تلفن همراه

فناوری

August 16, 2014
7:22 شنبه، 25ام مردادماه 1393
کد خبر: 63798

همسان کردن فناوری‌های قدیمی و جدید برای نسل بعدی دستگاه‌های الکترونیکی

سینا: دانشمندان UCL روش جدیدی را برای ساخت و کنترل بهینه جریانی مبتنی بر طبیعت مغناطیسی الکترون‌های مواد نیمه رسانا امروزی کشف کرده‌اند که می‎تواند راه دیگری برای توسعه نسل جدیدی از دستگاه‌های الکترونیک باشد.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، یکی از رویکردهای این فناوری‎های جدید کشف حرکت ریزالکترون‎ها یا اِسپین آن‌ها است.
الکترون‎ها دو مشخصه را دارا هستند، بار و اِسپین (چرخش الکترون) و با وجودی که فناوری‌های حال حاضر از بار استفاده می‌کند ولی اعتقاد بر این است که فناوری‌های مبتنی بر اِسپین قادرند که عملکرد بهتری در زمینه‌ی ذخیره و پردازش اطلاعات نسبت به فناوری‌های مبتنی بر بار داشته باشند.
برای به کار گرفتن چرخش الکترون‌ها برای لوازم الکترونیک یا همان اسپینترونیک‎ها (spintronics)، باید روش ایجاد و تشخیص اسپین‎ها بهینه باشد تا دستگاه‌ها بتوانند اطلاعات چرخشی را با مصرف پایین نیرو پردازش کنند.
یک راه برای دستیابی به آن توسط اثر اسپین-هال است که توسط دانشمندانی این حیطه که قادر به درک مکانیسم این اثر هستند در حال بررسی است که آنها باید مواد لازم برای بهینه سازی و به کارگیری آن را بشناسند.
اگر تحقیقات بر این اثر موفقیت‌آمیز باشد، دروازه‌ای را به فناوری‌های روز باز خواهد کرد.
اثر اسپین-هال می‎تواند جریان‌های اسپینی را به وجود آورد که باعث می‎شود اطلاعات اسپین بدون جریان بار الکتریکی انتقال یابد. برخلاف مفاهیم دیگری که به الکترون اختصاص یافته است، جریان اسپینی می‎تواند اطلاعات را بدون ایجاد گرما از بار الکتریکی انتقال دهد و این می‎تواند از مشکلات بسیار جدی در دستگاه‌های نیمه رسانا امروزی باشد.
تاثیر استفاده از اسپین به وجود آمده توسط اثر اسپین-هال می‎تواند انقلابی در اپلیکیشن‌های حافظه مبتنی بر اسپین به وجود آورد.
مطالعه انتشار یافته توسط Nature Materials نشان داده است که اعمال یک میدان الکتریکی بر یک مواد نیمه رسانه می‎تواند به شکل قابل توجهی بهینه‌ بودن اثر اسپین-هال را افزایش دهد که این امری بایسته برای ایجاد و تشخیص اسپین از یک ورودی الکتریکی است.
دانشمندان یک اثر ۴۰ برابری را نسبت به دستاوردهای قبلی بدست آمده در مواد نیمه رسانا گزارش کرده‌اند و بالاترین مقدار در مقایسه با مقدار بالای ثبت شده از اثر اسپین-هال دیده شده در فلزی همچون پلاتینیوم اندازه‎گیری شده است. این نشان می‎دهد که اسپینترونیک‎های آینده نیازی به فلزات سنگین، نادر و گران قیمت ندارند و فلزات ارزان نیز می‎توانند اطلاعات را پردازش با مصرف کم انرژی پردازش کند.
از آنجایی که منابع طبیعی کره‌ی زمین محدود است و قیمت این مواد به طور تصاعدی رو به افزایش است، دانشمندان برای تولید فناوری‌های آینده به دنبال موادی در دسترس هستند که به طور بالقوه بر پایه‌ی اسپین الکترون باشد تا بار آن.
افزون بر این، رویکرد کوچک سازی فناوری حاضر نیمه رسانه رو به پایان است، همانطور که قانون Moor پیش‎بینی می‎کرد ترانزیستورها به کوچکی اتم می‌شوند و دیگر از این کوچک‎تر نخواهند شد. برای حل این مشکل، نیاز به مفاهیم بنیادی جدیدی برای الکترون‎ها وجود دارد تا بتواند جایگزینی برای تولیدات روز افزون کامپیوتری باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.