تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری‌های پوشیدنی

September 10, 2014
15:19 چهارشنبه، 19ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64234

اپل واچ: آیا همه ساعت هوشمند لازم دارند؟

استیو جابز مدیر عامل درگذشته اپل با تی شرت سیاه، شلوار جین و کفش‌های ورزشی همیشگی‌اش، بارها و بارها مردم را متقاعد کرد تا برای خرید دستگاهی سر و دست بشکنند که پیش از آن اساسا کمبودش را حس نمی‌کردند.
 
حالا جانشین او تیم کوک سعی کرده راه او را با معرفی یک ساعت هوشمند ادامه دهد. ساعتی که اپل امیدوار است باعث شود بالاخره مردم را به استفاده از ابزارهای همراه ترغیب کند.
 
اما آیا امکانات و جذابیت‌های "اپل واچ" آنقدر هست که بتواند تکانی به این بازار نه چندان گرم بدهد؟
 
جیمز مک‌کوئیوی، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی فورستر که رونمایی از آی فون و آی پد را تجربه کرده، خوشبین است.
 
او به بی بی سی گفته: "فکر می‌کنم این به وضوح یکی از همان لحظات است".
 
او تصور نمی‌کند کسانی که این ساعت را می‌خرند و به دست می‌بندند آن را به عنوان یک "ساعت" ببینند. "مردم می‌دانند به ساعت احتیاج دارند، می دانند به تلفن هوشمند نیاز دارند، و اپل ترکیبی از این دو فراهم کرده که از هر کدام از آنها بهتر است."
 
با این حال او می‌پذیرد اپی که خرید این ساعت را به تنهایی توجیه کند، برای این ساعت معرفی نشده است. اپل در مقابل "مجموعه‌ای از امکانات مفید" را برای کسانی که در حال حاضر زمان زیادی را هر روز با گوشی‌هایشان سر می‌کنند، گردهم آورده است.
 
به نظر او هدف این ساعت جذب کسانی که هنوز وارد دنیای دیجیتال نشده‌اند، نیست بلکه آینده این دنیا را به کسانی که همین حالا کاملا غرق دنیای دیجیتال شده‌اند نشان می‌دهد.
 
 
اپل هم البته برای تبلیغ این ساعت، مخالفان فناوری یا تازه‌واردان به این دنیا را مخاطب قرار نداده است.
 
این ساعت فقط با آی فون کار می‌کند و از نظر امکانات، کمتر کاری را بیشتر از خواهر بزرگش انجام می‌دهد.
 
به جز این، هیچکدام از امکانات این ساعت انقلابی یا منحصر به اپل نیستند. حسگرهایی که ضربان قلب را اندازه می‌گیرند شاید دقیق‌تر باشند اما پیش از این چندین اپ در آی فون امکان مشابهی را فراهم می‌کردند.
 
امکان پرداخت پول، تنها با نزدیک کردن به صندوق هم همین حالا در اروپا با کارت‌های بانکی یا اعتباری عملی است.
 
شاید رابط کاربری یا نحوه تعامل کاربر با این دستگاه بزرگترین ابداعش باشد، آن هم به لطف پیچی که به کاربر امکان می‌دهد بین اپ‌ها چرخ بزند و همینطور نمایشگری که شدت و ضعف لمس کردن را تشخیص و بر اساس آن فرامین متفاوت را اجرا می‌کند.
 
هرچند برای بعضی‌ شاید ارسال پیام یا خواندن پیامک‌ روی این ساعت، پر دردسرتر از نگاه انداختن به گوشی هوشمندشان باشد.
 
عرضه این ساعت در دو اندازه و تنوع بندهایش در کنار طراحی شیک و زیبایی که از اپل انتظار می‌رود، بخت این که "اپل واچ" مورد پسند طیف وسیع‌تری از کاربران قرار گیرد را بیشتر می‌کند. با این حال باید دید آیا همه این‌ها برای جذب خریدارانی فراتر از "طرفداران همیشه وفادار" به این شرکت، کافی است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.