اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 27, 2014
11:58 چهارشنبه، 5ام شهریورماه 1393
کد خبر: 63966

پروانه ارتقاء شبکه به نسل‌های بالاتر به ایرانسل اعطا شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در ​​ذیل آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پروانه ارتقای شبکه تلفن همراه ایرانسل به نسل سوم، چهارم و بالاتر و آغاز بهره‌برداری تجاری از این خدمات را به ایرانسل اعطا کرد.
 
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، این مراسم عصر روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان وزارت ارتباطات، مدیران اپراتورهای تلفن همراه کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و اصحاب رسانه در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.
 
پیش از این و در سیزدهم مردادماه، موافقتنامه ارتقاء شبکه به نسل های بالاتر بین مدیرعامل ایرانسل، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبادله شده و شبکه باندپهن همراه ایرانسل به صورت آزمایشی راه اندازی گردیده بود. اکنون و با اعطای رسمی پروانه ارتقاء شبکه به نسلهای بالاتر به ایرانسل، شبکه نسل 3 و 4 ایرانسل به صورت رسمی راه اندازی شد و ایرانسل تنها اپراتور تلفن همراه کشور با پوشش سراسری است که تابحال موفق به اخذ "پروانه ارتقاء شبکه به نسل های بالاتر گردیده است.
 
CHAV9390.jpg
 
مدیرعامل ایرانسل: پیش‌بینی می‌شود درآمد امسال دولت از ایرانسل به 3500 میلیارد تومان برسد
 
مهندس علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم طی سخنانی گفت: پروژه ملی ایرانسل در نیمه دوم سال 82 و در دولت هشتم کلید خورد و در اولین سال دولت یازدهم موفق به دریافت نسل مجوز ارایه خدمات فناوری نسل سوم، چهارم و بالاتر شد.
 
به گفته وی، ایرانسل تاکنون 17 هزار میلیارد تومان درآمد مستقیم و غیرمستقیم برای دولت ایجاد کرده است که از میزان پیش‌بینی شده بیشتر بوده و از این رقم بیش از 11 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم به دولت پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 93 درآمد دولت از محل پروژه ملی ایرانسل به 3500 میلیارد تومان برسد.
 
دزفولی، 1.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی روی پروژه ایرانسل را در یک دهه گذشته جزو رکوردهای سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور توصیف کرد و افزود: با اجرای این پروژه 45 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد شد و در حوزه کارآفرینی راه برای کارآفرینان باز شد و اکنون بیش از 300 شرکت داخلی با ایرانسل همکاری می‌کنند و برای ارایه محصولات فرهنگی 28 شرکت در حوزه‌های مختلف محتوا با ایرانسل مشغول به همکاری هستند که درحال افزایش کمی و کیفی است.
 
به گفته وی، بخش عمده فعالیت‌های دانشگاهی و دانشجویی در حوزه اپلیکیشن درحال انجام است که مقدمه خوبی برای ارایه محتوا بر بستر فناوری‌های نسل‌های سوم و چهارم خواهد بود.
 
به گفته مدیرعامل ایرانسل، این شرکت، یک شرکت ایرانی در سطح بین‌المللی و به عنوان الگوی اصل 44 در کشور شکل گرفته است و متخصصین ایرانی در سطوح بین‌المللی در کشور تربیت کرده که در حال خدمات‌رسانی هستند.
 
دزفولی گفت: ایرانسل توانست سطح مطالبات و توقعات مشترکین و مردم را از اپراتورها بالاتر ببرد و امیدواریم با ارایه نسل سوم و چهارم باز هم بتوانیم میزان سطح توقعات را افزایش دهیم تا خودمان را مجبور به ارایه سرویس‌های با کیفیت بالاتر کنیم.
 
وی افزود: در 13 مرداد ماه سال 93 ارتقای پروانه ایرانسل امضا شد و از آن زمان بهره‌برداری آزمایشی آغاز شد و امروز بهره‌برداری کامل و تجاری را در سطح کشور انجام می‌دهیم و برای اولین بار است که سه هفته بعد از اعطای پروانه پروژه مورد بهره‌برداری تجاری قرار می‌گیرد.
 
