تلفن همراه

فناوری

گوشی

September 12, 2014
12:44 جمعه، 21ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64277

فناوری اولتراپیکسل:‌ برای نوری بیشتر

پیکسل‌های بزرگ‌تر نور و اطلاعات بیشتری را ثبت و در نتیجه عکس‌هایی با وضوح و دقت رنگ بالاتر تولید می‌کند
سالیان سال، باور اشتباه بسیاری از کاربران این بود که تعداد بیشتر پیکسل به معنای کیفیت بالاتر عکس است. تعداد مگاپیکسل‌ها در واقع فقط یکی از عوامل متعدد تعیین‌کننده در کیفیت عکس است و پارامترهای دیگری از جمله سنسور و پردازشگر تصویر، تاثیر بسزایی بر کیفیت عکس دارند.
 
 
جسیکا دالکورت در سایت CNET در این باره گفت:«در مقوله سنجش قدرت دوربین عکاسی تلفن‌های هوشمند، نمی‌توانیم تعداد پیکسل‌ها را نادیده بگیریم اما در برابر جزییات مهم و کلیدی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌ای که عوامل اصلی ایجاد یک عکس باکیفیت هستند، مگاپیکسل قابل مقایسه نیست! وقت آن رسیده که روی نقاط اصلی و مهم‌تری که کمتر به آنها توجه شده، تمرکز کنیم؛ به عنوان مثال سنسور پیشرفته.»
 
در زندگی امروزی، عکاسی از اجزای بسیار مهم در سبک زندگی مردم به شمار می‌رود؛ تلفن‌های هوشمند به سرعت به دوربین اصلی بسیاری از کاربران تبدیل شده‌اند. شرکت اچ‌تی‌سی با ارائه دوربینی با بهترین کیفیت، ثبت عکس‌های روزانه لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را ممکن ساخته است. با دوربین‌های جدید اچ‌تی‌سی، کاربران می‌توانند به سرعت عکس‌های واضح و تصویرهای واقعی را حتی در نور کم با ترکیب رنگ‌های گسترده‌ای ثبت کنند. رسیدن به چنین دستاوردی با افزایش تعداد پیکسل‌ها امکان‌پذیر نیست بلکه نیاز به فرآیندهای مهندسی در سنسورهای CMOS ، پردازشگر سیگنال‌های تصویری (ISP) و سیستم نوری لنز دارد تا بتوان نسبت به دوربین‌های هشت مگاپیکسلی و ۱۳ مگاپیکسلی نور بیشتری ثبت و پردازش کرد.
 
رویکرد اچ‌تی‌سی، ارائه پیکسل‌هایی با سایز بزرگ‌تر در یک نوع جدید از سنسور است که ۳۰۰ درصد نور بیشتری را نسبت به اکثر دوربین‌های ۱۳ مگاپیکسلی موجود در بازار ثبت می‌کند. به دلیل اینکه پیکسل‌های بزرگ‌تر نور و اطلاعات بیشتری را ذخیره می‌کند، عکس گرفته‌شده تصویری واضح‌تر با جزییات رنگ بهتر و سایه روشن‌های دقیق‌تری به نمایش می‌گذارد.
 
تمرکز بیشتر بر روی افزایش سایز پیکسل‌ها برای بالا بردن کیفیت عکس، به جای افزایش تعداد پیکسل‌ها انتخاب هوشمندانه اچ‌تی‌سی بوده است. سنسور ۳/۱ اینچی در گوشی‌های HTC One با سایز سنسور موجود در گوشی‌های هشت تا ۱۳ مگاپیکسلی برابری می‌کند. در عین حال، اولتراپیکسل‌ها بزرگ‌تر از مگاپیکسل‌ها هستند و فضای بیشتری از سنسور را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین کل فضای قابل استفاده سنسور بیشتر می‌شود و کارایی بهتری به آن می‌بخشد. HTC One عکس‌ها را با رزولوشن چهار مگاپیکسل ذخیره می‌کند اما کیفیت هر پیکسل بسیار بیشتر از مدل‌های متداول دیگر است.
 
به دلیل میزان کافی اطلاعات ذخیره‌شده در هر تصویر، عکس‌هایی که با گوشی‌های اچ‌تی‌سی گرفته می‌شوند، بر روی تلویزیون‌های HD یا مانیتورهای بزرگ، بسیار زیبا و چشمگیر به نظر می‌رسند. عکس‌هایی هم که با بی‌دقتی گرفته شده‌اند، با چاپ حتی در سایزهای بزرگ (دست کم ۱۰ در هشت اینچ) جزییات دقیق و تصاویر زیبایی ارائه می‌دهند.
 
یکی دیگر از مزیت‌های سنسور‌های جدید، حجم پایین‌تر عکس‌های گرفته‌شده است که باعث می‌شود نیاز کمتری به تغییر حجم یا سایز عکس هنگام اشتراک‌گذاری، ذخیره‌سازی در دستگاه شخصی یا رایانش ابری، وجود داشته باشد و در نتیجه کیفیت عکس در بهترین حالت خواهد ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.