اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

August 29, 2014
15:08 جمعه، 7ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64008

اینترنت موبایل اصلاح می‌شود؟

هنوز مشکلات کاربران موبایل با GPRS حل نشده که اپراتورها مجوز ورود به نسلهای بالاتر را دریافت کرده‌اند و این سوال پیش آمده که با ورود به نسلهای بالاتر از چه زمان می‌توان انتظار داشت که کاربران اینترنت موبایل خدماتی متناسب با هزینه‌های پرداختی دریافت کنند؟
 
سالها از ارائه اینترنت موبایل یا همان GPRS می گذرد و اگرچه در مقاطع زمانی مختلف این شیوه اولین راهکار مردم برای اتصال به دنیای مجازی بوده اما همچنان با اختلالات، کندیها و اما و اگرهای بسیاری همراه است.
 
هنوز کم نیستند کاربرانی که از سرعت پائین اینترنت گوشی خود گلایه داشته و یا از هزینه‌های بالای آن به تنگ آمده اند. البته در این زمینه اپراتورهای مختلف به ارائه بسته‌های تخفیفی متعددی پرداخته‌اند که به گفته آنها هزینه‌های کاربر را تا حدود یک هشتم کاهش می‌دهد.
 
با این حال همچنان در ارائه اینترنت موبایل، هر یک از اپراتورها مشکلات خاص خود را دارند. یکی از آنها برای فعالسازی طرح با کندی بسیار عمل کرده و پس از چند بار درخواست کاربر بسته تخفیفی او را فعال می‌کند و با این شیوه کاربر که پیامک درخواست فعالسازی را ارسال کرده به خیال اینکه بسته فعال شده به راحتی به استفاده از اینترنت بپردازد و درنهایت در پایان ماه با هزینه‌های چند صد هزار تومانی اینترنت مواجه شود.
 
اپراتور دیگر هم به گونه‌ای دیگر عمل کرده و پس از به پایان رسیدن مدت زمان بسته‌ها برخلاف سایر اپراتور که این موضوع را از طریق پیامک به اطلاع کاربر می رسانند این پیامک را ارسال نمی‌کرد تا کاربری که در میان مشغله‌های مختلف روزانه تاریخ پایان بسته تخفیفی اینترنت خود را فراموش کرده با هزینه‌های اینترنت آزاد مواجه شده و تمام شارژ سیم کارتش در دوره کوتاه به پایان برسد.
 
از سوی دیگر مدیران عامل اپراتورهای ارتباطی در توضیح مشکلات مختلفی که در ارائه اینترنت موبایل وجود دارد این گونه عنوان می کنند که ماهیت نسل دوم ارتباطی به گونه‌ای است که برای مکالمه طراحی شده و درنهایت اینترنتی با سرعت بسیار کم دارد که مقایسه سرعت این اینترنت این نسل با نسل سه مانند مقایسه بنز و هواپیماست. اما آن‌ها درباره این که چگونه این سرعت غیرقابل مقایسه با هواپیما تا این اندازه هزینه به دنبال دارد نگفته‌اند.
 
تعرفه‌های GPRS در انتظار بازنگری
چندی پیش معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی با تاکید بر غیرمنطقی بودن تعرفه‌های فعلی اینترنت موبایل خاطرنشان کرد: تعرفه‌های GPRS نیاز به نوعی بازنگری دارد.
 
صادق عباسی شاهکوه در عین حال گفت: به هر حال تعرفه اینترنت موبایل در کشور ما به طور طبیعی کمی بالاست که البته اپراتورهای تلفن همراه هم این مساله را مورد توجه قرار داده و تعرفه‌های خود را کمتر از سقف مجاز انتخاب کرده‌اند اما همان طور که گفته شد به طور کلی هزینه اینترنت موبایل به طور آزاد و بدون استفاده از بسته‌های تخفیفی کمی بالاست.
 
وی همچنین اظهار کرد: به مرور زمان با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند میزان استفاده از اینترنت موبایل همچنان افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل لازم است که تعرفه‌های این بخش بار دیگر مورد بررسی مجدد قرار گیرد. چرا که زمانی که این تعرفه‌ها وضع شد میزان استفاده از اینترنت موبایل به مانند امروز نبود اما حال با گسترش استفاده ازاین تکنولوژی لازم است تعرفه‌های آن مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: پیش ازاین با توجه به میزان استفاده کاربران از ADSL (اینترنت پرسرعت خانگی) تعرفه‌های این بخش که فوری‌تر بود مورد بازنگری قرار گرفت. اما حال با توجه به میزان گسترش استفاده از GPRS لازم است که این بخش نیز مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
 
وعده وزیر برای بهبود شرایط در نیمه دوم سال جاری
وزیر ارتباطات هم در آستانه ورود اپراتورها به نسل سه، در پاسخ به این سوال ایسنا که تکلیف کاربران با کیفیت و قیمت اینترنت سیم کارتهای نسل دو چه می‌شود و اینکه قرار است در نسل سه هم اوضاع به همین شکل باشد توضیح داد: دوستان ما در اپراتورهای مختلف شاهد هستند که طی 10 ماه گذشته بیشترین فشار را آورده‌ایم تا کیفیت خدمات بهبود پیدا کند و در این زمینه مطالبات من همواره بیش از سایرین بوده است. با این وجود با شما و مردم هم عقیده هستم و بر این باورم که مردم خدماتی که دریافت می کنند کمتر از تعرفه‌ای است که می پردازند.
 
