رگولاتوری

August 26, 2014
14:11 سه شنبه، 4ام شهریورماه 1393
کد خبر: 63964

وزیر ارتباطات خبر داد: آغاز ارایه خدمات شبکه ملی اطلاعات / ارسال پیوست فرهنگی موبایل برای رییس جمهوری

وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که سازمان فناوری اطلاعات تا پایان هفته آینده تصمیم دارد خدمات شبکه ملی اطلاعات را در یکی از مراکز استان‌ها به عنوان پایلوت راه‌اندازی کند، گفت: در این مورد یکی از مراکز استان‌ را انتخاب می‌کنیم که هم در زمینه‌ی تولید محتوا فعالیت کند و هم مردم آن شهر از این شبکه ملی استفاده کنند.
 
به گزارش ایسنا، محمود واعظی امروز در مراسم بزرگداشت هفته دولت در وزارت ارتباطات کشور که با رویکرد چشم‌انداز سال دوم دولت تدبیر و امید برگزار شد با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه و با تاکید بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: در این زمینه به دنبال آن هستیم که امکانات مالی و سایر امکانات مورد نیاز این شبکه را فراهم کنیم که تا پایان سال 1394 شبکه ملی اطلاعات به نوعی بتواند خدمات خود را ارائه دهد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ و اخلاق تصریح کرد: چندی پیش از نگرانی آیت‌الله مکارم شیرازی در زمینه‌ی راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی با خبر شدم و باید گفت که موضوع فرهنگ و اخلاق چه در بحث اینترنت نسل سوم و چه در سایر بخش‌ها جزو دغدغه‌های اصلی وزارت ارتباطات است.
 
وی افزود: به همین دلیل در این زمینه یک پیوست فرهنگی تهیه شده است که برای رییس جمهوری ارسال شده و از سوی دیگر تا زمان تصویب پیوست فرهنگی با اپراتورها قرار گذاشته‌ایم آن دسته از فعالیت‌هایی که نمی‌توان روی آن نظارت داشت تا زمان تصویب پیوست ممنوع باشد.
 
واعظی با اشاره به این‌که اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در زمینه‌ی ارائه خدمات 3G و بالاتر چیزی بیش از آنچه که رایتل در دو سال گذشته ارائه می‌داد را عرضه نخواهد کرد، تصریح کرد: ضمن تشکر از آیت‌الله مکارم شیرازی و سایر مراجع که نسبت به مسائل فرهنگی و اخلاقی دغدغه دارند این اطمینان را به ایشان می‌دهم که این موضوع مورد توجه همه همکاران بوده و خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دربخش دیگری از این مراسم با اشاره به این‌که در سال گذشته این وزارتخانه تلاش کرده که جایگاه خود و سازمان‌هایش را تحکیم کند، گفت: تلاش ما بر این است که عقب‌ماندگی‌های این وزارتخانه را با وجود تمام مشکلات و مساله‌ی تحریم حل کند و تلاش می‌کنیم مسائلی که دانشگاه‌ها، مردم و نظام با آن مواجه‌اند را برطرف کنیم.
 
واعظی با ابراز نارضایتی از وضعیت فعلی اینترنت در کشور گفت: جایگاه و شأن مردم ما بالاتر از این است و ما تلاش کردیم که با ایجاد وفاق بین اپراتورها همکاری را بین وزارت ارتباطات و اپراتورها بیشتر کنیم و همین سیاست‌ را نیز دنبال خواهیم کرد.
 
او همچنین با اشاره به لزوم ایجاد فضای صمیمی میان اعضا و خانواده وزارت ارتباطات اظهار کرد: منظور از خانواده وزارت ارتباطات، سازمان‌ها، مخابرات و چهار اپراتور همچنین شرکت‌های خصوصی که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند هم هست و نمی‌توان به این مسائل بخش‌ها بی‌تفاوت بود.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به سیاست‌های یک سال آینده درباره‌ی سیاست ساختاری و داخلی وزارت ارتباطات گفت: اول باید تلاش کنیم سازمان‌ها و تشکیلات این وزارتخانه یکجا جمع شود همچنین باید بازنگری در شرح وظایف برخی سازمان‌ها انجام بگیرد.
 
