تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

August 20, 2014
5:33 چهارشنبه، 29ام مردادماه 1393
کد خبر: 63869

آیا Shamu جزئی از پروژه اندروید سیلور است؟!

آیا اسمارت فون با نام مستعار Shamu که مدتی قبل به عنوان نخستین اسمارت فون نکسوسی مشترک میان موتورولا و گوگل از آن یاد شد، واقعا یک اسمارت فون نکسوسی است یا متعلق به برنامه جدید گوگل یعنی اندروید سیلور است؟
 
همان‌طور که احتمالا میدانید اسمارت فون نکسوس جدید قرار است تحت پوشش اپراتور Verizon در آمریکا به فروش برسد؛ حداقل این از شایعاتی است که صحیح فرض شده است. اما با توجه به سابقه این دو شرکت بعید به نظر می‌رسد یک گوشی «نکسوس» برای این اپراتور در راه باشد. شایعه امروز نیز چنین خبری را تأیید می‌کند.
 
شواهدی که امروز از سوی یکی از افشاگران مشهور انتشاریافته نشان می‌دهد که موتورولا Shamu یا همان اسمارت فونی که به عنوان نکسوس بعدی شناخته می‌شود، متعلق به اپراتور Verizon خواهد بود، اما هم‌زمان این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا این اسمارت فون از خط نکسوس است؟
 
وب‌سایت TKTechNews که افشاگر بازنشسته Evleaks نیز از پیش‌تر از آن به نیکی یاد کرده بود، به اطلاعات مهمی از اسمارت فونی به نام Moto S دست پیدا کرده (1 و 2) و جزئیاتی از آن را منتشر کرده است.
 
تا امروز مهم‌ترین اطلاعاتی که از این گوشی در دست می‌باشد از اطلاعات فایل build.prop این گوشی است که مدتی قبل با نام Shamu سر از آنتوتو درآورد. فایل‌های build.prop قابل دست‌کاری هستند و نسخه‌های تقلبی آن‌ها نیز وجود است، ولی برای چنین کاری نیاز به روت کردن وجود دارد.
 
این در حالی است که دستگاه جدید روت شده نیست. فایل در دست TKTech اسمارت فونی بی‌نهایت قدرتمند را نشان می‌دهد؛ یک صفحه‌نمایش 2K، چیپست اسنپ دراگون 805 با پردازنده گرافیکی آدرنو 420 و دوربین 13 مگاپیکسلی. این اطلاعات با اطلاعاتی که قبلا در مورد این اسمارت فون گفته شده بود تقریبا مشابهت دارد؛ جز اینکه دوربین آن 12 مگاپیکسلی و نه 13 مگاپیکسلی عنوان شده بود.
 
نخستین نکته عجیبی که در گفته‌های TKTech دیده می‌شود، این است که اگرچه وی این دستگاه را 5.9 اینچی معرفی کرده، اما فایل build.prop عدد DPI برابر 640 را نشان می‌دهد که با توجه به رزولوشن یاد شده باید با صفحه‌نمایشی در حد 4.6 اینچ روبرو باشیم. البته گفته شده که این اتفاق در واقع مشکلی است که آنتوتو با صفحه‌نمایش‌های 2K دارد، و در واقع دستگاه همان 5.9 اینچ ولی با DPI برابر 498 است.
 
نکته عجیب دیگر اینجاست که وقتی TKTech سعی در تأیید شماره IMEI دستگاه از طریق Swappa داشته، شماره معتبر اما متعلق به دستگاهی ثبت‌نشده بوده است (اتفاقی که تنها برای دستگاه‌های انتشار نیافته می افتد)، اما عجیب‌تر از آن دستگاه به عنوان یک دستگاه Verizon لیست شده است.
 
خب، اگر تاریخ رابطه گوگل و Verizon را بررسی کنیم و به عنوان مثال به عدم انتشار نکسوس 5 از طریق این اپراتور (علیرغم شایعات قبل) اشاره کنیم، می‌توان تقریبا به شکل قطع به یقین اظهار داشت که Moto S یا Shamu یا هر نام دیگری که داشته باشد، یک دستگاه نکسوسی نخواهد بود و در واقع یکی از نخستین دستگاه‌های برنامه اندروید سیلور است!
 
این اتفاق به معنای وجود اندروید خالص و پشتیبانی همگانی گوگل است، اما می‌تواند به معنای اختصاصی بودن دستگاه برای Verizon نیز باشد. فعلا این اطلاعات را داشته باشید تا ببینیم افشاگران اینترنتی به انتشار بیشتر جزئیات این اسمارت فون رضایت خواهند داد یا خیر…
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.