محمود واعظی در عین حال عنوان کرد: برای یک اپراتور راحت‌ترین کار افزایش تعرفه‌ها است اما اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته داشته باشیم می بینیم که اپراتورها تعرفه خود را کاهش می دهند نه افزایش و از سوی دیگر با ارائه سرویسهای مختلف درآمد خود را جبران می کنند. حال نیز درخواست من از هر سه اپراتور این است که به ارائه سرویس‌های جدید بپردازند تا مردم بتوانند تمام نیازمندی‌های خود را ازطریق موبایل برطرف کنند و از سوی دیگر برای انجام امور معمولی و چک کردن چند سایت مجبور نباشند هزینه‌ای بالا پرداخت کنند.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: امروز برای اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سه و نسل‌های بالاتر به اپراتورها بر این نکته تاکید داریم که دیگر نباید کار به شیوه آزمون و خطا پیش برود. چرا که در گذشته گاه خدمتی به مردم ارائه می‌شد اما به مرور زمان این سرویس و خدمت بهبود پیدا کرده و مشکلات آن برطرف می‌شد اما این بار ما خواسته‌ایم که حتما از طریق چند استان بر اجرای طرح‌ در آن‌ها به صورت پایلوت کیفیت خدمات تضمین شود و دیگر با شیوه آزمون و خطا سراغ نسل‌ها بالاتر نرویم.
 
واعظی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که با همه این تفاسیر کاربران از چه زمان می توانند انتظار داشته باشند که اینترنت سیم کارت‌های نسل دو آن‌ها با شرایط مناسب ارائه شود، توضیح داد: اکنون دستگاه‌ها و اپراتورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های متعددی در این زمینه انجام داده‌اند و پهنای باند مناسب برای ارائه نیز از سوی شرکت زیرساخت قابل تامین است به همین دلیل فکر می کنم نیمه دوم امسال بتوان انتظار داشت که اپراتورها سرویس خوبی دراین زمینه ارائه کنند.
 
نهایت سرعت GPRS همین است؟
اما در این زمینه مدیران عامل اپراتورهای اول و دوم نیز به ارائه توضیحاتی پرداخته و مدیرعامل همراه اول در این باره اظهار کرد: در حوزه اینترنت موبایل نسل دو مانند ماشین و نسل سه مانند هواپیماست و ما نمی‌توانیم از نسل دو انتظار جوابگویی بیش از این داشته باشیم.
 
وحید صدوقی با بیان این که شبکه نسل دو در واقع براساس مکالمه شکل گرفته است و مخصوص اینترنت نیست توضیح داد: با این وجود اکنون ما حدود 140 تا 150 کیلوبیت بر ثانیه اینترنت برروی سیم کارت‌های نسل دو ارائه می دهیم که در بهترین شرایط اگر بخواهیم مقایسه کنیم مانند مقایسه بنز و هواپیماست؛ نسل دو در نهایت می تواند با سرعتی مانند بنز حرکت کند.
 
مدیر عامل همراه اول ادامه داد: طی چند ماه گذشته ترافیک GPRS ما حدود 1000 درصد رشد داشته است و با به روی کار آمدن نرم افزارهای جدید می خواهند از آن‌ها استفاده کنند اما باید به این نکته هم توجه داشت که توان نسل دو در همین حد است.
 
صدوقی عنوان کرد: ما در این حوزه سرمایه‌گذاریهای متعددی انجام می دهیم و آمادگی ارائه نسل سه را هم داریم اما به هر حال تاکنون برای توسعه نسل دو و خدمات دیتای آن هزینه‌های مختلفی به ما تحمیل شده و ما در طول سال یک بار یا دو بار تجهیزات خود را ارتقا داده ایم اما در نهایت توان پاسخگویی نسل دو در همین حد خواهد بود.
 
مدیرعامل ایرانسل هم در این خصوص با تاکید بر این که ایرانسل برنامه‌ای برای افزایش تعرفه GPRS ندارد اظهار کرد: حداکثر توانی که بر روی نسل دوم ارتباطی وجود دارد ارائه اینترنت حدود 200 کیلوبیت بر ثانیه است که اکنون متوسط ما در این حوزه 150 کیلوبیت بر ثانیه است که با توجه به محدودیت‌های تکنولوژی نسل دوم، این رقم مناسب است و کیفیت این شبکه در حد استانداردهای بین المللی قرار می گیرد.
 
حال با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند تا با ارائه اینترنت نسل سه و چهار از سوی اپراتورها در نهایت مشخص شود آیا کاربران ایرانی هم سرعت مناسبی را با گوشیهای خود تجربه می کنند یا سرعت اینترنت این نسل نیز با افت و خیز و ناملایمات متعدد مواجه خواهد بود. از سوی دیگر انتظار می رود در همین ابتدای کار بر روی مباحث تعرفه‌ای دقت کافی صورت گیرد و این گونه نباشد که پس از گذشت چندین سال بحث اصلاح تعرفه‌های اینترنت نسل سه مطرح شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.