اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن سیار

تلفن همراه

September 10, 2014
19:40 چهارشنبه، 19ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64246

جایگاه اینترنت موبایل ایران در جهان

ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی و ارائه اینترنت پهن باند بر بستر موبایل این روزها با ممانعت‌های مختلف مواجه است. این در حالی است که رتبه جهانی ایران در زمینه اینترنت موبایل جای توجه دارد.
 
در شرایطی که مروری بر جایگاه بین المللی ایران در زمینه اینترنت گویای آن است که در سال 2012 رتبه ایران در این زمینه 154 بوده است و حداقل 153 کشور دنیا در این زمینه جایگاهی بالاتر از ما را به خود اختصاص داده و خدمات بهتری را در اختیار کاربران خود گذاشته‌اند، ورود دو اپراتور اول کشور به عرصه ارائه خدمات باند پهن این روزها حرف‌ و حدیثهای متعددی به دنبال داشته و برخی فعالان و صاحب نظران حوزه فضای مجازی از آماده نبودن بسترهای فرهنگی و امنیتی برای ورود به این فضا اظهار نگرانی کرده و لازمه ورود به این فضا را آماده کردن زیرساختهایی مانند شبکه ملی اطلاعات دانسته‌اند.
 
در برخی از این اظهارنظرها این گونه عنوان شده است که با ورود دو اپراتور اول به این عرصه کاربران اینترنت به یکباره صد برابر می شوند و لازم است پیش از بروز چنین اتفاقی سیاست‌گذاریهای متعددی برای حل مشکلات احتمالی که به این واسطه ایجاد می‌شود اندیشید.
 
برخی دیگر از مسوولان نیز این اتفاق را چنان نگران کننده دانسته‌اند که برای ابراز نگرانیهای خود به گروه تروریستی داعش اشاره کرده و ارتباط بسترهای ارتباطی را راهی برای تسهیل ارتباط یابی گروه‌های تروریستی و دشمنان امنیت ملی می‌دانند و بر این باورند که باید قبل از ارائه این خدمات برای این مشکلات چاره ای اندیشیده شود.
 
البته این نگرانیها در شرایطی رخ می دهد که ارائه نسل سوم ارتباطی یا همان 3G از ماه‌ها پیش توسط اپراتور سوم کشور آغاز شده و تاکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته و مخالفتی جدی هم در این زمینه صورت نگرفته است.
 
همچنین بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته گفته می‌شود تا سال 2020 برای هر کاربر فضای مجازی حدود 2200 گیگابایت محتوا وجود خواهد داشت که این سوال مطرح است که از میان اطلاعاتی که سهم کاربران ایرانی خواهد بود تا پایان این سال چند درصد از محتوای مورد استفاده کاربران داخلی خواهد بود؟
 
در ارتباط با سرعت 3G نیز بنا بر اعلام قائم مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با ورود به نسل سوم ارتباطی کاربران می‌توانند تا سرعت 10 مگابیت بر ثانیه را در حال حرکت با سرعتی معادل 120 کیلومتر در ساعت دریافت کنند که این سرعت در نسل چهار تا 100 مگابیت افزایش پیدا می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.