رگولاتوری

August 17, 2014
10:23 یکشنبه، 26ام مردادماه 1393
کد خبر: 63817

رگولاتور از افزایش پایش فرکانس کشور به 703 هزار کیلومترمربع خبر داد

با افتتاح ایستگاهای پایش و جهت یاب در چهار استان لار، ایلام، جاسک و اردبیل و افتتاح 9 سامانه پایش موج میلیمتری، 703 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت پوشش ایستگاه های پایش قرار گرفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر علی اصغر عمیدیان، در مراسم افتتاح پروژه های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: افتتاح های صورت گرفته در راستای تحکیم نقش حاکمیتی این ارگان درحوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
 
وی گفت: نظارت بر فضای فرکانسی و نحوه بهره‌برداری از مجوزهای فرکانس، پایش مستمر طیف الکترومغناطیس و کنترل فضای فرکانسی کشور از وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است و این سازمان به منظور نظارت دقیق، مدیریت و واگذاری بهینه طیف، بهره‌برداری مناسب‌تر و همین طور صیانت از فضای فرکانسی کشور در عرصه ملی و بین‌المللی، طرح جامع مانیتورینگ را عملیاتی کرده است.
 
وی افزود: با افتتاح سایت‌های پایش و جهت‌یاب در ۴ شهر لار، ایلام، جاسک و اردبیل، ۷۰۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت پوشش ایستگاههای پایش رگولاتوری قرار می‌گیرند که در این راستا ، در این پروژه، ایستگاههای پایش باند فرکانسی khz۱۰ تا Ghz۳۰ و ایستگاههای جهت‌یاب باندهای Mhz۳۰ تا Ghz۳ تحت  پوشش قرار می گیرد.
 
عمیدیان با اشاره  پروژه بهره برداری از  ۹ سامانه اندازه‌گیری موج میلیمتری که با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید، گفت: این سامانه ها در ۹ منطقه کشور راه‌اندازی شد، باندهای khz۱۰ تا Ghz۶۷ را پوشش داده و قدرت اندازه‌گیری به صورت سیار را توسط مامورین و بازرسین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی بالاتر می‌برد.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی درباره اهمیت راه‌اندازی سایت‌های پایش و جهت‌یاب گفت: از 5 کیلو هرتز تا 100 گیگاهرتز فرکانس فعال در کشور موجود است که باید تمام فرکانس ها را مدیریت کرده که می تواند قدرت پایش ما را افزایش دهد.
 
وی ادامه داد: افتتاح ایستگاههای پایش در جهت تکامل طرح جامع مانیتورینگ بوده و میزان پوشش ما را به 53 درصد رساند که این رقم در سال گذشته 38 درصد بوده که رشد قابل توجهی داشته است.
 
عمیدیان تصریح کرد: ضریب بهره بری فرکانس در کشور ما 6/1 است اما در کشور های دیگر چند برابر بیشتر از این رقم بوده که بر همین اساس اعمال حاکمیت را با استفاده از تکنولوژی روز را از وظایف خود می دانیم.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  با بیان این که طیف امواج رادیوئی متناسب با ویژگی‌های آن، کاربردهای متفاوتی در بخش نسل‌های تلفن همراه، پخش تلویزیونی، ناوبری هوائی و دریائی داشته تصریح کرد:  با راه‌اندازی سایت‌های پایش و جهت‌یاب و مانیتورینگ فضای فرکانسی این امکان فراهم می‌شود تا باند اختصاص داده شده به این سرویسها به صورت پاک و عاری از هرگونه تداخل در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.
 
وی افزود: رگولاتوری به عنوان نهاد حاکمیتی وظایف مختلفی را در راهبری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عهده دارد که طیف وسیعی از مخاطبان و ذینفعان از جمله اپراتورها، مردم، فعالان عرصه صنعت و مجامع بین‌المللی را در بر می‌گیرد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در ادامه با اشاره به اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاههای تائید نمونه حوزه ICT گفت: هدف از اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاه داخلی حمایت از بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل موجود در آزمایشگاههای دانشگاهها، موسسات آموزش عالی و مراکز خصوصی فعال درحوزه ICT است.
 
