سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

لبه تکنولوژی

September 5, 2014
19:29 جمعه، 14ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64109

IBM واتسون را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد

شرکت IBM سیستم رایانه‌ای واتسون خود را از طریق فناوری‌های پردازش ابری در دسترس دانشمندان قرار می‌دهد. این سیستم رایانه‌ای قادر است حجم وسیعی از اطلاعات را به سرعت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و الگوها و روابط بین داده‌ها را استخراج کند.به گزارش رویترز، سیستم رایانه‌ای جدید شرکت IBM قادر است حجم وسیعی از اطلاعات را تحلیل کند و روابط و الگوهای نهفته در میان داده‌ها را به سرعت آشکار کند. گفته می‌شود طراحی این سیستم رایانه‌ای نقطه عطف مهمی در حوزه پژوهش‌های علمی و پزشکی خواهد بود. این سیستم رایانه‌ای که Watson Discovery Advisor نام دارد، قادر است زبان انسان و نیز نحوه ترکیب عناصر شیمیایی را درک کند و روابط و اتصالات آن‌ها را در قالب نقشه‌های تصویری ارائه کند.
 
Visitors walk past the IBM booth at the 9th China International Software Product & Information Service Expo in Nanjing, Jiangsu province September 6, 2013.  REUTERS/China Daily
 
شرکت IBM قصد دارد این سیستم را از طریق فناوری پردازش ابری در دسترس دانشمندان و پژوهشگران قرار دهد. برخی از پژوهشگران و دانشمندان در حال حاضر از این سیستم برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و مقالات علمی که هر روزه منتشر می‌شود، استفاده می‌کنند. مثلاً پژوهشگران شرکت داروسازی جانسون اند جانسون از این سیستم برای بررسی نتایج استفاده آزمایشی از داروها استفاده می‌کنند تا بتواند درک سریع‌تری از میزان اثربخشی داروها داشته باشند. شرکت داروسازی سانوفی در فرانسه نیز از این سیستم برای شناسایی داروهایی که بتوان آن‌ها را جایگزین داروهای فعلی کرد استفاده می‌کند.
به گفته دکتر اولییور لیچارج، یکی از اساتید و محققان مولکول‌شناسی و ژن‌شناسی کالج پزشکی بایلور، یک دانشمند روزانه به طور متوسط بین یک تا پنج مقاله پژوهشی را مطالعه می‌کند. کتر لیچارج اما به کمک سیستم رایانه‌ای IBM روزانه ۷۰ هزار مقاله را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد که خواندن این تعداد مقاله توسط یک دانشمند ۳۸ سال طول می‌کشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.