اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 9, 2014
5:09 شنبه، 18ام مردادماه 1393
کد خبر: 63666

مخابرات: مشکلات سیاسی نیست، مصوبه وزارت ارتباطات ایراد دارد

معاون شرکت مخابرات ایران دلایل عدم دریافت مجوز نسل سوم موبایل که در هقته جاری تنها به یکی از اپراتورهای فعال کشور داده شد را تشریح کرد.
 
 
زارعیان در جمع خبرنگاران در خصوص رویداد اخیر حوزه تلفن‌همراه و واگذاری مجوز نسل 3 به ایرانسل و عدم واگذاری این مجوز به همراه اول، اظهار داشت: تکنولوژی خیلی دستوری نیست و به ویژه در حوزه IT چه بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی مسیر خود را طی می کند؛ برای مثال در سال 72 برای ورود تکنولوژی موبایل به کشور مقاومت بود که در نهایت در سال 73  با تلاش مهندس غرضی (وزیر وقت ارتباطات) 10 هزار شماره واگذار شد.
 
وی با بیان اینکه درباره 3G  و 4G  نیز این اتفاق خواهد افتاد افزود: اما اکنون اشکالاتی در تصمیم‌های وزارت ارتباطات در این حوزه وجود دارد. بحث اساسی این است که مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دارای ایرادات و تناقضات اساسی است؛ فکر نمی کنم اگر این مصوبه به مراجع حقوقی ارائه شود آن‌ها پذیرند که یک اپراتور بدون قید و شرط این مصوبه را بپذیرد.
 
شاید زودتر از ایرانسل توانستیم 3G  را ارائه کنیم
 
زارعیان در خصوص پیش‌بینی ارائه 3G  توسط همراه اول، گفت: پیش بینی می‌‌کنم شاید زودتر از ایرانسل توانستیم 3G  را ارائه کنیم؛ زیرا ارائه خدمات نسل 3 از سوی ایرانسل به صورت آزمایشی است. در پروانه مخابرات ایران نیز آمده که این شرکت می‌تواند پس از گذشت دوره حفاظت رایتل، نسل‌های بالاتر را ارائه کند. همچنان که علیرغم حمایت‌های زیاد از رایتل و تمدید 15 ماهه دوره حافطت آن، در نهایت دوره انحصار رایتل به پایان رسید.
 
معاون مخابرات ایران افزود: مخابرات طبق پروانه عمل کرده و موضوعات پروانه را اجرا خواهد کرد. علاوه براین اگر پروانه بگوید که برای ورود به نسل‌های بالاتر لازم است حق امتیاز بدهیم و یا برخی موضوعات را رعایت کنیم انجام خواهیم داد، اما برخی موارد به کلیت پروانه و اصلاح آن مربوط می‌شود.
 
وی در ارتباط با این که آیا همراه اول مبلغی که برای حق امتیاز ورود به نسل‌های بالاتر درنظر گرفته شده را به وزارت ارتباطات پرداخت کرده است یا خیر؟ اظهار کرد: مبالغ دریافتی حالت یک بسته دارد اما صحبت این است که ما طبق پروانه عمل می کنیم و پروانه شرکت مخابرات می گوید اگر بخواهیم به نسل‌های بالاتر ورود کنیم باید قوانین مرتبط را قبول کنیم و ما این قوانین را قبول داریم. هم اکنون همان طور که وزیر ارتباطات گفته جلساتی را داریم تا مذاکرات لازم برای ورود به نسل‌های بالاتر صورت بگیرد.
 
برخی بدهی هایی که به مخابرات نسبت داده می شود ادعا است
 
زارعیان در خصوص بدهی‌های مخابرات گفت: بحث بدهی‌های مخابرات به دو قسمت مربوط می‌شود برخی هزینه‌ها بابت سرویس‌های مختلف باید به طور ماهانه یا چند ماه یکبار پرداخت شود که این ها هزینه‌های جاری محسوب شده و در زمان مقرر پرداخت می‌شود بخشی از بدهی‌ها هم حالت ادعا دارد که اگر ثابت شود رقم مربوطه را پرداخت می کنیم در برخی موارد هم دعوای حقوقی وجود دارد.
 
