تلفن همراه

رگولاتوری

August 24, 2014
18:40 یکشنبه، 2ام شهریورماه 1393
کد خبر: 63937

وزیر ارتباطات: پارازیت و تشعشعات به سلامت همه مردم مرتبط است

مضر بودن امواج رادیویی و پارازیت‌ها برای سلامتی افراد، پایان مدت انحصار ارائه سرویس‌های شبکه نسل سوم تلفن همراه از سوی رایتل و مذاکرات ادامه‌دار وزارت ارتباطات با اپراتور اول ارتباطی کشور برای اعطای این مجوز، همچنین لزوم راه‌اندازی سیستم هوشمند فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت در کشور بهانه‌ای شد برای گفت‌وگوی «ایسنا» با وزیر ارتباطات که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

جناب وزیر برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حل مساله مربوط به سرعت پایین اینترنت کشور چیست؟
متاسفانه در این حوزه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری نشده است. از سال گذشته تلاش زیادی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفت و تلاش شد که بتوانیم محتوای سایت‌های مختلف خارجی وارد کشور شود و در کنار آن در داخل کشور نیز تولید محتوا صورت گیرد. ما در تلاشیم که با ایجاد شبکه ملی و افزایش پهنای باند داخلی مشکل سرعت اینترنت را که مردم درسراسر کشور با آن مواجه هستند حل کنیم. 
ولی تا زمانی که این مشکلات به طور کامل برطرف شود هرگونه گشایشی که در این مسیر به دست بیاید بلافاصله در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
اخیرا کارگروهی با حضور جنابعالی به بررسی اثرات تشعشعات و فرستنده‌های پارازیت روی سلامت افراد پرداخته است، جزئیات بیشتری را از نتایج این گزارش ارائه می‌دهید؟
یک مطلبی همواره در افکار عمومی مطرح شده بود که در کشور برخی امواج وجود دارد که برای سلامتی مضر است. بنابراین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری سازمان انرژی اتمی با استفاده از دستگاهی که دارای تجهیزات کامل تشخیص انواع تشعشعات است به بررسی این امواج پرداخت و در تهران و برخی از شهرها بررسی‌های میدانی در روزها و زمان‌های مختلف صورت گرفت و سپس دسته‌بندی شد.
در کشور انواع امواج وجود دارد که برخی از آنها امواج بی‌ضرر، کم‌ضرر و برخی نیز امواجی است که ضرر دارد. این گزارش‌ها در جلسه‌ای که نمایندگان هفت دستگاه مربوطه از جمله وزارت بهداشت، سازمان محیط‌زیست، وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط حضور داشتند بررسی شد.
با توجه به اینکه از وزارت ارتباطات خواسته شده بود که این امواج بررسی و گزارشی تهیه شود؛ این گزارش تهیه شده و پیگیری خواهد شد و وزارت ارتباطات به دنبال آن است که در حین پیگیری گزارش جلوی ضرر امواج مضر به مردم را بگیرد.
نهادهای امنیتی و وزیر اطلاعات و وزیر دفاع نیز در تهیه گزارش از تشعشعات در کشور همکاری داشتند زیرا این مساله‌ای است که به سلامتی مردم مرتبط است و هر کس در هر سمتی که باشد در آن دخالت دارد، زیرا نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه کشور است. همچنین تاثیر فرستنده پارازیت روی گیرنده ماهواره نیز بررسی شده است.
پیگیری‌های مربوط به راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند در کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
در این زمینه با سه دانشگاه و پژوهشگاه قرار‌داد‌های جدید بسته شده است و پیگیری‌های کار به صورت مرتب انجام می‌شود، زیرا مساله‌ فیلترینگ نگرانی خانواده است و برخی از سایت‌های اینترنتی در زمینه‌ محتوا خلاف اخلاق قانونی فعالیت می‌کنند.
اعطای مجوز نسل سوم ارتباطی به همراه اول در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
وزارت ارتباطات با اپراتور همراه اول به صورت تمام‌وقت در حال مذاکره است و امیدوارم در روزهای آینده نسل سوم ارتباطی در این اپراتور راه‌اندازی شود. تنها حدود 10 درصد از ادامه‌ مذاکرات باقی‌ مانده است. ان‌شاءلله در هفته دولت نسل سوم ارتباط راه‌اندازی خواهد شد، زیرا این فعالیت کار بزرگی بوده که روی آن سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده است.
تدوین پیوست فرهنگی تماس‌های تصویری به چه مرحله‌ای رسیده است؟
این پیوست از سوی وزارت ارتباطات تهیه و برای دکتر روحانی ارسال شده است و در حال حاضر منتظریم که در جلسه‌ای که در این زمینه تشکیل خواهد شد، این بسته بررسی شده و تصویب شود. من به تصویب این پیوست خوش‌بین هستم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.