نرخ ضریب ویژه 'توجه کنند
 
گوشیهای موبایل معمولاً در کتابچه راهنمای خود نرخ ضریب ویژه( sar ) را نشان می دهند که مردم باید موقع خرید گوشی، علاوه بر مدل و قیمت به این مسئله نیزتوجه کنند. همچنین گوشیهایی که از طریق قانونی وارد کشور می‌شوند. باید از فیلتر سازمان تنظیم مقررات عبور کنند.
 
در این میان مشترکان می توانند از طریق سایت cra.ir با دستگاه‌ها و گوشیهایی که نرخ ویژه جذب آنها از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تایید شده آشنا شوند.
 
اگرچه فناوری به سمت استفاده کمتر از امواج پیش می رود؛ اما بسیاری از پزشکان وقتی علت بیماری را به هر دلیلی پیدا نمی کنند؛ آن را به فرستنده‌ها (BTS) نسبت می دهند؛ همچنین لازم است پزشکان به صورت حرفه‌ای و فنی در این زمینه آموزش دیده دیده و یا وزارت بهداشت مراکز درمانی را برای پژوهش و پاسخ به مردم دراین زمینه تدارک ببیند چراکه موضوع تشعشعات و امواج مخابراتی نیازمند فرهنگ سازی است.
 
اگرچه بیش از 30 سال پژوهش های بسیاری در مورد اثرات امواج الکترومغناطیسی صورت گرفته است، ولی هنوز برای شناسایی اثرات آن به سلامت انسان باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.