معاون مخابرات در پاسخ به این سوال که اکنون 60 درصد مشترکان موبایل مشترکان همراه اول محسوب می‌شوند و دسترسی به 3G ندارند، اظهار داشت: 3G در ایران آن طور که دوستان فکر می کنند نیست و هنوز درصد کمی از کاربران علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. به همین دلیل هم اپراتور سوم طی این سال‌ها مشترک زیادی نداشته است. فکر می کنم همان شرایطی که در توسعه وایمکس، ADSL و GPRS وجود داشت اکنون در مورد نسل 3 تکرار خواهد شد و به این ترتیب روند توسعه 3G در کشور به صورت تدریجی خواهد بود.
 
وی ادامه داد: ساختار جمعیتی و کاربران ایران را می شناسیم و بر این باوریم که این طور نیست که بخواهیم بگوییم اکنون هم صف کشیده‌اند که از 3G استفاده کنند به هر حال بهره مندی از این نسل هم حالت تدریجی خواهد داشت.
 
نسل دوم 80 درصد نیازهای کاربران موبایل را پاسخگوست
 
زارعیان یادآور شد: برای گسترش استفاده از 3G در کشور لازم است زیرساخت‌های مرتبط و علاوه بر آن تولید محتوا شکل بگیرد. در حال حاضر 80 درصد نیازهایی که مردم از طریق اینترنت موبایل برطرف می کنند، با نسل دو قابل پاسخگویی است برای مثال مردم از اینترنت موبایل برای بانکداری یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند که استفاده از این موارد بدون 3G میسر است. به همین دلیل لازم است میان تولید محتوا و ارائه 3G نوعی تعادل وجود داشته باشد چرا که صرف ارائه 3G کفایت نمی کند و لازم است برای محتوا و کاربردهای دیگر ایجاد شود.
 
زارعیان گفت: اصرار به توافق داریم اما پیش بینی نمی‌کردیم مسیر این گونه پیش برود؛ یک پروانه اپراتوری داریم که در آن این گونه ذکر شده که پس از به پایان رسیدن انحصار ما قادر به ورود به نسل های بالاتر خواهیم بود به همین دلیل ما فکر نمی کردیم با چالش به نام مصوبه 186 مواجه شویم و قرار شود برای حل آن وقت صرف کنیم. با این وجود در نهایت خوشبینم که این مساله حل می شود و عزم وزیر ارتباطات آن است که ارتباطات توسعه پیدا کند.
 
اختلاف نظرهایی که در حوزه مصوبه 186 وجود دارد
 
معاون مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با اختلاف نظرهایی که در حوزه مصوبه 186 وجود دارد، توضیح داد: در این پروانه این گونه عنوان شده است که پروانه اپراتوری همراه اول باید اصلاح شود حال حرف ما آن است که برای ورود به نسل بالاتر چه ارتباطی میان مجوز 3G و پروانه اپراتوری همراه اول وجود دارد.
 
وی ادامه داد: بند دیگری که دراین مصوبه آمده آن است که یکی از باندهای فرکانسی ما باید تخلیه شود اما ما بر این باوریم که این مورد هم ارتباطی به مجوز ارائه خدمات نسل‌های بالاتر ندارد. به هر حال ما یک پروانه اپراتوری داریم که نمی توان آن را بدون تصویب هیات مدیره مخابرات تغییر داد تاکنون نیزها بارها با رگولاتوری جلساتی داشتیم و ممکن است با برخی موارد برای ورود به نسل‌های بالاتر توافق کنیم اما در نهایت پروانه  اپراتور یک توافق است که ما با تغییر آن موافق نخواهیم بود.
 
مشکلات سیاسی نیست
 
زارعیان در پاسخ به این سوال که در نهایت فکر می‌کنید تا چه اندازه مشکلات مطرح شده به موضوعات سیاسی مربوط می شود گفت: ما سعی می کنیم برداشتمان را از این حوزه دور کنیم و بگوییم این مساله سیاسی نیست و مباحثی که مربوط می شود به موضوعات فنی و توسعه‌ای مربوط است اما به هر حال در زمینه مسائل فنی و توسعه‌ای هم لازم است کار کارشناسی و مطالعات بیشتری صورت بگیرد. در نهایت حرف ما آن است که ما طبق پروانه، قانون و سیاست‌های وزارت ارتباطات پیش خواهیم رفت و از سوی دیگر به کاربران خود این اعتماد را می دهیم که نگران ارائه نسل‌های بالاتر نباشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.