لبه تکنولوژی

August 3, 2014
4:53 یکشنبه، 12ام مردادماه 1393
کد خبر: 63577

صفحه‌نمایش‌های با قابلیت تصحیح دید نیاز به عینک را مرتفع می‌کند

صفحه‌نمایش‌های تصحیح دید در صورت تولید نهایی، عینکی‌ها را از گذاشتن عینک‌هایشان هنگام مشاهده صفحه‌نمایش‌های اسمارت‌فون و تبلت بی‌نیاز می‌کند.
 
افراد عینکی مترصد فرصتی هستند که از دست عینک‌هایشان خلاصی بیابند! این حس و حال را مطمئنا چنین افرادی بارها تجربه کرده‌اند. از طرفی یکی از بیشترین زمان‌هایی که افراد در روز می‌گذارند، زل‌زدن به صفحه‌نمایش‌های مختلف اعم از اسمارت فون، کامپیوتر و تبلت است.
 
مهندسین دنیای تکنولوژی این بار نیز به کمک شما آمده‌اند تا با ساخت یک «صفحه‌نمایش تصحیح دید» نیاز شما را به استفاده از عینک هنگام نگاه به صفحه‌نمایش‌ها از بین ببرند.
 
ایده این کار ابتدا به ذهن دو تن از دانشمندان دانشگاه برکلی به نام پرفسور برایان بارسکی و فون چانگ هوانگ آمده بود. آن‌ها این پروژه را طی تحقیقاتی مرتبط با بینایی‌سنجی با کمک دانشمندان MIT انجام داده‌اند. حاصل کار همانطور که پیشبینی می‌شد حیرت‌انگیز است. (ویدیوی پروژه که از سوی MIT منتشر شده از این لینک قابل‌مشاهده است.)
 
این تکنولوژی از الگوریتم‌های پیچیده‌ نرم‌افزاری جهت تغییر نوری استفاده می‌کند که صفحه‌نمایش‌ها برای رساندن صحیح یک تصویر بصری به چشم فرد استفاده می‌کنند. از دید بارسکی، با این تکنولوژی نیازی به گذاشتن عینک بر روی چشم نخواهد بود و مانند افزایش درخشندگی در صفحه‌نمایش جهت رؤیت بهتر، دید فرد نسبت به تصویر تصحیح می‌شود.
 
این تکنولوژی مشابهت بسیاری با تکنولوژی عینک‌های سه‌بعدی دارد، با این تفاوت که اگر در عینک سه‌بعدی دو تصویر مجزا به دو چشم فرستاده می‌شود، در صفحه‌نمایش‌های تصحیح دید تصاویر متفاوت به نقاط مختلفی از مردمک چشم تابانده می‌شود.
 
نکته بسیار قابل‌توجه در این اختراع هزینه پایین آن است. طبق گفته هوانگ هزینه کلی چنین تکنولوژی تنها 10 دلار است. نمونه اولیه این صفحه‌نمایش‌ها 12 آگوست طی کنفرانسی در ونکوور کانادا معرفی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.