اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 9, 2014
12:20 سه شنبه، 18ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64213

تا کی منتظر حل مشکلات موبایلی باشیم؟

مشترکان تلفن همراه طی روزهای گذشته با اختلالات متعدد مواجه بوده‌اند و از ورود اپراتورها به عرصه ارائه خدمات نسل 3 به عنوان عامل این مشکلات یاد شده است اما این اختلالات تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشند؟
 
 
طی هفته گذشته مشترکان تلفن همراه مشکلات متعددی را تجربه کرده و با اختلالات متعدد همراه بوده‌اند. اگرچه در این زمینه اپراتورها به طور رسمی مطلبی منتشر نکرده و بابت اختلالات اخیر، محل اختلالات و یا مدت زمانی که برای برطرف شدن آنها توضیحی ارائه نکرده‌اند اما با این وجود وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشهای رسانه‌ها بروز این مشکلات را به ورود اپراتورها به نسلهای بالاتر ارتباطی مربوط دانسته و از مردم خواسته است این مشکلات را تحمل کنند.
 
محمود واعظی هفته گذشته در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اعلام کرد: با توجه به این‌که سیستم ارائه‌ی خدمات اینترنت در حال تغییر است این اختلالات طبیعی و موقت خواهد بود.
 
او با اشاره به این‌که به وجود آمدن برخی اختلالات در خدمات اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای آمادگی ارائه‌ی نسل سوم ارتباطی 3G قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: در زمانی که پروانه ارائه نسل سوم ارتباطی به این اپراتورها داده شد، به صورت علنی اعلام کردند که با توجه به این‌که در کل کشور یک سیستم بزرگ در حال جایگزینی سیستم قدیمی است مردم باید برخی مشکلات را در این زمینه تحمل کنند.
 
وی با اشاره به این‌که راه‌اندازی نسل سوم اینترنتی در یک زمان در کل کشور امکان‌پذیر نبود، تصریح کرد: ارائه خدمات 3G ابتدا از مناطق استان‌ها شروع شد و سپس به شهرهای بزرگ و از آنجا به همه شهرهای کشور انتقال داده خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در هر شهری که نسل سوم ارتباطی ارائه می‌شود، لازم است سیستم‌های اینترنتی تغییر کند، افزود: تغییر سیستم‌ها باعث به وجود آمدن اختلالاتی می‌شود با این حال مردم باید بدانند که این اختلالات موقت است و برای اصلاح و ارتقاء اینترنت به نسل سوم ضروری است.
 
واعظی با بیان این‌که به وجود آمدن اختلال در سیستم ارتباطی و اینترنتی اپراتورها برای ارتقاء امری طبیعی است، ادامه داد: در همه جای دنیا اینگونه است زیرا باید فرصت کافی را به اپراتورها بدهیم که سیستم قبل را بردارند و سیستم جدید را جایگزین کنند.
 
وی در پاسخ به پیگیریهای بیشتر رسانه‌ها در این زمینه وعده داد که این اختلالات در آینده‌ای نزدیک برطرف خواهد شد. با این وجود وزیر ارتباطات زمان مشخصی را برای حل این مشکلات اعلام نکرده و وعده‌ای در این باره نداده است.
در این زمینه اپراتور دوم توضیحاتی به ایسنا ارائه و اعلام کرده است: ما در شبکه ایرانسل در حال حاضر بابت ورود به نسل‌های بالاتر اختلال خاصی نداریم. در برخی مناطق که برای ارتقاء و تغییر تجهیزات نیاز به خاموشی چند ساعته آنتن‌ها بوده نیز سعی شده است این اتفاق در ساعات نیمه شب رخ دهد و به طور معمول این مساله از قبل به طور پیامکی به مشترکان آن منطقه اعلام شده اس
اما با توجه به نقش تلفنهای همراه در زندگی امروز و استفاده‌های متنوع کاربران از این وسیله ارتباطی این انتظار وجود دارد که حداقل زمانی برای اپراتورها تعیین شود تا وضعیت خدمات‌رسانی آنها با فاصله‌ای نه چندان دور حداقل به حالت قبل بازگردد چرا که اکنون کاربران نه تنها در موارد متعدد به خدمات نسل سه دسترسی ندارند بلکه از دسترسی به اینترنت کم سرعت نسل دو نیز محروم شده و تماسهای تلفنی آنها هم در مناطق مختلف با قطعی‌ها و اختلالات متعدد همراه شده است.
 
وزیر ارتباطات که از ابتدای دوره وزارت خود تاکید ویژه‌ای بر لزوم بهبود کیفیت خدمات داشته چندی پیش مهلتی یک ماهه برای شرکت ارتباطات زیرساخت در نظر گرفت تا در این مدت این شرکت موانعی که بر سر راه ارائه اینترنت با کیفیت بر سر راه کاربران وجود دارد را برطرف کند. اقدامی که به نظر می رسد اکنون می‌توان با شکل و شمایلی جدید از آن برای بهبود ارتباطات موبایلی کشور بهره گرفت.
 
البته واعظی پیش از این در مراسم امضای توافق نامه فاز اول رومینگ ملی گفته بود: امروز برای اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سه و نسل‌های بالاتر به اپراتورها بر این نکته تاکید داریم که دیگر نباید کار به شیوه آزمون و خطا پیش برود. چرا که در گذشته گاهی خدمتی به مردم ارائه می‌شد اما به مرور زمان این سرویس و خدمت بهبود پیدا کرده و مشکلات آن برطرف می‌شد اما این بار ما خواسته‌ایم که حتما از طریق چند استان بر اجرای طرح‌ در آن‌ها به صورت پایلوت کیفیت خدمات تضمین شود و دیگر با شیوه آزمون و خطا سراغ نسل‌های بالاتر نرویم.
 
وی همچنین یادآور شده بود: در این زمینه شرکت ارتباطات زیرساخت هم آمادگی آن را دارد که پهنای باند مناسب را در حدی که مورد نیاز اپراتورهاست در اختیار آن‌ها قرار دهد تا آن ها بتوانند سرویس خوبی را به مردم ارائه دهند.
 
وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرده بود: دوستان ما در اپراتورهای مختلف امروز حضور دارند و شاهد هستند که طی 10 ماه گذشته بیشترین فشار را آورده‌ایم تا کیفیت خدمات بهبود پیدا کند و در این زمینه مطالبات من همواره بیش از سایرین بوده است.
 
در هر حال باوجودی که به گفته مشترکان مشکلات و اختلالات در همه اپراتورهای تلفن دیده شده است اما در این زمینه اپراتور دوم توضیحاتی به ایسنا ارائه و اعلام کرده است: ما در شبکه ایرانسل در حال حاضر بابت ورود به نسل‌های بالاتر اختلال خاصی نداریم. در برخی مناطق که برای ارتقاء و تغییر تجهیزات نیاز به خاموشی چند ساعته آنتن‌ها بوده نیز سعی شده است این اتفاق در ساعات نیمه شب رخ دهد و به طور معمول این مساله از قبل به طور پیامکی به مشترکان آن منطقه اعلام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.