تلفن همراه

دلایل واگذار نشدن نسل سه توسط همراه اول از سوی مخابرات تشریح شد: تکنولوژی دستوری نیست و مردم هم برای 3G صف نکشیده اند

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالاتی که درباره عدم ارائه 3G از سوی همراه اول مطرح شده بود گفت: فکر نمی کنم تکنولوژی خیلی دستوری باشد، از سوی دیگر مردم هم برای استفاده از 3G صف نکشیده‌اند و روند گسترش 3G در جامعه مانند تکنولوژی‌های دیگر و به صورت تدریجی خواهد بود.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود زارعیان امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پاسخگویی به سوالاتی که درباره عدم واگذاری خدمات نسل سه توسط همراه اول مطرح شده بود پرداخت.
 
وی در این باره اظهار کرد:‌ فکر می کنم تکنولوژی خیلی دستوری نیست و به ویژه در حوزه آی تی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی مسیر خود را طی می کند.
 
زارعیان در ادامه به بحث ورود موبایل به ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در سال 72 می خواستیم تکنولوژی موبایل را وارد کشور کنیم مقاومت‌های متعددی وجود داشت و برخی اجازه این کار را نمی‌دادند اما در نهایت در سال 73 با تلاش بسیار زیاد مهندس غرضی وزیر وقت ارتباطات ما توانستیم 10 هزار سیم کارت را واگذار کنیم و بعدها در کمتر از یک دهه دیدیم که روند پیشرفت کار به گونه ای است که دولت حتی نتوانست برای آن بودجه‌ای در نظر بگیرد.
 
او ادامه داد: به عبارت دیگر این گونه عنوان شد که هر تعداد مردم سیم کارت نیاز داشتند در اختیار آنها قرار بگیرد من فکر می کنم درباره 3G و 4G هم این اتفاق خواهد افتاد.
 
سخنگوی مخابرات ایران در ادامه عنوان کرد: شاید اشکالاتی در تصمیم وزارت ارتباطات وجود داشته باشد اما دیر یا زود باید این مساله درست شود.
 
وی همچنین به این مساله اشاره کرد که در مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مربوط به شرایط اپراتورها برای ارائه نسل‌های بالاتر ارتباطی تدوین شده ایرادات و تناقضات اساسی وجود دارد و احتمالا اگر این مصوبه به مراجع حقوقی ارائه شود آن‌ها هم نخواهند پذیرفت که یک اپراتور بدون قید و شرط این مصوبه را پذیرفته و اجرایی کند.
 
او در ادامه در پاسخ به این سوال که در نهایت همراه اول چه زمانی به ارائه 3G خواهد پرداخت گفت: پیش بینی ما این است که شاید حتی قبل از ایرانسل به ارائه 3G بپردازیم چرا که در حال حاضر ایرانسل ارائه این خدمات را به صورت آزمایشی انجام می‌دهد.از سوی دیگر در پروانه مخابرات ایران هم آمده است که این شرکت می‌تواند پس از گذشت دوره حفاظت اپراتورهای دیگر به ارائه نسل‌های بالاتر بپردازد.
 
زارعیان همچنین به تمدید 15 ماهه دوره انحصار رایتل اشاره کرد و افزود: با وجود حمایت‌های زیادی که از این اپراتور به عمل آمده در نهایت دوره انحصار این اپراتور به پایان رسید.
 
سخنگوی مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلاتی که همراه اول در مورد مصوبه 186 رگولاتوری با آن مواجه شده خاطرنشان کرد: ما طبق پروانه عمل و هر آنچه در آن عنوان شده باشد را اجرایی خواهیم کرد علاوه براین اگر قوانین مرتبط با پروانه این را بگوید که ما برای ورود به نسل‌های بالاتر لازم است حق امتیاز بدهیم و یا برخی موضوعات خاص را رعایت کنیم این اتفاق خواهد افتاد اما برخی موارد به کلیت پروانه و اصلاح آن مربوط می‌شود.
 
