فناوری اطلاعات

September 1, 2014
11:16 دوشنبه، 10ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64050

جهانگرد در همایش هفته ICT پارسی زبانان 5 برنامه کلیدی دولت برای توسعه ICT را تشریح کرد

پنل «اینترنت به عنوان ابزاری برای توسعه» با حضور نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، پرویز رحمتی رییس سابق سازمان نصر کشور، سینگ سانتوک سینگ رییس انجمن ملی فناوری اطلاعات مالزی و به ریاست عماد حب اله رییس رگولاتوری ارتباطات کشور لبنان در همایش اینترنت، پیشران توسعه اقتصادی برگزار شد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در این پنل گفت: دولت 5 برنامه اصلی را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات دنبال می‌کند که شامل افزایش پهنای باند، توسعه دولت الکترونیکی، حمایت از پارک‌های علم و فناوری، startupها و شرکت‌های SME، توسعه محتوا و گسترش دسترسی به اینترنت به مناطق روستایی و نقاط محروم است. وی با بیان این که در حوزه پهنای باند از دنیا عقب هستیم گفت: امیدواریم تا پایان دولت یازدهم این عقب ماندگی جبران شود. جهانگرد گفت: باید امکان توسعه در این حوزه برای کلیه کسب و کارها فراهم شود. همچنین امیدواریم با صدور مجوز نسل 3 و 4 موبایل، بسیاری از نیازهای خانواده‌ها در این حوزه پاسخ داده شود. رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که برنامه جامع توسعه دولت الکترونیکی به تصویب رسیده است گفت: این برنامه تا دو هفته دیگر اعلام و ابلاغ می‌شود و امیدواریم با اجرای این برنامه، تقریبا تمام فعالیت‌های دولت ایران بدون کاغذ شود. وی با بیان این که توسعه بخش خصوصی، حمایت از SMEها و Startupها در سیاست‌های دولت دیده شده است گفت: راه اندازی کریدورهای علم و فناوری در سه تا 5 نقطه از کشور در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
 
جهانگرد با بیان این که ما در ایران 4 و نیم میلیون دانشجو داریم گفت: حدود 20 درصد از این دانشجویان در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات تحصیل می‌کنند که این موضوع سرمایه‌ای قابل توجه برای توسعه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: یکی دیگر از برنامه‌های دولت توسعه محتوا به خط و زبان فارسی در فضای مجازی است. اکنون نهضت ملی توسعه محتوا در کشور در جریان است و ما از اپلیکیشن‌های فارسی حمایت خوبی می‌کنیم. وی با بیان این که تا پایان هفته دولت هزار روستا به شبکه اینترنت پرظرفیت متصل شده‌اند گفت: توسعه دسترسی به اینترنت در تمام کشور را با جدیت دنبال می‌کنیم. جهانگرد تاکید کرد: دولت فناوری اطلاعات را به عنوان پیشران توسعه اقتصادی پذیرفته است و اصلاح آیین نامه‌ها و رفع موانع برای توسعه این بخش در دستور کار است. جهانگرد تاکید کرد: دولت فناوری اطلاعات را به عنوان پیشران توسعه اقتصادی پذیرفته است و اصلاح آیین نامه‌ها و رفع موانع برای توسعه این بخش در دستور کار است.
 
پرویز رحمتی رییس سابق سازمان نصر کشور نیز در این پنل گفت: سه نوع برخورد با مساله فناوری اطلاعات میان دولت‌ها وجود دارد. یکی این که دولت‌ها تمرکز خود را بر ایجاد زیرساخت‌های داخلی گذاشته و بیش از هر موضوعی، روی موارد امنیتی حساس هستند. وی افزود: برخورد دوم تمرکز بر برنامه‌های توسعه اقتاصد ملی است و به جنبه‌های راهبردی امنیت فناوری اطلاعات در مقایس ملی بهای زیادی داده نمی‌شود.
 
رحمتی با باین این که نوع برخورد کشورهای توسعه یافته عمدتا رویکرد سوم است که از چالش یک و دو عبور کرده و به فناوری اطلاعات به چشم صنعتی که سهم عمده ای در GDP دارد می‌نگرند گفت: مهم ترین چالش کشورهای در حال توسعه پیدا کردن نقطه تعادل میان دو رویکرد نخست است. سینگ سانتوک سینگ نیز در این همایش گفت: گسترش اینترنت صرفا به افزایش پهنای باند وابسته نیست و باید هم زمان ساختارها را نیز مهیای این موضوع کرد. وی افزود: ما در مالزی برنامه اقتصاد دیجیتال را پیاده کردیم اما در عمل برخی شرکت‌ها آمادگی این موضوع را نداشتند و با مشکلاتی روبرو شدیم. وی افزود: اینترنت بسیار خوب است اما بدون آمادگی‌های لازم، به جای حل مشکل، مسایل جدیدی را پدید می‌آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.