اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

August 8, 2014
1:51 جمعه، 17ام مردادماه 1393
کد خبر: 63632

در پی اخطار وزیر و تعهد اپراتور چهارم; سال دیگر منازل به فیبرنوری متصل خواهند شد

سونیتا سراب پور – روزنامه ایران : «تمام تلاش خود را  انجام می‌دهیم  تا پایان سال 94 یک میلیون پورت در 7 شهر واگذار کنیم». این، خبری است که محسن باقری چناری به عنوان مدیر عامل جدید اپراتور چهارم در پاسخ به روند پیشرفت اپراتور چهارم (شرکت ایرانیان‌نت)  به خبرنگار ایران می‌دهد. اپراتور چهارمی که سال گذشته از سوی وزیر ارتباطات به خاطر روند کند پیشروی‌اش مورد  اخطار قرار گرفت، حالا و به گفته مدیرعامل این شرکت با تمام قوا تلاش می‌کند که طی سال‌های 93 و 94 یک میلیون پورت پرسرعت بر مبنای فیبر نوری را در هفت شهر در نظر گرفته شده در پروانه، واگذار کند. مدیریت این اپراتور در حالی ارائه خدماتش را به سال بعد  موکول می‌کند که پیش از این  مسئولان این اپراتور اعلام کرده بودند که  فاز اول پروژه اتصال فیبرنوری به منازل دی ماه سال 93 و در 7 شهر برای یک میلیون مشترک اجرایی می‌شود و سرعت دسترسی حداقل 20 مگابیت بر ثانیه از جمله ویژگی‌های این پروژه خواهد بود.
 
سیر تکامل اپراتور چهارم
اپراتور چهارم از زمان شکل‌گیری خود تاکنون با انتقادات مختلفی همراه بوده است. مشخص نبودن زمان دقیق راه‌اندازی این اپراتور از یک طرف و انتقاد نسبت به شکل‌گیری پروژه‌ای که به باور برخی کارشناسان حوزه ICT نیاز به راه‌اندازی آن نبوده از سوی دیگر ، بارها و بارها تکرار شده است. به باور این منتقدان ارائه پروانه به این اپراتور با توجه به نبود محتوای کافی روی شبکه اینترنت کشور، چیزی جز به هدر رفتن سرمایه کشور نیست. اما در مقابل این انتقادات مسئولان اپراتور چهارم، راه‌اندازی این اپراتور را نیاز کشور دانسته و اعلام می‌کنند راه‌اندازی اپراتوری برای اتصال فیبرنوری به منازل در همه جای دنیا وجود دارد. به باور این مدیران، اپراتور چهارم  یک پروژه خاص و کلان است که تنها وظیفه‌اش اتصال فیبر به منازل نیست بلکه قرار است این فیبر را به تمامی‌کسب‌وکارها، سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها برساند. بنابراین این پروژه با پروژه شرکت مخابرات یا سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر که به صورت مقطعی اقدام به اتصال فیبر کرده‌اند بسیار متفاوت است. این مدیران تأکید می‌کنند که تا کنون هیچ اپراتور و سازمانی نتوانسته است مانند اپراتور چهارم یک طرح جامع و یکپارچه در خصوص اتصال فیبر نوری به منازل و کسب و کارهای مختلف داشته باشد.
محسن باقری چناری، مدیرعامل اپراتور چهارم در خصوص آخرین وضعیت اپراتور چهارم می‌گوید: «طی مدت گذشته این اپراتور حرکات رو به جلو خود را شروع کرده اما به دلایل خاصی نتوانسته نمود بیرونی قابل توجهی از خود نشان بدهد اما تمام مقدمات برای به انجام رسیدن نهایی این پروژه در حال پیگیری است.»
وی در پاسخ به این سؤال که قرار بود تا مرداد ماه سال جاری 400 هزار کاربر ایرانی به این شبکه متصل و این پروژه عملیاتی شود  افزود: «عملیاتی شدن این شبکه با وصل شدن مشترکان به این شبکه بسیار متفاوت است. این پروژه سه مرحله اصلی دارد که اول بررسی و طراحی شبکه است ، دوم اجرای شبکه مترو یا کابل مرکزی است و در نهایت اتصال مشترکان به شبکه فیبر نوری کشور.» به گفته وی در مرحله اجرای شبکه مترو هیچ مشترکی به شبکه متصل نمی‌شود بلکه فیبر نوری در مناطق مختلف کشیده شده تا در نهایت بعد از ساخت مراکز مورد نیاز، مشترکان به شبکه متصل شوند.
براساس اظهارات باقری، در حال حاضر اجرای شبکه مترو به خاطر سختی و پیچیدگی کار در تهران، به صورت پایلوت در استان البرز در حال انجام است و در واقع در این استان پیمانکار انتخاب، مقدمات طراحی انجام و مسیر مورد نظر نیز مشخص شده است و به امید خدا تا چند ماه دیگر شبکه مترو این استان به اجرا در خواهد آمد. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که براساس پروانه باید این اپراتور تا دی ماه 93 یک میلیون پورت را در هفت شهر ایران واگذا کند می‌گوید: «در برنامه اپراتور چهارم  ارائه یک میلیون پورت در هفت شهر در سال‌های 93 و 94 در نظر گرفته شده است و این به این معنی نیست که فقط تا سال 93 قرار است این کار انجام شود و  یا فقط در سال 94 باید این پروژه صورت بگیرد چرا که براساس برنامه در سه ماه دوم امسال طرح به صورت پایلوت در شهر کرج به اجرا در می‌آید و در سه ماه سوم سال نیز این طرح  در مشهد و به ترتیب در سه ماه بعدی این شبکه در شهر اصفهان، قم، تبریز و شیراز به اجرا گذاشته می‌شود. البته در تمام این مدت به دلیل شرایط ویژه تهران، اجرای طرح اپراتور چهارم در این استان نیز به طور خاص پیگیری و انجام می‌شود.»
باقری تأیید می‌کند که مدیران اپراتور چهارم تمام تلاش خود را می‌کنند تا پایان سال 94 در 7 شهر ، یک میلیون پورت براساس تکنولوژی فیبر نوری را به کاربران اهدا کنند.
 