مدیرعامل ایرانسل، منافع کلی این پروژه را تحقق زیرساخت لازم برای اجرای دولت الکترونیکی، امکان اتصال سطح همگانی فارغ از جغرافیای کشور به شبکه ملی اطلات به عنوان Core و اجرا و تامین سهل و راحت شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: ایجاد بستر مناسب جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش اشتغال، افزایش تولید ناخالص ملی، ارایه محتوای فاخر، امکان ایجاد بستر ارتقای سلامت شهروندان با ارایه خدمات سلامت همراه، توسعه هماهنگ صنعت و گسترش علم در سراسر نقاط کشور و ایجاد بستر برای رشد کسب و کارهای جزء، خرد و کلان از جمله دستاوردهای ملی این پروژه است.
 
وی، برقراری عدالت در دسترسی به منابع آموزشی، تمرکززدایی در ارایه خدمات دولتی در راستای تحقق دولت الکترونیکی، توسعه کسب و کارهای محلی و تسهیل دسترسی به بازارهای ملی و بین‌المللی، توسعه صنعت گردشگری، ارایه بستر مخابراتی پیشرفته و پایدار و ایفای نقش موثر در ایجاد بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تحول در مدل عملیاتی سازمان‌های دولتی و افزایش برابری را از دیگر دستاوردهای پروژه ارتقای پروانه ایرانسل ذکر کرد.
 
دزفولی با اشاره به اینکه با ارایه این سرویس‌ها سازمان‌ها ناچار می‌شوند سیستم اداری خود را متحول کنند، گفت: امکان انتقال اطلاعات با سرعت‌های بالاتر، تبدیل گوشی به دفتر کار، تبدیل گوشی تلفن همراه به باجه بانکی، امکان پخش برنامه تلویزیونی با کیفیت فوق‌العاده، امکان توسعه آموزش مجازی در دورترین نقاط کشور بر بستر اینترنت پهن باند، کاهش سفرهای درون شهری، امکان ارایه محتوای صوتی و تصویری با کیفیت بالا و دسترسی به انواع محتوای چندرسانه ای براساس تقاضا نیز از دستاوردهای خدماتی آن به شمار می‌رود.
 
به گفته وی، گسترش داد و ستدهای الکترونیکی، ایجاد بسترهای مناسبت برای بهبود بهره‌وری صنایع از طریق خدمات ماشین به ماشین (M2M)، گسترش خدمات رایانش ابری و خدمات سازمانی بر بستر تلفن همراه و امکان دسترسی به شبکه ملی اطلاعات از طریق گوشی تلفن همراه از دیگر دستاوردهای این اقدام هستند.
 
 
وزیر ارتباطات: تکنولوژی گروگان گرفته شده آزاد شد
 
دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: در یک سال گذشته تصمیم گرفته بودیم این تکنولوژی را آزاد کنیم چراکه تاکنون تکنولوژی را گروگان گرفته بودیم و در هر مرحله نیاز به سرمایه‌گذاری بود که امکانات و سرمایه کشور از بین می‌رفت.
 
وی افزود: با برداشتن محدودیت تکنولوژی از پروانه اپراتورهای تلفن همراه کشور، بیشتر روی خدمات سرمایه‌گذاری می‌شود و الان کمتر دنبال این هستیم که یک تکنولوژی وارد کشور شود یا تکنولوژی دیگری وارد نشود.
 
به گفته واعظی، از امروز به بعد، اپراتورها آزادی عمل دارند تا براساس تکنولوژی روز دنیا به مردم سرویس‌های خوبی را ارایه بدهند و مهم این است که تکنولوژی از اسارت مجوز گرفتن‌ها آزاد و سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شده است.
 
وی گفت: با ارتقای پروانه اپراتورهای تلفن همراه به نسل سوم و بالاتر کار بزرگی صورت گرفته و سراسر کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد بطوریکه ابتدا مراکز استان‌ها، سپس شهرهای بزرگ استان‌ها و به تدریج سراسر کشور تحت پوشش این فناوری‌ها قرار می‌گیرند.
 
