لبه تکنولوژی

September 1, 2014
22:16 دوشنبه، 10ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64065

وقتی واقعیت مجازی و خبرنگاری تلفیق می‌شوند

گزارش‌های خبری شاید برای لحظه‌ای فردی را تکان دهند و او را شاد و یا غمگین سازند، اما هرگز نتوانسته‌اند احساس واقعی موقعیتی که گزارش از آن تهیه شده را در فرد ایجاد کنند، کاستی که رویکردی به نام خبرنگاری فراگیر می‌تواند آن را جبران کند.
 
براساس گزارش BBC، خبرنگاری فراگیر رویکردی است که می‌تواند با بهره‌گرفتن از واقعیت مجازی،‌ مخاطب را در موقعیتی قرار دهد که گزارش از آن تهیه شده‌است.
 
رویداد‌های خبری همواره تحت تاثیر بعد مسافت قرار دارند و همین دوری نسبت به مخاطب می‌تواند از بار احساسی آنها کاسته و میزان درک حقیقی مخاطب از رویداد‌ها را کاهش دهند و به این شکل از شدت اهمیت آنها نیز کاسته خواهد‌شد. اما تلفیق تکنولوژی واقعیت مجازی با خبرنگاری می‌تواند اثرگذاری روی مخاطبان را با ایجاد حسی مشابه حس حضور در صحنه وقوع خبر، افزایش دهد.
 
نانی دلاپنا محقق مدرسه خبرنگاری آننبرگ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با ترکیب خبرنگاری سنتی با تکنولوژی بازی‌ فراگیر رایانه‌ای قصد دارد گونه‌ای جدید از خبرنگاری را برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب خلق کند. وی و تیمش صدا و تصویر گزارش مورد نظر را ضبط کرده و سپس با تلفیق این اطلاعات، صحنه گزارش را به صورت بصری بازسازی می‌کنند.
 
سپس مخاطب عینک واقعیت مجازی به چشم خواهد زد،‌ ابزاری که می‌تواند موقعیت مخاطب را در اتاق ردیابی کرده و حرکات آنها را در راستای صحنه‌هایی که در برابر چشم می‌بینند،‌ ترجمه کند. برای مثال در مستندی درباره سوریه، دلاپنا مخاطب را در میان خیابانی قرار داده‌است که در آن بمبی منفجر می‌شود،‌به این شکل مخاطب می‌تواند ترسی که در اثر این انفجار بر محیط القا می شود را کاملا احساس کند. پس از آن مخاطب به منطقه سکونت آوارگان برده می‌شوند تا از نزدیک وضعیت آنها را به صورت مجازی مشاهده کند.
 
دلاپنا می‌گوید مخاطبان نسبت به این نوع گزارش‌های واقعیت مجازی واکنش‌های شگفت‌انگیزی نشان داده‌اند و برخی از آنها به شدت احساساتی شده‌اند.
 
به گفته وی این تکنولوژی حضوری دوگانه را در مخاطب ایجاد می‌کند، او از سویی می‌داند که در موقعیت گزارش اصلی قرار ندارد و از سویی دیگر به واسطه آنچا چشمانش می‌بینند و به مغزش القا می‌کنند، احساس می‌کند که در آن موقعیت قرار دارد. این تجربه‌ای بسیار درونی است که تمام بدن در آن دخیلند، تجربه‌ای که با تجربه شنیدن اخبار در رادیو و دیدن آن در تلویزیون بسیار متفاوت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.