اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

August 12, 2014
14:08 سه شنبه، 21ام مردادماه 1393
کد خبر: 63741

گزارش گران‌فروشی اینترنت مستند به آمارهای زیر ساخت است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، گزارش خود درباره گران فروشی اینترنت را مستند به آمارهای زیرساخت می‌داند، این در حالی است که وزیر ارتباطات آمار‌های این مرکز را در این زمینه درست ندانسته بود.

 
به گزارش فارس، بررسی وضعیت اینترنت در ایران در برنامه یکشنبه شب پایش و استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه با واکنش وزیر ارتباطات مواجه شد.
 
بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌داد که هر STM1 پهنای باند اینترنت که به قیمت حدود 9 میلیون تومان وارد کشور می‌شود، با خرید و فروش آن توسط واسطه های مختلف مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت‌های ندا، شرکت های مخابرات استانی و شرکت های فراهم آور خدمات اینترنت، در نهایت با احتساب ضریب اشتراک گذاری به قیمت 232 میلیون تومان به دست کاربر نهایی می رسد که 25 برابر قیمت اولیه آن است.
 
اما وزیر ارتباطات این آمار را رد کرد و گفت: مرکز پژوهش های مجلس هم می تواند اشتباه کند. در حال حاضر یک گیگابیت بر ثانیه ای که به مردم واگذار می شود 3600 تومان است که وقتی ضربدر 150 تومان کنید می‌‌شود 540 هزار تومان ولی شما گفتید 232 میلیون تومان که این اصلا درست نیست.
 
در این زمینه مهدی فقیهی، رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه آمارهای گزارش از شرکت زیر ساخت دریافت شده است، تاکید کرد: کلیه مدارک و مستندات در گزارش شماره 13574 این مرکز با عنوان «بررسی قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در ایران» که در تاریخ  17 فروردین سال جاری منتشر شد وجود دارد.
 
وی گفت: وزیر ارتباطات هم می‌تواند اشتباه کند و با تمام احترامی که برای ایشان قائل هستیم اما در واحد ظرفیت پهنای باند و سرعت اینترنت اشتباه سهوی داشتند و بین پهنای باند و سرعت اینترنت تفاوتی قائل نشدند.
 
فقیهی تاکید کرد: در وزارت ارتباطات فعالیت‌های خوبی صورت گرفته اما همچنان معتقدیم که در زمینه قیمت اینترنت کارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند انجام شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.