اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 12, 2014
13:31 سه شنبه، 21ام مردادماه 1393
کد خبر: 63726

چگونه از دغدغه شبکه‌های اجتماعی نجات یابیم

دنیای‌اقتصاد: ممکن است شما نسبت به افراد عادی از قدرت خودکنترلی بیشتری برخوردار باشید. پس برای خودتان قانون بگذارید، مثلا استفاده از فیس‌بوک فقط بعد از ساعت ۶ بعد از‌ظهر یا اینستاگرام فقط برای آخر هفته.
فیس‌بوک شما را ناراحت می‌کند؟ توییتر اعصاب شما را به هم می‌ریزد؟ اینستاگرام دوستان شما را به دشمن تبدیل کرده است؟ معمولا مخالفان تکنولوژی معتقدند شبکه‌های اجتماعی ما را از جهان واقعی دور کرده است. اگر شما هم به این باور رسیده‌اید شاید دور شدن از شبکه‌های اجتماعی چندان هم بد نباشد. 
دور شدن از شبکه‌های اجتماعی ممکن است ترسناک به نظر برسد اما ترسناک‌تر از آن این است که هیچ‌کس متوجه غیبت شما نخواهد شد و البته شما چیز زیادی را از دست نخواهید داد. شگفت‌آور است نه؟ البته مزیت‌های بیشتری هم وجود دارد، مثلا شما می‌توانید بدون مزاحمت‌های اپلیکیشن فیس‌بوک راحت‌تر بخوابید یا به جای چک کردن اینستاگرام کتاب بخوانید. اما چگونه می‌توان بر این حس علاقه‌مندی به شبکه‌های اجتماعی غلبه کرد؟ اینها نمونه‌هایی از کارهایی است که شما می‌توانید انجام دهید 
اول- اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی را از روی موبایل یا تبلت حذف کنید: اپلیکیشنی را که بیشتر از همه استفاده می‌کنید حذف کنید. از روی همه دستگاه‌های خودتان. این اپلیکیشن‌ها به سادگی دوباره قابل بازگشت هستند و شما با این کار صرفا به خود اجازه می‌دهید که این سایت‌ها را صرفا از طریق مرورگر کامپیوتر ببینید. این کار به شما فرصت بسیاری برای کارهای روزمره دیگر می‌دهد. 
دوم- از یک دوستتان بخواهید که پسورد شما را تغییر دهد: یک دوست قابل اعتماد پیدا کنید – که البته حافظه خوبی هم داشته باشد – و از او بخواهید پسورد شبکه اجتماعی شما را تغییر دهد، مثلا برای یک هفته و سپس آن پسورد را پس از آن مدت برای شما ایمیل کند. 
سوم- فیدهای اضافه را آنفالو کنید: بسیاری از ما صفحه‌ها یا سایت‌ها و اشخاص اضافه‌ای را به اکانت شبکه اجتماعی خودمان اضافه کرده‌ایم که مطالبشان هیچ لطفی برای ما ندارد. بعضی از دوستان ما که هر چیز احمقانه زندگی خودشان را به اشتراک می‌گذارند هم در این زمره قرار می‌گیرند. تصمیم به حذف آنها بگیرید و آنها را کنار بگذارید. خیلی سریع این‌کار را انجام دهید و نتیجه را ببینید. حالا یک فید بسیار جذاب‌تر و راحت‌تر دارید و حداقل اعصابتان راحت‌تر است. 
چهارم- به‌طور موقت برخی از سایت‌ها را مسدود کنید: زمان زیادی را هنگام کار روزانه روی شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید؟ می‌توانید این سایت‌ها را برای زمان کوتاهی از دسترس خارج کنید (در ایران می‌توانید فیلترشکن خود را خاموش کنید!). اپلیکیشن‌هایی مثل Selfcontrol در مک و LeechBlock برای فایرفاکس قادر به بستن این صفحه‌ها برای زمان خاصی هستند. حتی می‌توانید در زمان خاصی موبایل خود را به حالت Airplane ببرید و ارتباط خود را با جهان بیرون قطع کنید. 
پنجم- یک قانون بگذارید و به آن عمل کنید: ممکن است شما نسبت به افراد عادی از قدرت خودکنترلی بیشتری برخوردار باشید. پس برای خودتان قانون بگذارید، مثلا استفاده از فیس‌بوک فقط بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر یا اینستاگرام فقط برای آخر هفته یا توییتر در زمان کار ممنوع. به این قوانین خود گذاشته عمل کنید و آنها را جدی بگیرید. 
ششم- لیست درست کنید: اگر در فیس‌بوک و توییتر لیست‌ درست کنید و سایت‌ها و افراد مورد علاقه را به لیست‌های مربوطه اضافه کنید به پالایش ذهن خودتان کمک زیادی کرده‌اید. یک لیست فامیل و دوست در توییتر و فیس‌بوک ایجاد کنید و صرفا آنچه را خودتان علاقه دارید ببینید بدون آنکه پرت بچرخید و وقت بگذرانید. 
هفتم- از RSS‌خوان‌ها استفاده کنید: استفاده از خبرخوان‌ها به جای دیدن سایت‌ها کمک قابل‌توجهی در ذخیره کردن زمان خواهد بود. خبرخوان‌هایی مثل Feedly یا Pulse می‌توانند تمام محتوای جدید سایت‌ها و وبلاگ‌های مورد علاقه شما را در یک جا در اختیارتان بگذارند. 
هشتم- تقویم تولد دوستانتان را به تقویم گوگل اضافه کنید: فیس‌بوک منبع قابل توجهی برای دیدن زمان تولد دوستان است اما تقویم گوگل به مراتب بهتر است. ۳۰ دقیقه از عمر خود را برای پیدا کردن زمان تولد دوستان و اعضای فامیل بگذارید و آنها را به تقویم گوگل اضافه کنید. می‌توانید آن را تحت عنوان روزهای مهم به عنوان یک تقویم به تقویم گوگل اضافه کنید. 
نهم- کار دیگری پیدا کنید: هر وقت خسته می‌شوید به سراغ موبایل می‌روید؟ خودتان را تمرین دهید که کار دیگری انجام دهید. کتابی بردارید یا کمی تمرین موسیقی کنید یا با قلم و کاغذ مشغول شوید. اگر موبایل را یک لحظه از خود دور نمی‌کنید خودتان را تمرین دهید که برای مدت زمانی دست به آن نزنید مگر آنکه لازم باشد. از جلویتان خارجش کنید؛ از ذهنتان هم. 
دهم- اکانت خود را حذف کنید: این لزوما بهترین کار نیست اما اگر شما آماده‌اید که واقعا همه چیز را کنار بگذارید پس انجامش بدهید. ما شما را تشویق می‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.