واعظی با اشاره به لزوم ارائه‌ی آموزش حین خدمت در تمام بخش‌ها خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات سازمانی است که با توجه به تحولات سریع در حوزه فناوری اطلاعات، اگر آموزش ضمن خدمت در آن انجام نشود، کارمندانش نمی‌توانند به خوبی ارائه خدمت دهند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی ارتقاء سطح علمی و دانش شغلی خاطر نشان کرد: می‌توان در این زمینه با استفاده از روش‌های مختلف مثل آموزش حین خدمت و انتقال تجربیات مدیران جوانان را برای پست‌های مدیریت آینده آماده کرد.
 
وی با بیان این‌که لازم است هر بخش از کار خود ارزیابی داشته باشد، گفت: سازمان‌ها باید از عملکرد خود ارزیابی داشته باشند و دستگاه‌های نظارتی نیز باید بر‌آنها نظارت کنند، چرا که زمانی که سازمان‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرند می‌توان به نقاط ضعفشان پی برد.
 
واعظی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد فضای صمیمی و دوستانه بین اعضای مختلف وزارت ارتباطات تصریح کرد: بخش‌های مختلف IT و بخش‌های خصوصی جزو خانواده بزرگ وزارت ارتباطات هستند، زیرا نمی‌توان به بحث‌هایی مانند مشکلات و بودجه این بخش‌ها بی‌تفاوت بود.
 
وی در ادامه در مورد برنامه‌های سال دوم وزارت ارتباطات خاطر نشان کرد: برای تعیین خط مشی‌های ICT با توجه به تحولات جهان و نیاز کشور شورایی را تشکیل داده‌ایم، زیرا ICT باید به عنوان زیرساخت و توانمند‌ساز جامعه به نیازهای جامعه پاسخ‌گو باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که یکی ‌دیگر از برنامه‌های وزارت ارتباطات در سال دوم نظارت بر فرکانس است، گفت: فرکانس مساله‌ی بسیار با ارزش و با اهمیتی است که در کشور ما با توجه به افزایش فعالیت کمیاب خواهد شد. بنابراین لازم است نظارت بیشتری بر فرکانس و شماره‌گذاری‌های آن انجام شود و همچنین برای بهره‌برداری بهینه از این امکان اقتصاد فرکانس رعایت شود.
 
گذر ازآی پی ورژن 4 به 6 از دیگر مسائلی بود که واعظی به آن اشاره کرد و افزود: این گذار در سال دوم از اهداف بزرگی است که تحول مهمی را ایجاد خواهد کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات اعطای پروانه‌های جدید برای ارائه خدمات جدید از سوی سازمان به مردم است.
 
واعظی بحث اشتغالزایی را یکی‌ دیگر از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات در برنامه‌های دوم سال دانست و گفت: وزارت ارتباطات به دولت تعهد داده است که در زمینه‌ی اشتغالزایی فعالیت کند، زیرا با توجه به این‌که فارغ‌التحصیلان خوبی در زمینه‌ی الکترونیک، کامپیوتر و فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد لازم است به بحث اشتغال توجه شود.
 
وی با اشاره به این‌که تحول پست از جمله مسائلی است که ثمرات آن در سال دوم وزارت ارتباطات دیده خواهد شد، گفت: من معتقدم که پست ما ظرفیت بالایی در کشور دارد و با توجه به گرفتاری‌هایی که مردم در زمینه‌ی وقت، صرفه‌جویی انرژی و دغدغه‌های محیط زیستی دارند پست می‌تواند در این زمینه متحول شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های پست در زمینه فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: علاوه بر آن لازم است در مورد پست بانک نیز سیاست‌گذاری‌های جدی‌تر اعمال شود.
 
واعظی با اشاره به این‌که پست بانک باید به‌طور جدی به سمت خرده‌بانکداری حرکت کند، خاطر نشان کرد: پست بانک می‌تواند با گسترش در مناطق محروم و مرزی با هدف اشتغالزایی روستایی به اعطای وام و حمایت از صنایع کوچک بپردازد.
 
وی همچنین توجه به مناطق محروم و مرزی توسعه نیافته را از اولویت‌های وزارت ارتباطات دانست و گفت: در همین راستا بردن اینترنت به روستاها جزو اولویت‌های برنامه کاری وزارت ارتباطات است.
 
توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور از دیگر نکاتی بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه وزارت ارتباطات با یک عقب‌ماندگی و تنگنا مواجه است و اولویت ما در این زمینه ترغیب به استفاده از محصولات داخلی است.
 
