اینترنت و شبکه

باندپهن

رگولاتوری

September 1, 2014
22:22 دوشنبه، 10ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64069

نگاه یکپارچه جامعه به توسعه اینترنت

نیــم نــگاه
•‌ نخستین حاشیه مهم این همایش بین‌المللی این بود که از هفته‌ها قبل خبری مبنی بر سفر «وینتون سرف»، پدر اینترنت و «فادی شهاده» مدیرعامل آیکن برای حضور در ایران و شرکت در همایش انتشار یافت اما به یکباره چند روز قبل از آغاز این همایش کاظم آیت‌اللهی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرد که به دلیل تداخل زمانی برنامه‌های پدر اینترنت و همچنین عدم‌صدور ویزا، از حضور وی در این همایش بی‌بهره‌ خواهیم بود.
• موضوع تأخیر در صدور ویزا سبب شد تا نه تنها «فادی شهاده» مدیرعامل آیکن بلکه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات برخی از کشورهای منطقه مانند لبنان، افغانستان، اردن، تاجیکستان و نماینده وزیر فناوری اطلاعات مصر هم فرصتی برای حضور در کشورمان برای شرکت در این همایش را نداشته باشند و در این میان «حصاء الجابر» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور قطر مهمان شناخته شده این همایش به شمار می‌رفت.
• این همایش قرار بود با سخنرانی رئیس‌جمهوری آغاز به کار کند اما به دلیل ترافیک کاری این کار صورت نگرفت و از طرف دیگر به دلیل برگزاری جشنواره شهید رجایی در سالن اجلاس، زمان برگزاری این اجلاس از صبح به بعد از ظهر تغییر کرد.
• در سمت چپ جایگاه، پرچم کشورهایی که نمایندگانشان در این همایش بین‌المللی حاضر شده بودند قرار داشت.
• براساس برنامه‌های اعلام شده قرار بود این همایش رأس ساعت یک و نیم بعد از ظهر آغاز شود که به دلیل تأخیر در ورود اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، این همایش در ساعت 15 آغاز به کار کرد.
• کاظم آیت‌اللهی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه کشور که نخستین سخنران این همایش بین‌المللی بود در سخنان خود به موضوعاتی نظیر مشکلات پیش‌روی توسعه آی‌سی‌تی در کشور، عزم جدی دولت برای افزایش پهنای باند اینترنت و استفاده درست از بستر فضای مجازی اشاره کرد.
• سخنران دوم این همایش محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که در سخنان کوتاهی به همت دولت یازدهم برای استفاده و حمایت از بخش خصوصی در حوزه آی‌سی‌تی، توجه به تولیدات داخلی و همچنین نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در بهبود زیرساخت توسعه و توانمندسازی بخش‌های مختلف اشاره کرد.
• بعد از اتمام سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، بخش دوم این همایش با سخنرانی دو نفر از مهمانان خارجی آغاز و سپس نشست‌ها و پنل‌های تخصصی با حضور نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و تنی چند از متخصصان و مهمانان خارجی آغاز شد.
صادق سلمانی – ایران : نخستین همایش بین‌المللی هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان (Persian ICT Week) که با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و انجمن و تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای عرب (اجمع)، در روزهای 8 و 9 شهریور ماه 1393 در تهران و در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شده بود به کار خود پایان داد.
 
سرعت اینترنت باید جهش یابد
بر اساس برنامه‌های از پیش اعلام شده قرار بود این همایش با سخنرانی دکتر روحانی‌، رئیس‌جمهوری افتتاح شود اما به دلیل حضور رئیس جمهوری در جشنواره شهید رجایی همچنین نشست خبری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در این همایش شرکت کرد.
جهانگیری در سخنان افتتاحیه این همایش با تأکید بر اینکه از مجموعه وزارت ارتباطات انتظار دارم که تا پایان عمر دولت یازدهم جهش خوبی در زمینه استفاده از اینترنت فراهم کنند گفت: به کارگیری اینترنت سختی‌های زندگی را کاهش می‌دهد، کسب و کار را رونق می‌دهد و یاری دهنده مردم در حل مسائل روزمره است.
معاون اول رئیس‌جمهوری، پیوستن ایرانسل و همراه اول به نسل 3 و 4 را از گام‌های مهم دولت برشمرد و افزود: این خدمات می‌تواند به ارتقای خدمات ارتباطی کمک کند.  وی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند هر پدیده جدیدی برای هر جامعه‌ای فرصت به وجود می‌آورد و البته تهدید، بسته به این که ما از کدام زاویه به این پدیده نگاه می‌کنیم و از کدام در با آن روبه‌رو شویم که در این صورت باید برای خود فرصت خلق کنیم یا تهدید.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه به صراحت می‌گویم دولت تدبیر و امید دنیای جدید ارتباطات و اطلاعات فضای مجازی و اینترنت را نشانه‌های تحول در جهان کنونی می‌داند نه صرفاً عوامل تهدید، گفت: من متأسفم در فضایی که ما باید بیشترین و بهترین بهره‌ها را از این فناوری برای تحول در اقتصاد، کارآفرینی، اصلاح بوروکراسی، سالم‌سازی جریان آزاد اطلاعات، تقویت شبکه‌های اجتماعی و نظایر آنها ببریم، عده‌ای دامنه آن را محدود می‌بینند و گمان می‌کنند که می‌توانند با بستن و تنگ کردن فضای دسترسی شهروندان، در را به روی دنیای جدید ببندند.
 
