اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 5, 2014
22:05 جمعه، 14ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64125

راه فرار از دردسری به‌نام پیامک تبلیغاتی

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از تاکید وزیر ارتباطات برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی خبر داد و تاکید کرد: برای رهایی از پیامک‌ها تبلیغاتی می‌توان آنها را حذف کرد بدون آن که پیامک‌های ضروری مانند پیامک‌های بانک قطع شود.
 
 
بحث پیامک‌های تبلیغاتی جدید نیست و طی سال‌های گذشته به کرات این موضوع مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته و هر از چند گاهی به موجی رسانه‌ای تبدیل شده است.
 
با این وجود همچنان کاربران از پیامک‌هایی که گاه و بیگاه با محتوایی تبلیغاتی به دست آن‌ها می‌رسد گلایه دارند. اما نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد آن که در برخی موارد محتوای این پیامک‌ها به گونه‌ای است که احساس می‌شود پیش از ارسال پیامک مربوطه از اطلاعات شخصی افراد استفاده شده و یک پیامک برای دایره‌ای خاصی از مخاطبان ارسال شده است.
 
همچنین در موارد متعدد افراد شاهد هستند که پیامک‌هایی تبلیغاتی از شرکت‌های اطراف محل سکونت آن‌ها برایشان ارسال می‌شود و این سوال پیش می‌آید که آیا اطلاعات آن‌ها نزد اپراتورها از امنیت کافی برخوردار است؟
 
در این زمینه حسن رضوانی – معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطاترادیویی – به ایسنا گفت: شرکت‌های مختلفی به نام شرکت‌های CP و زیرمجموعه آنها مسوولیت ارسال پیامک‌های انبوه را برعهده دارند و در این میان این شرکت‌ها می‌توانند برای ارسال برخی پیامک‌ها دایره هدف خود را از ساکنان منطقه‌ای خاص انتخاب کنند. این موضوع در دنیا هم رایج است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
 
رضوانی ادامه داد: البته این اطلاعات در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد و تنها شرکتی که پیامک‌های تبلیغاتی را ارسال می‌کند آنها را برای یک محدوده جغرافیایی خاص می‌فرستد.
 
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین اظهار کرد: با این وجود اگر فردی مایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی نیست
 
می‌تواند با وارد کردن کدهای اعلام شده به طور پیامکی انصراف خود از دریافت این تبلیغات را اعلام کند.
 
 
اما معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی افراد از دریافت پیامک‌هایی مانند پیامک‌های بانک هم محروم خواهند شد توضیح داد:‌ در گذشته سال‌ها چنین شیوه‌ای وجود داشت و با قطع پیامک‌های تبلیغاتی برخی پیام‌های ضروری هم به افراد نمی‌رسید اما مدتی است به دنبال پیگیریهای صورت گرفته این مشکل برطرف شده و روند اصلاح شده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر اگر مشترکی مایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی نباشد می‌تواند موضوع را از طریق پیامک به اپراتور خود اطلاع دهد تا این پیامک‌ها قطع شوند.
 
رضوانی همچنین عنوان کرد:‌ البته در برخی موارد گفته می‌شود که پس از قطع این پیامک‌ها با گذشت مدتی اندک دوباره ارسال پیامک‌ها برای مشترک فعال می‌شود که این موضوع در دست پیگیری قرار دارد.
 
اما معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا اپراتورها مجاز هستند اطلاعاتی مانند محل سکونت افراد را در اختیار شرکت‌ها بگذارند، اظهار کرد: هیچ اپراتوری حق ندارد اطلاعات مردم را در اختیار فردی قرار دهد اما در ارتباط با پیامک‌هایی که مربوط به منطقه‌ای خاص می‌شود بحث کمی متفاوت است چرا که قرار نیست شماره ساکنان یک منطقه در اختیار فرد یا شرکتی قرار بگیرد.
 
وی همچنین اظهار کرد: در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شکایت مکتوبی در حوزه پیامک‌های تبلیغاتی نداشته‌ایم اما با این حال گاهی شنیده می‌شود که برخی افراد نسبت به محتوای برخی پیامک‌ها و یا این که احتمال دارد این پیامکها برای فرزندان آن‌ها که سن کمتری دارند ارسال شود، گلایه‌هایی دارند که در این زمینه نیز بررسی‌هایی صورت گرفته تا آیین نامه‌ای در وزارت ارشاد تدوین شود.
 
رضوانی همچنین یادآور شد: به اپراتورها تذکر داده شده که ارسال پیامک‌های خود را در ساعات روز انجام دهند و در ساعات شبانگاهی پیامکی برای مشترکان خود ارسال نکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.