وزیر ارتباطات گفت: اپراتورها به ملاحظات فرهنگی توجه کرده‌اند و تکالیفی برای خودشان قائل هستند و در این میان مسایل فرهنگ، اخلاق، دین، جامعه و انقلاب برای ما بسیار مهم است و باید خدملاتی که به مردم ارایه می‌دهیم را شیرین تحویل بدهیم و برای خانواده‌ها، مراجع و بزرگان دغدغه ایجاد نکنیم و اطمینان و اعتماد آنان را پاس بداریم.
 
وی به ارایه آماری از اجرای دوره راه اندازی آزمایشی ارایه خدمات نسل سوم تلفن همراه از سوی ایرانسل در سه هفته گذشته پرداخت و گفت: در این مدت حجم دیتای جابجا شده نسبت به قبل دو برابر شده است در حالی که ظرفیت ترافیک بین‌الملل تغییر چندانی نکرده و به این معنی است که بستری که فراهم شده در خدمت محتوای داخل و اپلیکیشن‌های داخلی است و این آمار آن نگرانی که برخی داشتند را از بین می‌برد.
 
واعظی افزود: میانگین مصرف پهنای باند موبایل هر کاربر ایرانسل در قم در طول سه هفته گذشته پنج برابر کاربران تهرانی بوده است چرا که در قم تولید محتوا از همه جای ایران بیشتر است و گروه‌های مختلفی درحال تولید محتوا هستند و نشانه خوبی برای توسعه پهنای باند موبایل و ارایه خدمات روی نسل‌های بالاتر تلفن همراه است.
 
به گفته وی، 70 درصد میزان مصرف از محتوای داخلی بوده، و درحالی که سال گذشته 10 درصد از محتوای میزبانی داخل و 90 درصد از محتوای با میزبانی خارج از کشور استفاده می‌شد اما اکنون 34 درصد از محتوای در داخل و 66 درصد از آن در خارج میزبانی میشود.
 
وی افزود: فکر می‌کنم نسل سوم باعث می‌شود با هدف گذاری ای که کرده ایم، در پایان برنامه پنجم شرایط را به 70 درصد ترافیک داخلی و 30 درصد ترافیک خارجی برسانیم.
 
به گفته وزیر ارتباطات، امروز با بهره‌برداری از فناوری‌های نسل جدید تلفن همراه، گامی جدی به سمت دولت همراه و شبکه ملی اطلاعات برداشته شده است.
 
رگولاتور: 10 درصد افزایش باندپهن 1.4 تولیدناخالص داخلی را افزایش می‌دهد
 
دکتر علی‌اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این مراسم گفت: امروز خدمات ICT در جوامع درحال توسعه، پیشران اصلی محسوب می‌شود و در کشور ما هم این نگاه جامع و کامل عملیاتی است و بر همین اساس هم اولین کاری که در سازمان تنظیم مقررات در دولت جدید به ما تکلیف شد، این بود که استراتژی پهن‌باند ثابت و سیار در کشور ساماندهی شود.
 
وی افزود: پهن باند، شبکه‌ای است که کاربر در هر لحظه اتصال بتواند همه نیازهای خود را بدون دغدغه و اختلال با سرعت بالا و کیفیت مطلوب در بخش همراه و ثابت دریافت کند.
 
به گفته عمیدیان، خدمات شبکه‌های پهن باند ثابت و سیار یکسری مشخصات ثابت در دنیا دارند و کیفیت خدمات را این شبکه‌ها تضمین می‌کنند و در حدی است که ضرایب اطمینان را برای کاربر ایجاد کند، قابلیت اطمینان‌پذیری و پایداری بالایی داشته باشد و از کارآمدی، کارآیی و توسعه‌پذیری بالایی برخوردار هستند.
 