وی ادامه داد: رگولاتوری به دنبال ایجاد آزمایشگاه داخلی نبوده است و هم اکنون در 5 آزمایشگاه بین المللی همکاری با سازمان تنظیم مقررات را دارند و از این سازمان اعتبار نامه دریافت کرده اند.
 
رئیس رگولاتوری اظهار داشت: از این آزمایشگاه‌ها، سه آزمایشگاه در آلمان، یک آزمایشگاه در سوئیس و یک آزمایشگاه در کره است.
 
 عمیدیان تصریح کرد: امروز به 9 آزمایشگاه اعتبارنامه اهدا خواهد شد که 7 اعتبارنامه جدید و 2 اعتبارنامه تغییر از موقت به دائم است.
 
وی یادآور شد: اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاه‌ها براساس استاندارد ISO 17025 انجام می‌شود که وقتی آزمایشگاهی تجهیز شد درخواست دریافت اعتباردهی را از رگوراتوری ارائه می‌کند.
 
وی  از راه اندازی سامانه استاندارد و تأئید نمونه یا labeling با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان  خبر داد و گفت: با بهره‌برداری  از این سامانه فرایند  در یافت تأئید نمونه به صورت کاملاً سیستماتیک انجام شده و مدت زمان فرایند تأئید نمونه  کاهش می یابد.
 
عمیدیان در پایان با بیان این که با استقرار سامانه استاندارد و تائید نمونه امکان کنترل بازار و تشخیص دستگاههای غیرمجاز یا دارای برچسب تقلبی فراهم می‌شود، تصریح کرد: این سامانه در راستای تحقق دولت الکترونیک و تکریم ارباب‌رجوع، استقرار یافته و می تواند مراجعه‌های حضوری به سازمان کاهش دهد.
 
 
 
افتتاح ایستگاههای پایش و جهت یاب در شهرستانهای ایلام ، لار، جاسک و اردبیل /افتتاح سامانه استانداردو تایید نمونه /بهره برداری از ۹ سامانه اندازه‌گیری موج میلیمتری /اعطای اعتبار به7 آزمایشگاه
 
هنمزمان با یکسالگی استقرار دولت تدبیروامید، ایستگاه های پایش و جهت یاب در شهرستانهای ایلام ،لار، جاسک و اردبیل ،پایش موج میلیمتری باقابلیت 67KHZ تا –10KHZ ،سامانه استانداردو تایید نمونه و همچنین اعطای اعتبار به 7آزمایشگاه، صبح امروز25مرداماه، باحضوروزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ومعاون وی افتتاح شد.
 
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،ازوظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نظارت بر فضای فرکانسی و چگونگی بهره برداری ازمجوزهای فرکانس و نحوه جبران خسارات، نظارت بر پایش مداوم طیف الکترو مغناطیس وکنترل فضای فرکانسی کشور است.
در همین راستا بررسی مطابقت استفاده از طیف ، توسط کاربران با پروانه صادر شده ، رفع تداخلات، کشف استفاده های غیر مجاز ،بازرسی شبکه های رادیویی، اعمال قانون استفاده از بی سیم های اختصاصی و غیر حرفه ای و ضبط و پلمب تجهیزات غیر استاندارد و فاقد مجوز از جمله اقداماتی است که در بخش نظارت و حوزه رادیویی و پایش طیف و فرکانس انجام می شود.
همچنین به مجموعه سنجش و اندازه گیری امواج الکترومغناطیس و ثبت و تحلیل آن عملیات پایش گفته می شود.
 
