اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

September 7, 2014
17:38 یکشنبه، 16ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64158

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی: فعلا سیاست شورا صحبت از فیلترینگ نیست

دنیای اقتصاد: روز گذشته و در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، حضور محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مراسم فرصتی بود تا وی در جمع خبرنگاران پاسخگوی مسائل و حاشیه‌های ارائه پیوست فرهنگی موبایل و انتقاد اعضای این شورا، نسبت به شروع به کار دواپراتور همراه کشور برای ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر باشد. 
 
 وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص اینکه، چرا برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی با توجه به اطمینان وزیر ارتباطات برای ارائه خدمات نسل سوم موبایل طبق قانون فعلی، نزد مراجع رفته و حساسیت آنها را نسبت به ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر برانگیخته‌اند گفت: در رابطه با اینکه اعضای شورا خدمت آیت‌الله مکارم شیرازی رفته باشند من خبری ندارم و آقای شهریاری هم تاکید نکرده‌اند که اعضای شورای فضای مجازی نزد این مرجع تقلید رفته اند و فقط اعلام کرده‌اند که اگر این افراد به وی هم می‌گفتند او نیز آنها را همراه می‌کرد. البته اینکه افرادی از شورا این کار را کرده یا نکرده‌اند موضوع بحث نیست. موضوع مورد بحث این است که چرا وقتی پیوست فرهنگی در این خصوص ارائه نشده دو اپراتور دیگر اقدام به ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر کرده‌اند. 
وی در واکنش به این موضوع که وزیر ارتباطات بارها تاکید کرده‌اند که دو اپراتور اول و دوم برای ارائه خدمات نسل سوم به ملاحظات فرهنگی توجه خواهند کرد و تکالیفی برای خود قائل هستند، افزود: چیزی که مهم است این موضوع است که وزارت ارتباطات بدون گرفتن مجوز از شورا اجازه ارائه خدمات نسل سوم را به دو اپراتور اول و دوم داده است. 
انتظاری در پاسخ به این سوال که در اساسنامه شورا اشاره‌ای به ارائه مجوز توسط شورای عالی فضای مجازی نشده است گفت: مجوز در این زمینه را باید شورا ارائه بدهد. شورای عالی فضای مجازی تنها نهاد تصمیم‌گیر، سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده در فضای مجازی است و تمام تصمیماتش حکم قانون دارد. بنابراین مجوز ارائه سرویس خدمات نسل سوم و بالاتر به اپراتورها را باید شورا ارائه می‌داد.  انتظاری در ادامه تاکید کرد: بحث پیوست فرهنگی یعنی فرهنگ در نظام کلی فضای مجازی شامل کاربران، دسترسی آنها به خدمات فضای مجازی، قوانین و مقررات این حوزه و… دیده شود. تمام این بخش‌ها منظومه به هم پیوسته‌ای هستند که اگر بخشی از این منظومه بدون توجه به بخش‌های دیگر توسعه پیدا کند به مشکل بر خواهیم خورد. 
 دبیرشورای عالی فضای مجازی تصریح کرد که نمی‌توان تمام سرویس‌های پهنای باند را بدون در نظر گرفتن قوانین و مقررات لازم و توجه به ضرورت‌های فرهنگی جامعه ارائه داد، چرا که عدم توجه به این مساله باعث ایجاد ناهماهنگی و از هم پاشیدگی جامعه می‌شود. همچنین توجه به موضوعات فرهنگی در فضای مجازی در تمام کشورها مد نظر قرار می‌گیرد و تنها مربوط به کشور ما نیست. انتظاری در ادامه افزود: خواست ما توجه به کلیت فضای مجازی و اجرای قوانین و مقررات این حوزه است و به هیچ وجه ما به دنبال عدم ارائه خدمات نسل سوم موبایل در کشور نیستیم. بدون رعایت قوانین و مقررات فضای مجازی و توجه به مسائل فرهنگی نمی‌توان انتظار توسعه این تکنولوژی در کشور را داشت. 
انتظاری همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر پیوست فرهنگی در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت:‌ آماده کردن پیوست فرهنگی سرویس‌های نسل سوم و بالاتر از آن از سال گذشته که دبیری این شورا به من واگذار شد در کمیسیون عالی ارتقا تولید محتوای مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی مطرح و پیگیری شد. 
خواست ما اجرای قوانین و مقررات حوزه مجازی است. به هیچ وجه به دنبال عدم ارائه خدمات نسل سوم موبایل نیستیم
طی این مدت جلسات متعددی با حضور کارشناسان دستگاه‌های مختلف، صاحبنظران بخش‌های گوناگون، نمایندگان جامعه نخبگان و… برگزار شد تا چارچوب نهایی استفاده از خدمات نسل سوم و بالاتر همراه استخراج شود در نهایت نیز بعد از جلسات فشرده با همه صاحبنظران و کارشناسان پیوست فرهنگی مد نظر آماده و برای تصویب به صحن شورای عالی فضای مجازی فرستاده شود تا در نهایت در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری این پیوست تصویب و در اختیار اپراتورها قرار بگیرد.  انتظاری تاکید می‌کند که برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس‌جمهوری روال خود را دارد و رئیس‌جمهوری در صورت صلاح‌دید و تشخیص این جلسه را برگزار خواهند کرد.  همچنین دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در واکنش به اینکه این شورا در خصوص مسائل مربوط به بخش فیلترینگ کشور و برطرف کردن نقاط ضعف این حوزه تا کنون چه اقداماتی انجام داده است اعلام کرد که فعلا سیاست شورای عالی فضای مجازی صحبت از موضوعات مربوط به فیلترینگ نیست و در خصوص این موضوع در جلسه‌ای دیگر صحبت خواهد کرد.  دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از روز گذشته و تا 18 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.