وی گفت: براساس نشست اخیر ITU درخصوص جایگاه پهن‌باند عنوان شد که 10 درصد افزایش در نفوذ خدمات پهن به رشد 1.1 تا 1.4 تولیدناخالص داخلی کشور کمک می‌کند و 30 درصد افزایش در پهن‌باند تقریبا 20 میلیارد دلار ارزش اقتصادی به دنبال دارد و در اشتغال نیز به ازای هر 100 اتصال پهن باند حداقل هشت شغل مستقیم ایجاد می‌شود.
 
به گفته عمیدیان، استفاده از خدمات پهن‌باند در مقایسه با اتصالات دایل‌آپ بهره‌وری را 11 درصد افزایش می‌دهد و ارتباط بین افزایش نفوذ پهن‌باند و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش کارآفرینی رابه وضوح نشان می‌دهد.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در سه سال گذشته استفاده از موبایل پهن‌باند سه یا چهار برابر پهنای باند ثابت توسعه یافته است و موبایل به تدریج ابزار اصلی دسترسی خواهد شد.
 
رگولاتور گفت: آمار ITU نشان می‌دهد در سال 2013 تعداد مشترکان موبایل پهن‌باند در دنیا دو میلیارد و 96 میلیون نفر بوده است که 895 میلیون آنها فقط در آسیا و اقیانوسیه از این خدمات استفاده می‌‌کردند و در همین زمان تعداد مشترکان نسل سوم یک میلیارد و 750 میلیارد نفر و نسل چهارم بالغ بر 126 میلیون نفر بوده است.
 
وی افزود: سرمایه‌گذاری روی توسعه خدمات نسل جدید در هفت سال اخیر به طور نمایی افزایش یافته است و از دسامبر 2009 تا ژانویه 2014، 264 شبکه LTE در 101 کشور جهان به بهره‌برداری رسیدند و به صورت تجاری از آنها استفاده شده و تا 2017 بالغ بر 500 شبکه LTE در 128 کشور دنیا تاسیس و راه‌اندازی می‌شوند.
 
عمیدیان تصریح کرد: باتوجه به نیاز و به منظور توسعه خدمات پهن‌‌باند، وزارت ارتباطات در دو بخش ثابت و همراه طرح استراتژی راهبرد پهن‌باند را مبتنی بر نیازهای جامعه طراحی کرد و در کمیسیون تنظیم مقررات اصول توسعه آن را به تصویب رساند و امروز براساس آن اصول شاهد پیاده‌سازی آن هستیم.
 
وی، اصلاح پروانه‌ها و برطرف کردن نقاط ضعف موجود و شفاف‌سازی پروانه و حقوق دارندگان پروانه‌ها برای خدمات‌رسانی بیشتر به مردم و افزایش تضمین لازم برای انجام تعهدات، تخصیص عادلانه باند فرکانسی، بهبود تعهدات پوششی و کیفیت خدمات و ایجاد رویه مناسب درخصوص جریمه عدم انجام وظایف، ایجاد زمینه برای برقراری رومینگ ملی، ترابردپذیری شماره‌ها در شبکه‌ها باید با ورود به نسل سوم در آینده نزدیک، حمایت از صاحبان صنایع و مهارت‌های داخل کشور در بخش ICT و تسویه حساب بدهی مالی با دولت و اپراتورها را در نتیجه فعالیت‌ها و مطالعات رگولاتوری عنوان کرد.
 
وی پیش‌بینی کرد با ورود هر سه اپراتور برای بهره‌برداری از خدمات نسل سوم، سهم ICT در تولید سرانه داخلی باتوجه به آمارها و تعهدات بخش در برنامه پنجم افزایش یابد و از طریفی دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه محقق می‌شود و این یکی از شبکه‌های اصلی است که در شبکه ملی اطلاعات باید به آن پرداخته شود چراکه رگولاتوری معتقد است ارتقای پروانه اپراتورهای تلفن همراه به نسل‌های بالاتر، زیرساخت‌های مناسب و دسترسی را فراهم می‌کند و برای حمایت از تولید محتوا و اپلیکیشن‌ها و کاربردهای داخلی بسترسازی می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.