واکنش وزیر به تهدید استیضاح
هفته پیش و همزمان با اعطای مجوز نسل سوم و چهارم تلفن همراه به اپراتورهای اول و دوم، موج حملات شدید علیه وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات به راه افتاد که در تازه‌ترین آنها، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، واعظی را به استیضاح تهدید کرد. بر همین اساس وزیر ارتباطات در حاشیه همایش بین‌المللی هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان در گفت‌وگو با ایران و در واکنش به مطرح شدن موضوع استیضاح وی توسط یکی از نمایندگان مجلس گفت: سه‌شنبه هفته گذشته به کمیسیون فرهنگی مجلس رفتم و نمایندگان از من سؤالاتی کردند و من هم پاسخ دادم. طبیعی و ممکن است یک عده‌ای از نمایندگان قانع شوند و عده‌ای قانع نشوند که مجلس هم سازوکاری برای این موضوع دارد.
واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا مخالفت مجلس با موضوعاتی نظیر افزایش پهنای باند و ارائه مجوز نسل‌های بالاتر موبایل، مخالف تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه نیست، تصریح کرد: من آدمی هستم که روحیه‌ام وارد شدن به حاشیه نیست. فردی هستم که علاقه‌مندم عقب‌ماندگی‌ای را که در حال حاضر در زیرساخت آی‌‌سی‌تی کشور وجود دارد با لحاظ کردن مسائل اخلاقی، امنیتی و فرهنگی بسرعت جبران کنم که هم زیرساخت‌ها آماده شده و هم دولت الکترونیک زودتر راه‌اندازی شود.
وی با تأکید بر اینکه باید مقدمات بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات آماده شود، تصریح کرد: این شبکه اواخر سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد و از سوی دیگر باید بتوانیم بخشی از نیازمندی‌ها و مطالبات مردم را پاسخگو باشیم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: مجلس شورای اسلامی 290 نماینده دارد و نظرات آنها یکی نیست و اگر قرار باشد هر 18 وزیر کابینه بخواهند هر روز جواب مسائل مختلف نمایندگان را بدهنذ، به کارمان نمی‌رسیم.
 
تقویت پارسی زبانان در محیط مجازی
بنابر اعلام مسئولان همایش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان، مهم‌ترین هدف این همایش بحث و تبادل نظر درمورد آخرین دستاوردهای حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهانی است و در کنار آن مسائل پارسی ‌زبانان دنیا برای توسعه و تقویت حضور زبان پارسی در فضای سایبر مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به نقش مهم اینترنت در توسعه‌ پایدار و رشد همه‌‌جانبه‌ جوامع، عنوان نخستین دور این همایش «اینترنت، پیشران توسعه‌ اقتصادی» انتخاب شده بود.
کاظم آیت‌اللهی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که متولی اصلی برگزاری این همایش بود با اشاره به ویژگی‌های برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان به ایران گفت: رویکرد این همایش «اینترنت، پیشران توسعه اقتصادی» است و نمایندگان، صاحبنظران، مسئولان و فعالان حوزه آی‌سی‌تی از داخل کشور همچنین از 12 کشور منطقه و جهان در این همایش شرکت کردند که در مدت دو روز برگزاری این همایش در نشست‌ها و پانل‌های متفاوتی، ابعاد مختلف وضع اینترنت مورد بررسی قرار گرفت. وی ابراز امیدواری کرد که این هم اندیشی‌ها به نگاه یکپارچه جامعه به توسعه، دسترسی و استفاده و بهره‌گیری از اینترنت منجر شود.
آیت‌اللهی، برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان را نماد توان و تلاش بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: پیام اصلی این همایش این است که توسعه زیرساخت‌های آی‌سی‌تی که توسعه کل اجتماع را دربر دارد، با تلاش دولت، حاکمیت و همه ارگان‌های تصمیم‌گیر در کشور صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به استقبال خوب فعالان داخلی حوزه آی‌سی‌تی از این همایش مهم بین‌المللی گفت: علاوه بر اینکه بالغ بر 1100 نفر از طریق سایت اینترنتی دراین همایش ثبت‌نام کردند، حجم بسیار خوبی هم از مدعوین و فعالان حوزه آی‌سی‌تی را شاهد بودیم که طبق برنامه تعیین شده در مدت دو روز در 12 نشست و پانل‌ تخصصی مورد علاقه‌شان شرکت کردند.
آیت‌اللهی همچنین با اشاره به برنامه‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره برگزاری دور دوم این همایش بین‌المللی تصریح کرد: هنوز برنامه مشخصی برای تعیین محورهای همایش سال آینده تعیین نشده است و بلافاصله بعد از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان، بررسی‌های لازم برای اعلام نتایج موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن این همایش آغاز می‌شود تا این محورها در همایش‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان در حالی برگزار شد که بر اساس برنامه‌های از پیش اعلام شده قرار بود مقامات بزرگی نظیر پدر اینترنت، مدیر عامل آیکن و وزرای ارتباطات و فناوری برخی از کشورهای منطقه در آن حضور پیدا کنند که به دلایل مختلفی نظیر صادر نشدن روادید مهمانان یا اینکه برخی از آنها علاقه‌ای برای حضور در این همایش نشان نداده بودند باعث شد که این همایش بار علمی سنگینی را از دست بدهد که با این حساب می‌توان گفت که نخستین تجربه بخش خصوصی برای برگزاری همایش بین‌المللی در کشورمان با چالش‌های جدی‌ای روبه‌رو بود که امیدواریم در دومین دوره همایش بین‌المللی هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان به این مسائل توجه ویژه‌ای شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.