اینترنت و شبکه

September 14, 2014
16:52 یکشنبه، 23ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64334

تاکید بر لزوم استانداردسازی خط و زبان فارسی در فضای مجازی

یک کارشناس فضای مجازی پیشنهاد داد سیاست‌های مدونی برای استانداردسازی محیط خط و زبان فارسی در فضای مجازی تدوین شود.

به گزارش ایکنا، بهروز مینایی، کارشناس فضای مجازی درباره  رویکرد بومی‌سازی در محتوای فضای مجازی گفت: حوزه خط و زبان فارسی در فضای مجازی مهم ترین جایگاهی است که یک مرجع قانونی باید با مهندسان و دست اندرکاران توسعه نرم‌افزارها ارتباط داشته باشند.
مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: جایگاه‌های قانونی کشور باید در مسایل آی‌تی وارد شوند و بسیاری از چالش‌های این حوزه را برطرف کنند. متأسفانه کمترین ارتباط‌ها در این زمینه وجود دارد.
کارشناس فضای گفت: برای حل بسیاری از این مشکلات پیشنهاد تشکیل خانه زبان را دادیم که معادل‌سازی‌هایی برای محتوای فضای مجازی انجام شود چرا که ورود کلمات انگلیسی و حتی ترکیب آن با زبان فارسی از جمله مشکلاتی است که هم‌اکنون با آن روبرو هستیم.
وی مشکلات محتوا در فضای مجازی را دردسرآفرین‌ عنوان کرد و گفت: معادل‌‌سازی‌های لازم برای رشته‌های فنی، مهندسی و فضای سایبر درست و به موقع انجام نمی‌شود و جوابگوی انبوه کلمات وارده به زبان فارسی نیست بنابراین باید قوانینی مصوب شود برای مثال آیین‌نامه نوشتاری برای وبلاگ‌، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها تدوین شود چرا که در این محیط‌ها شاهد کلماتی هستیم که با زبان فارسی بیگانه است.
مینایی گفت: برای کنترل زبان فارسی در محیط مجازی نیازمند جایگاه قانونی هستیم که حاکمیت هم به آن اهمیت دهد و قوانین لازم نوشتاری برای این محیط تدوین شود.
وی افزود: تعدد مراکز تصمیم‌گیری در این حوزه را شاهد هستیم بنابراین نیازمند جایگاه حقوقی و قانونی در این حوزه هستیم که نقش پدری داشته باشد و بتواند برای محتوای تحت وب استانداردسازی کند.وی گفت: متأسفانه یکی از محیط‌هایی که به محتوای زبان فارسی آسیب می‌رساند محیط‌های چت است که با ترکیب زبان انگلیسی و فارسی، افعالی را ایجاد می‌کنند که زبان فارسی را زیرسؤال می‌برند. بنابراین لازم است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این زمینه اقداماتی را محقق کنند. مینایی گفت: شورای عالی فضای مجازی می‌تواند با تدوین سیاست‌های جدیدی مبنی بر استانداردسازی خط و زبان فارسی در فضای مجازی بسیاری از این مشکلات را برطرف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.