تلفن همراه

مخابرات: بخشی از بدهی مخابرات ادعاست/مصوبه ۱۸۶ کمیسیون تنظیم مقررات ایراد حقوقی دارد و با تغییر پروانه مخالفیم

سخنگوی مخابرات ایران گفت: بخشی از بدهی‌هایی که در ارتباط با مخابرات مطرح می‌شود ادعاست که اگر ثابت شود، می‌پذیریم.

 
به گزارش تسنیم، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به نسل سوم ارتباطات و رویکردهای مخابرات در دریافت مجوز این نسل اظهار کرد: به عقیده من تکنولوژی دستور پذیر نیست و همانطور که مقاومت‌های بسیاری بر سر واردات موبایل به کشور در سال 72 وجود داشت اما در نهایت با تلاش‌های مهندس غرضی وزیر وقت ارتباطات 10 هزار سیم‌کارت واگذار شد، چنین رویه‌ای برای نسل سوم و چهارم ارتباطات نیز اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: در آن زمان روند توسعه موبایل کار را به جایی رسانید که گفتند مردم هر چه سیم‌کارت نیاز دارند در اختیار آنها قرار گیرد.
او در ادامه درباره رویه اعطای مجوز نسل سوم از سوی وزارت ارتباطات ابراز کرد: شاید اشکالاتی در این تصمیم وجود داشته باشد اما دیر یا زود حل می‌شود.
 
مصوبه 186 ایرادات حقوقی دارد
زارعیان ایراداتی را به مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات که رویه ارتقای نسل اپراتورها را بیان کرده، وارد دانست و گفت: ایراداتی در این مصوبه وجود دارد که احتمالا اگر به مراجع حقوقی ارائه شود آنها هم نخواهند پذیرفت؛ یکی از این موارد این است که گفته شده با قبول این مصوبه تمامی مصوبات بعدی کمیسیون تنظیم مقررات هم پذیرفته شود که این اصلا یعنی چه؟
سخنگوی مخابرات ایران درباره احتمال راه‌اندازی خدمات نسل سوم توسط همراه اول گفت: شاید حتی قبل از ایرانسل به ارائه نسل سوم بپردازیم زیرا این اپراتور فعلا مجوز پایلوت دارد.
وی افزود: در پروانه مخابرات ایران ارتقا به نسل‌های بالاتر دیده و گفته شده بعد از پایان انحصار اپراتور سوم که بالاخره با تمدید 15 ماهه به اتمام رسید، می‌تواند نسل‌های بالاتر ارتباطی را پیاده سازی کند.
زارعیان در پاسخ به این سوال که عملا همراه اول با وجود چنین پروانه‌ای مشکلی نخواهد داشت و تنها با رعایت مصوبه 186 می‌تواند نسل سوم را ارائه کند؟، گفت: ما طبق پروانه عمل می‌کنیم و شرایط و مندرجات موجود در آن را عملیاتی می‌کنیم اما برخی موارد مطرح شده در این مصوبه کلیت پروانه و اصلاح آن را برای دریافت نسل بالاتر خطاب قرار داده است.
او ادامه داد: پروانه ما می‌گوید که برای انتقال به نسل‌های بالاتر باید قوانین مرتبط به آن نسل‌ها را قبول کنیم و ما هم این موضوع را قبول داریم اما اگر قرار باشد درخواست‌های دیگری مطرح باشد باید تعامل کنیم.
 
بخشی از بدهی‌های ما ادعا است
زارعیان درباره بدهی‌های مخابرات نیز که قبل از دریافت مجوز نسل‌های بالاتر باید تسویه شود گفت: بدهی‌ها دو قسمت دارد یکی بدهی‌های جاری می‌شود که مثلا 28 درصد درآمد همراه اول، 8 درصد ثابت و 5 درصد دیتا را در بر می‌گیرد که طی چند ماه پرداخت می‌شود اما بخش دیگر، مربوط به ادعاهاست که اگر ثابت شود می‌پذیریم و پرداخت می‌کنیم.
مدیر روابط عمومی مخابرات ایران با اشاره به اینکه بحث نسل سوم آنطور هم که عده‌ای گمان می‌کنند نیست، گفت: 80 درصد نیاز کاربران هم‌اکنون از طریق GPRS برطرف می‌شود و عملکرد اپراتور سوم هم که چندان موفق نبود این موضوع را تصدیق می‌کند.
وی افزود: میان نسل سوم وGPRS  تفاوت‌هایی وجود دارد اما مسیری که در توسعه وایمکس، اینترنت پرسرعت و GPRS طی شد در ارتباط با این فناوری نیز وجود خواهد داشت.
 
نسل سوم آنطور که می‌گویند هم نیست
زارعیان عنوان کرد: ما ساختار جمعیتی و کاربران ایران را می‌شناسیم و از این جهت نمی‌توانیم بگوییم که مردم برای استفاده از 3G صف کشیده‌اند؛ برای توسعه خدمات این نسل باید زیرساخت مورد نیاز از جمله تولید محتوا شکل گیرد.
سخنگوی مخابرات درباره ارتباط چنین رویکردی با پیگیری آهسته همراه اول برای دریافت مجوز نسل سوم گفت: ما اصرار به توافق داریم اما فکرش را نمی‌کردیم روال به این شکل طی شود و با چالش مصوبه 186 مواجه شویم.
او گفت: با این حال خوشبین هستیم و عزم وزیر ارتباطات برای توسعه این حوزه جزم است.
 
با تغییر پروانه همراه اول موافق نیستیم
زارعیان درباره اختلاف نظرهایی که در حوزه مصوبه 186 وجود دارد، ابراز کرد: حرف ما این است که چه ارتباطی میان پروانه همراه اول و مجوز نسل سوم است. بند دیگر این مصوبه به تخلیه باند فرکانسی اشاره شده که این مورد هم ارتباطی به مجوز ارائه خدمات نسل‌های بالاتر ندارد.
وی ادامه داد: به هر حال ما یک پروانه اپراتوری داریم که نمی‌توان آن را بدون تصویب هیات مدیره تغییر داد تاکنون نیزها بارها با رگولاتوری جلساتی داشتیم. ممکن است با برخی موارد برای ورود به نسل‌های بالاتر توافق کنیم اما در نهایت پروانه یک اپراتور یک توافق محسوب می‌شود که ما با تغییر آن موافق نخواهیم بود.
 

۱ دیدگاه

  • عادل مددی

    عادل مددی

    با سلام همراه اول با اون وضع خدماتش طلبکار هم شده ، اضافه دریافتی از مشترکان و کیفیت پایین مکالمه و اجحاف در حق مشتریان و پیامکهای چرت و پرت که هر ثانیه و هردقیقه آرامش رو از مشتریان گرفته تازه ادعا هم داره عجب رویی داره، همراه اول مطمئن باشه خیلی از مشترکان شماره هاشون رو در اجرای طرح ترابرد به اپراتور دیگری منتقل خواهند کرد./. پاسخ

​​