باز هم گلایه از مخابرات
چناری در واکنش به اینکه برخی از کارشناسان مراحل انجام این پروژه را طولانی و هزینه‌بر می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که دوباره این اپراتور از وزیر ارتباطات اخطار می‌گیرد، می‌گوید: «بسیاری می‌گویند انجام این پروژه طولانی شده است اما براساس تحقیقات و گزارش‌های به دست آمده هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی در کمتر از 5 سال نتوانسته‌اند یک میلیون پورت دایر کنند ضمن اینکه سازمان تنظیم مقررات در اتحادیه اروپا آنقدر قوی است  که در همان روز اول تکلیف داکت‌ها، کانال‌ها و به طور کلی زیرساخت‌های موجود را مشخص می‌کند. ولی چنین اتفاق و هماهنگی در ایران برای انجام این پروژه صورت نمی‌گیرد.»
باقری تصریح می‌کند در حال حاضر علی‌رغم  مکاتبات بسیار و مطرح شدن  این موضوع به کمیسیون صنایع مجلس در خصوص اینکه  هنوز تکلیف داکت و کانال‌کشی‌های موجود مشخص نیست اما متأسفانه هنوز این مدیران نتوانسته‌اند  به جواب روشنی از سوی مخابرات برسند.
مدیرعامل اپراتور چهارم تأکید می‌کند که باید زیرساخت‌ها به صورت کامل مشخص باشد. یعنی  اینکه چه منطقه‌ای دارای داکت و کانال‌کشی‌های مخابراتی است تا آن‌ها  مجدد در آن مناطق دست به حفاری نزنند  و همچنین مشخص باشد که این اپراتور در کدام مناطق اجازه حفاری و فراهم کردن زیرساخت ‌ها را دارد.
اما داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران عدم همکاری با اپراتور چهارم را رد کرده و می‌گوید: «مگر در حال حاضر مخابرات به عنوان اپراتور اول مشکلی داشته باشد، اپراتور دوم را مقصر این مشکل می‌داند؟ شرکت مخابرات در مقابل اپراتور چهارم تعهدی ندارد و حتی داشتن تعهد در پروانه این اپراتور نیز  اشاره نشده است.»‌وی در ادامه می‌افزاید: «اگر اپراتور یا هر شرکتی نیاز به زیرساخت و امکانات ما دارد باید وارد مذاکره شده و ما نیز  با رعایت اصول برد،برد امکانات مورد نیاز را در اختیارشان می‌گذاریم.» زارعیان تأکید می‌کند که هر نهادی به عنوان مشتری به این شرکت مراجعه کند در صورت پرداخت هزینه‌های مربوطه مخابرات حاضر به همکاری خواهد بود اما این شرکت نمی‌تواند امکانات و سرمایه‌گذاری‌های خود را به صورت رایگان در اختیار کسی بگذارد. وی مشکل اصلی را به پروانه ارائه شده به این اپراتور ارتباط می‌دهد و اینکه در این پروانه پیش‌بینی‌های لازم دیده شده تا در طول کار این اپراتور به مشکل برنخورد.
به هرحال این پروژه نیز مانند دهها پروژه دیگر برای رسیدن به نقطه هدف مسیر طولانی را پیش رو دارد و حالا باید منتظر ماند و دید آیا عاقبت اپراتور چهارم به تعهد خود این بار عمل خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.