وی در ارتباط با این که آیا همراه اول مبلغی که برای حق امتیاز ورود به نسل‌های بالاتر درنظر گرفته شده را به وزارت ارتباطات پرداخت کرده است یا خیر اظهار کرد: مبالغ دریافتی حالت یک بسته دارد اما ما صحبتمان آن است که ما طبق پروانه عمل می کنیم، پروانه شرکت مخابرات هم می گوید اگر ما بخواهیم به نسل‌های بالاتر ورود کنیم باید قوانین مرتبط را قبول کنیم و ما هم این قوانین را قبول داریم و هیچ مشکلی نداریم اما اگر قرار است درخواست دیگری باشد قاعدتا باید دراین زمینه تعامل وجود داشته باشد. ما هم اکنون همان طور که وزیر ارتباطات گفته جلساتی را داریم تا مذاکرات لازم برای ورود به نسل‌های بالاتر صورت بگیرد.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در ادامه صحبت‌های خود درباره بدهی‌ها و مطالبات مخابرات اظهار کرد: بحث بدهی‌های مخابرات به دو قسمت مربوط می‌شود برخی هزینه‌ها بابت سرویس‌های مختلف باید به طور ماهانه یا چند ماه یکبار پرداخت شود که این ها هزینه‌های جاری محسوب شده و در زمان مقرر پرداخت می‌شود بخشی از بدهی‌ها هم حالت ادعا دارد که اگر ثابت شود این ادعاها درست است ما رقم مربوطه را پرداخت می کنیم در برخی موارد هم دعوای حقوقی وجود دارد.
 
زارعیان در پاسخ به این سوال که اکنون 60 درصد مشترکان موبایل مشترکان همراه اول محسوب می‌شوند و دسترسی به 3G ندارند، اظهار کرد: 3G در ایران آن طور که دوستان فکر می کنند نیست و هنوز درصد کمی از کاربران ما علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. به همین دلیل هم اپراتور سوم طی این سال‌ها مشترک زیادی نداشته است.

6 دیدگاه

  • محسن

    محسن

    مخابرات فکر کرده ما ببو هستیم . به خاطر اینکه شبکه موبایل و اینترنت stable تری داشت ما این اوپراتور رو انتخاب کردیم . حالا که فکر کرده مشتریاش ببو هستن ما هم این اوپراتور رو کنار میگذارم و به ایرانسل رو می آوریم پاسخ
  • حميدرضا

    حميدرضا

    يه زماني آقايون ميخواستن اينترنت adsl هم بدن همين حرف رو زدن كه بعلهههه مردم براي اينترنت پر سرعت صف نكشيده اند و ما ميدونيم كه چي ميخوان و فلان و به همان! بعدا فهميدن كه حرف بيخود زدن و متضرر كسي نبود جر ملت! الان همون جريان داره تكرار ميشه! عزيز من تو موظفي كه بياري و اگه نميتوني ارائه كني بكش كنار و انحصارتو بردار!!! وقتي مدير شركت مخابراتي از تكنولوژي اينطور صحبت ميكنه نبايد وضع اينترنتو مخابراتمون بهتر از اين باشه! پاسخ
  • علی

    علی

    ایشون خیلی بیجا کردن جای مردن فکر میکنند همه دنیا فکر خدمات هستند اینا فکر جیبشون پاسخ
  • محسن

    محسن

    مخابرات ایرانه دیگه کاریش نمیشه کرد! وقتی این همه منتظر اینترنت پر سرعتاند حالا اومده میگه مردم صف نکشیده اند! ووقتی 3جی با قیمت 2جی یکی باشه مردم مجبورن از 2جی استفاده کنند? در ضمن اگه قانون مندید قانون میگه شرایطو محیا کنید مجوز میدیم پاسخ
  • یاسین

    یاسین

    به نظر من سیم کارت همراه اولتون را بندازید دور ویک سیم کارت ایرانسل یا رایتل بخرین تا بعد بفهمه که60درصد کشور ایرانسلی هستند یا همراه اولی.من که خیلی وقت است سیم کارت همراه اولم را از گوشیم برداشتم پاسخ
  • حبیب

    حبیب

    دوستان آیا این آقا سوادی هم دارن؟ پاسخ

​​