واعظی با اشاره به این‌که در زمینه‌ی ایجاد شبکه تجهیزات داخلی اولین خط بین تهران و اصفهان افتتاح شده است، گفت: این پروژه به خوبی در حال کار است و در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر اهمیت فعالیت مرکز خدمات و پژوهشگاه‌های فناوری خاطر نشان کرد: لازم است با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی که در سال 1392 ابلاغ شد به پژوهشگاه‌های فناوری کشور توجه شود و نباید این سیاست‌ها به عنوان یک کار تشریفاتی دیده شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه ادامه داد: به همین منظور برای اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی بلافاصله پس از ابلاغ کمیته‌ای در وزارت ارتباطات تشکیل شد تا در مورد مباحثی که به ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط می‌شود تصمیم‌گیری شود.
 
واعظی حمایت از پژوهش‌های داخلی را یکی از سیاست‌های وزارت ارتباطات در زمینه اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی دانست و گفت: با داشتن دانشمندان بزرگ در کشور می‌توان در این عرصه فعالیت خوبی داشت و لازم است در این زمینه به پژوهشگاه‌ها توجه شود.
 
وی همچنین با اشاره به این‌که از تمامی اپراتورها، مخابرات و سایر بخش‌های خصوصی خواسته شده است که در زمینه‌های مختلف از محصولات داخلی برخوردار شوند، تصریح کرد: با این‌که بخش خصوصی لازم است به فکر پیشرفت خود باشد اما باید فراموش نکند که یکی از وظایف آن تلاش در جهت اشتغال جوانان است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره تصریح کرد: نباید برای اشتغال افراد در چین سرمایه‌گذاری کنیم و باید این سرمایه‌ها را به داخل کشور بیاوریم. اگرچه ممکن است محصولات داخلی کمی گران‌تر از نمونه‌های خارجی باشد با این حال باید به بخش خصوصی و تولید‌کنندگان داخلی کمک کنیم.
 
واعظی با اشاره به این‌که با کمک به تولید‌کنندگان داخلی می‌توان علاوه بر تامین نیاز کشور، محصولات را به کشور‌های منطقه نیز صادر کرد، اظهار کرد: لازم است وزارت ارتباطات نیز از بخش خصوصی حمایت کند و از تصدیگری به دور باشد.
 
وی با تاکید بر این‌که وظیفه‌ی وزارت ارتباطات حمایت از بخش خصوصی است، گفت: نباید وزارتخانه، بخش خصوصی را رقیب خود بداند، بلکه باید در این زمینه برای بخش‌های خصوصی سیاست‌گذاری کند و بر آنها نظارت داشته باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با تاکید بر این که ایران به عنوان یک کشور بین‌المللی است باید در زمینه‌ی iارتباطات و فناوری اطلاعات نیز فعالیت بین‌المللی داشته باشد، گفت: لازم است از پوسته خود خارج شویم و در زمینه‌های ارتباطی فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.
 
واعظی با تاکید بر لزوم حمایت از اپراتورهایی که مایل به فعالیت و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور هستند، خاطر نشان کرد: من از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات می‌خواهم شرکت‌ها و اپراتورهایی که مایل به فعالیت در خارج از کشور هستند را تایید و همچنین امکان سرمایه‌گذاری خارجی را برای این اپراتورها فراهم کند.
 
وی با تاکید بر لزوم بهره‌برداری حداکثری در زمینه‌ی پست، مخابرات و ict تصریح کرد: لازم است ایران با توجه به موقعیتی که در جهان دارد به نوعی ترانزیت ترافیک داشته باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم ایجاد تعامل مناسب با مردم خاطر نشان کرد: رضایت مردم اهمیت فراوانی دارد و از زمان راه‌اندازی سیستم پاسخگویی 195 حکایت‌های زیادی در زمینه‌ی تعرفه، کیفیت و عدم پاسخگویی اعلام شده است.
 
واعظی افزود: لازم است هر سازمانی مرکز پاسخگویی داشته باشد و در زمینه‌ی شکایت مردم فعال‌تر باشد. رسیدگی به شکایت اعلام شده به 195 یکی از دغدغه‌های جدی من است و لازم است مدیران نیز آن را پیگیری کنند.
 
در حاشیه این همایش که به منظور بزرگداشت هفته دولت و تقدیر از مدیران و کارمندان برتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده بود، سازمان‌های مختلف زیر مجموعه وزارت ارتباطات، پست بانک و چهار اپراتور کشور در غرفه‌هایی دستاوردها و محصولات خود را که در طول یک سال اول دولت تدبیر و امید کسب شده بود به نمایش گذاشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.