فناوری اطلاعات

August 3, 2014
10:17 یکشنبه، 12ام مردادماه 1393
کد خبر: 63588

یک سال پیش در حوزه ICT ایران چه خبر بود: از VPN ملی تا ماشین لباسشویی!

برای خیلی از هم نسلی‌‌های من برنامه تقویم تاریخ که صبح‌ها از رادیو سراسری پخش می‌شد برنامه‌ای جذاب بود. برنامه‌ای که علاوه بر حس نوستالوژیکش، از این منظر که آینده‌گان چه قضاوت و دیدگاهی در مورد تصمیمات گذشتگان دارند عبرت آموز هم بود. حال در نظر داریم از این پس دو بار در هفته میزبان شما باشیم با ستون یک سال پیش و با همان حال و هوا البته از نوع آی سی تی.
 
 VPN ملی …
یک سال پیش در چنین روزهایی شرکت ارتباطات زیرساخت 
از معرفی پایگاه ثبت‌نام رسمی VPN ملی خبر داد. در آن زمان قرار بود به جهت مقابله به VPNهای موجود در بازار فقط وی پی ان رسمی عرضه شود و افراد نیازمند هم با ثبت نام در سایت اختصاصی این موضوع علاوه بر دسترسی به VPN قانونی تعهد دهند که خدایی نکرده از این پروتکل برای شیطونی کردن استفاده نکنند. آدرس این پایگاه www.vpn.ir بود که البته این پروژه ملی هم مثل خیلی از ملی‌های دیگر سر به آرشیو تاریخ واگذار شد.
 
 بازدید واعظی از وزارت
یک سال پیش در چنین روزهایی در حالی که هنوز کابینه روحانی برای کسب رای اعتماد به بهارستان نرفته بودند اما محمود واعظی در یک اتفاق عجیب و نادر به همراه انتظاری و چند نفر دیگر به وزارت ارتباطات رفت و از آنجا دیدن کرد. البته اینکه واعظی یا می‌دانست که نامی و همکارانش در سفر هیات دولت به مشهد حضور دارد یا نمی‌دانست به هر حال او با محمود خسروی و عمیدیان معاون امور مجلس وزارت دیدار و گفت‌وگو کرد. 
اکنون انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی است، خسروی همچنان سکان زیرساخت را در دست دارد و عمیدیان هم به نوعی دست راست وزیر و
 رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است. البته این دیدار هرگز به صورت رسمی تایید نشد.
 
 تصویب ساختار سازمانی جدید رگولاتوری
یک سال پیش در چنین روزهایی ساختار سازمانی جدید رگولاتوری در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به تصویب رسید. در راستای توسعه وظایف رگولاتوری متناسب با رشد و گسترش حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتقای کمی و کیفی عملکرد نهاد حاکمیتی حوزه ICT، ساختار جدید با 783 پست سازمانی به تصویب رسید.
 
 هدیه شخصی نامی به سرخ‌پوشان
محمدحسین نامی که همش چند ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود علاوه بر قراردادهای عجیب و غریبی که در همان چند ماه روی دست وزارت گذاشت به لطف دوست عزیزش محمد رویانیان عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس هم شد. نامی که از این موضوع به وجد آمده بود در همان تمرین‌های اولیه قرمزپوش‌های پایتخت به هر کدام از بازیکنان  سیم‌کارت رایتل و یک ماشین لباسشویی هدیه داد که البته این موضوع آنقدر در قالب لطفیه بین سیدخندان نشین‌ها و رد و بد شد که یکی از مسولان گمنام وزارت عنوان کرد این هدیه کاملا شخصی بوده و از جیب مبارک شخص وزیر پرداخت شده است و نه بیت المال. البته بماند که چندی بعد نیز خبر رسید حواله‌های ماشین لباس‌شویی برگشت خورده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.