تبلت

تحلیل بازار

تلفن همراه

August 10, 2014
4:02 یکشنبه، 19ام مردادماه 1393
کد خبر: 63685

فبلت‌ها بازار موبایل‌های هوشمند را فتح می‌کنند

دنیای‌اقتصاد: در سال‌های اخیر موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها بازار محصولات دیجیتال شخصی را فتح کرده‌اند. این محصولات نه‌تنها بازار محصولات دیجیتال شخصی، بلکه بازار کامپیوترها و دیگر محصولات دیجیتال را هم تحت تاثیر خودشان قرار داده‌اند. به این ترتیب است که این محصولات هوشمند در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و در نهایت بازارهای حاشیه‌ای را هم به‌وجود آورده‌اند. 
در این میان و با رشد بازار موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها، تمایل به استفاده و کار با ابزارهایی که قابلیت‌های هر دو این محصولات را در کنار هم و در یک صفحه نمایش بزرگ‌تر داشته باشند افزایش پیدا کرد. به این ترتیب بود که فبلت‌ها پا به عرصه وجود گذاشتند و وارد بازار شدند. این محصولات در واقع ترکیبی از یک موبایل هوشمند و یک تبلت هستند.
 
 
فبلت‌ها خیلی زود در بازار با استقبال زیادی مواجه شدند و فروش خوبی را برای شرکت‌های تولیدکننده خودشان به همراه آوردند. حالا روزهای گوشی‌های موبایل 5/3 یا 4 اینچی به سر آمده است و بازار موبایل‌های هوشمند در چند فصل گذشته به سمت فبلت‌ها روانه شده است. حالا این روند رو به رشد است و انتظار می‌رود فبلت‌ها به یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های بازار جهانی موبایل‌های هوشمند تبدیل بشوند. جدیدترین گزارش تحقیقاتی منتشر شده از سوی موسسه BI Intelligence در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند. در این گزارش فبلت به عنوان موبایل هوشمندی معرفی شده است که صفحه نمایشی بین 5 تا 7 اینچ دارد. هرچند این یک تعریف گسترده و کلی است، اما این دسته از محصولات که در این تعریف می‌گنجند در طول دو سال گذشته بخش بزرگی از بازار موبایل‌های هوشمند را به خودشان اختصاص داده‌اند. این پدیده با ورود محصولاتی مانند Samsung Galaxy S4 با صفحه نمایش 5 اینچی در سال 2013 و بعد از آن Samsung Galaxy S5 با صفحه نمایش 1/5 اینچی در سال 2014 شکل جدی‌تری به خودش گرفت.  موفقیت بزرگی که چنین محصولاتی در بازار به‌دست آوردند، در واقع باعث شد تا تمام تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند به‌خصوص اپل هم به طراحی و تولید فبلت‌ها روی بیاورند. هر چند خط تولید گوشی‌های آی‌فون تاکنون با صفحه نمایش کوچک باقی مانده است، اما انتظار می‌رود در اواخر سال جاری میلادی اپل دو گوشی موبایل هوشمند با صفحه نمایش بزرگ‌تر خودش را رونمایی کند. یکی از آنها با صفحه نمایش 5/5 اینچی در دسته فبلت‌ها قرار خواهد گرفت.
در تحقیقات اخیر BI Intelligence مشخص شده است که تمایل بازار به سمت استفاده از فبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر است و با این اوصاف انتظار می‌رود این محصولات با اندازه‌ای بزرگ‌تر به سرعت وارد بازار شوند. این درحالی است که کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند بازار فبلت‌ها در سال‌های آینده هم روند رشد خودش را ادامه می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که فبلت‌ها بیشترین سرعت رشد را در میان دیگر بخش‌های بازار موبایل‌های هوشمند خواهند داشت، تا جایی که پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی فبلت‌ها تا پنج سال آینده با متوسط نرخ رشد سالانه 27 درصدی افزایش پیدا کند که این میزان تقریبا دو برابر متوسط نرخ رشد سالانه 15 درصدی صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند تا پنج سال آینده خواهد بود. این در حالی است که کارشناسانBI Intelligence اعلام کرده‌اند که صادرات جهانی فبلت‌ها در سال 2019 به 5/1 میلیارد دستگاه می‌رسد و در آن زمان فبلت‌ها 59 درصد از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار خواهند گرفت. 
 سهم فبلت‌ها از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در حال حاضر برابر 35 درصد است. این در حالی است که فروش جهانی فبلت‌ها می‌تواند فروش تبلت‌ها را هم تحت تاثیر خودش قرار بدهد. این تحقیقات نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای خرید فبلت‌ها در آینده بیش از تقاضا برای خرید تبلت‌ها خواهد بود، تا آنجا که انتظار می‌رود تا سال 2018 میزان صادرات فبلت‌ها به سه برابر صادرات تبلت‌ها در دنیا برسد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.