اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 19, 2014
11:24 سه شنبه، 28ام مردادماه 1393
کد خبر: 63852

تکلیف کاربران با خسارت‌ قطعی‌های اینترنت مخابرات چیست؟

پرداخت خسارت برای قطعی‌های اینترنت در کشور ما شکل چندان جدی ندارد. با این وجود مدیر عامل مخابرات استان تهران این نوید را می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور بابت قطعی‌ها و اختلالات به کاربران خسارت پرداخت خواهد شد.
 
 
برای ارائه‌ی خدمات اینترنتی معمولا قرار‌داد‌هایی نوشته می‌شود و براساس قرار‌داد مشترک می‌تواند خدماتی به شکل‌های طلایی، نقره‌ای یا برنزی دریافت کند که در هر یک از این سطوح میزان قطعی مشخص شده و در صورتی که شرکت ارائه‌کننده اینترنت آن را رعایت نکند ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان خسارت به کاربران خود خواهد شد.
 
SLA یا همان توافقنامه سطح سرویس قرار‌دادی است که میان شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت‌های ارائه کننده اینترنت و در گام بعد میان این شرکتها و کاربر نهایی به امضاء می‌رسد و براساس آن شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف می‌شود در صورت داشتن مشکل در خدمات‌رسانی مبلغی را به عنوان خسارت به شرکت‌های اینترنتی پرداخت کند تا آنها هم این رقم را به کاربران خود بپردازند.
 
اما متاسفانه کاربران بسیار کمی در ایران دریافت این خسارت را تجربه کرده‌اند و در موارد متعدد شرکتها عدم پرداخت این رقم از سوی شرکت زیرساخت را دلیلی برای عدم ارائه SLA به مردم می‌دانند.
 
مدیر عامل مخابرات استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اکنون وضعیت پرداخت SLA به کاربران مخابرات به چه شکل است، به ایسنا گفت: حقیقت آن است که این قرار‌داد میان شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت آنگونه که باید اجرایی نشده است. با این وجود ما تلاش داریم که امسال SLA واقعی را اجرایی کنیم چرا که اعتقاد ما آن است که اگر مشترک این را حس کند که شرکت ارائه‌کننده اینترنت حافظ منابع اوست به آن شرکت وفادار خواهد شد.
 
علیرضا صیدی در پاسخ به این سوال که یعنی تاکنون بابت قطعی‌های اینترنت مخابرات رقمی به عنوان خسارت به کاربران پرداخت نشده، توضیح داد: در موارد متعدد به صورت حجم اضافه این مبلغ به کاربران بازگردانده شده تا خسارات آنها جبران شود اما در این زمینه اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.
 
وی ادامه داد: اکنون در استان البرز در حال پیاده‌سازی طرحی هستیم که در قالب آن علاوه بر پرداخت SLAاز طریق حجم اضافه اطلاع‌رسانی کافی نیز صورت می‌گیرد.
 
صیدی در پاسخ به این سوال که به‌طور کلی میزان قطعی‌ها و اختلالات اینترنت مخابرات تا چه اندازه است این‌طور اظهار کرد که میزان اختلالات و قطعی‌ها خیلی کم است.
 
وی در ارتباط با این موضوع که با وجود اظهارات او کاربران گلایه‌های متعددی از کیفیت اینترنت مخابرات دارند، گفت: کیفیت اینترنت مخابرات در سال جاری تغییر بسیاری کرده البته با این وجود خود من به عنوان یک کاربر از کیفیت اینترنت راضی نیستم.
 
مدیر عامل مخابرات استان تهران همچنین عنوان کرد: نکته‌ی دیگر آنکه به شخصه سرعت و کیفیت اینترنت را از منزل خود چک می‌کنم و برای خود پایین‌ترین سرعت را گرفته‌ام تا بتوانم به درستی سرعت را بررسی کنم، حتی از افراد دیگر هم در این زمینه اطلاعات می‌گیرم و بر اساس این بررسی‌ها می‌توان گفت امسال نسبت به سال گذشته تا حدود 50 درصد کیفیت اینترنت ما بهتر شده است، چرا که ما پهنای باند خود را سه برابر کرده‌ایم که این پهنای باند پهنای باند خیلی زیادی محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.