بهره برداری از سامانه پایش موج میلیمتری با قابلیت پایش – 67  KHZ 10KHZتا
سایت های پایش و جهت یاب به دلیل عملکرد مشابه،براساس طرح جامع مانیتورینگ، در یک طراحی سلولی درجاهای مختلف کشور قرارمی گیرند.این سایتهاسلول هایی به شعاع 50کیلومتر را پوشش می دهندکه البته بسته به باند فرکانسی که نمورد پایش قرارمی گیرد، این شعاع می تواند تغییرکند. 
با توجه به اینکه امواج طیف رادیویی متناسب با ویژگی های آن ،کاربردهای متفاوتی در بخش نسل های تلفن همراه ، پخش تلویزیونی ، ناوبری هوایی ودریایی و…دارد.
 با راه اندازی سایت های پایش سایت های پایش وجهت یابو مانیتورینگ فضای فرکانسی این امکان را فراهم می شود تا بانذد اختصاص داده شده به این سرویس ها به صورت پاک و عاری از هرگونه تداخل در اختیار بهره برداران قرارگیرد.
 
 کمک به مبارزه با قاچاق کالاهای مرتبط با ICT با افتتاح سامانه استاندارد و تأیید نمونه
 در  ادامه این مراسم ، سامانه استاندارد و تأیید نمونه افتتاح شد.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، بر اساس اساسنامه ، وظیفه تدوین استاندارد های ملی حوزه ICT و پیشنهاد آن به مراجع ذیربط و تأیید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات را به عهده دارد.
بر همین اساس و بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ، تمامی تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات که در داخل کشور تولید شده و یا از طریق مبادی ورودی و گمرکات به هر تعداد وارد کشور می شوند، باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری ) گواهی تأیید نمونه دریافت کنند.
 با استقرار سامانه Lebeling در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، متقاضیان تأیید نمونه می توانند با مراجعه به سامانه و وارد کردن کد رهگیری که هنگام ثبت تقاضای تأیید نمونه از سامانه دریافت کرده اند، وضعیت پرونده خود را مشاهده و استعلام کرده و در صورت لزوم برای رفع مشکل ، تکمیل پرونده و یا دریافت نتیجه به سازمان مراجعه کنند.
همچنین با استفاده از مکانیزم برچسب (Label) برای کالاهایی که گواهی تأیید نمونه دریافت کرده اند و الصاق برچسب بر روی آنها ، امکان کنترل بازار و تشخیص دستگاه های غیرمجاز دارای برچسب تقلبی فراهم می شود .
 
اعطای اعتبارنامه به  هفت آزمایشگاه تاییدنمونه
در ادامه اعتبار دهی 7 آزمایشگاه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس وظیفه قانونی ای که در حوزه تأیید نمونه تجهیزات ارتباطی وفناوری اطلاعات و صدور گواهی برای آنها به عهده دارد ، نسبت به اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاه های دارای صلاحیت اقدام می کننند.
با توجه به گستردگی و تنوع تجهیزات حوزه ICT ، انجام تأیید نمونه تجهیزات ، نیازمند وجود آزمایشگاههای معتبر ، مجهز و دارای نیروی فنی تخصصی است . در این زمینه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با رویکردتوانمندسازی و حمایت از بخش خصوصی از پتانسیل موجود در آزمایشگاههای دانشگاههای ، موسسات آموزش عالی و تعدادی از مراکز خصوصی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده می کند .
در همین راستا ، آزمایشگاههای فعال در حوزه ICT برچسب توانمندیها، آزمایش های قابل انجام و استانداردهایی که پوشش می دهند در رگولاتوری مورد بررسی قرار گرفته و در صورت همسویی دامنه فعالیت آنها با فعالیتهای مورد نظر رگولاتوری ، به عنوان آزمایشگاه همکار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، اعتبار نامه دائم یا موقت دریافت می کنند.
درحال حاضرپنج آزمایشگاه دانشگاه شریف ،مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک، مرکز تحقیقات شرکت تحقیق و تولید وسایل الکترونیک (تکتا)و شرکت ارتباطات زیرساخت ،از جمله آزمایشگاه هایی هستندکه با دریافت اعتبارنامه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ،کنترل و بررسی دستگاههای مختلف ارتباطی و فناوری اطلاعات جهت انطباق با استانداردهای لازم را برعهده دارند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.