اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

September 16, 2014
11:26 سه شنبه، 25ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64341

همراه اول برای جبران عقب ماندگی خود در پوشش ۳G دست به دامن رومینگ متقابل با رایتل شد

سینا: همراه اول درحالی که تنها چهار شهر را تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه قرار داده، تنها موافقتنامه راه‌اندازی پایلوت را با وزارت ارتباطات امضا کرده و برخلاف رقیب خود یعنی ایرانسل موفق به اخذ پروانه ارتقا به نسل‌های بالاتر تلفن همراه نشده، برای جبران عقب‌ماندگی خود در توسعه ۳G دست به دامن رومینگ متقابل با رایتل شده است.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، تا این لحظه، همراه اول تنها موفق به توسعه شبکه خود برای ارایه خدمات نسل سوم در بخش‌هایی از چهار شهر تهران، تبریز، اصفهان و اهواز شده است اما حالا و براساس اعلام رسمی وب‌سایت این اپراتور و آگهی‌های پخش شده، با استفاده از رومینگ متقابل در شبکه رایتل، از ارایه سرویس‌های نسل سوم در ۱۷۰ شهر تحت پوشش رایتل خبر داده است داده است. البته براساس اعلام همراه اول، درحال حاضر ظاهرا این خدمات تنها برای خریداران سیم‌کارت‌های دیتای جدید همراه اول قابل استفاده است و مشترکین سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری همراه قادر به استفاده از رومینگ ملی متقابل همراه اول با رایتل و استفاده از خدمات نسل سه خارج از بخش‌های تحت پوشش در چهار شهر تهران، اصفهان، تبریز و اهواز نیستند.
 
رومینگ ملی متقابل همراه اول با شبکه نسل سه رایتل درحالی به صورت چراغ خاموش اتفاق می‌افتد که هفته گذشته علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل طی مصاحبه‌ای گفته بود: این اپراتور روند توسعه شبکه نسل سوم تلفن همراه در سراسر کشور را به سرعت در دستور کار خود قرار داده و اعلام کرد به دلیل توسعه پرشتاب پوشش خدمات نسل سه و چهار ایرانسل این شرکت عملا نیازی به استفاده از شبکه رایتل و رومینگ متقابل به این اپراتور ندارد و متقاضی برقراری رومینگ متقابل با رایتل نیست.
 
اما همزمان همراه اول که نه پوشش تری جی اش طی هفته‌های گذشته از چهارشهر اولیه فراتر رفته و نه هنوز موفق به اخذ پروانه ارتقا به نسل های بالاتر شده، به صورت چراغ خاموش و در قالب بخشی از توضیحات مربوط به سیم‌کارت دیتایش اعلام کرده است مشترکان سیم‌کارت‌های دیتای این اپراتور می‌توانند با استفاده از این سیم‌کارت از خدمات نسل سوم همراه اول در بیش از ۱۷۰ شهر در سراسر کشور با استفاده از رومینگ ملی بهره‌مند شوند.
 
همراه اول رومینگ متقابل با رایتل روی شبکه نسل سوم تلفن همراه را محدود به دیتاسیم‌های خود کرده است و به نظر می‌رسد عرضه رومینگ دیتای متقابل تنها به خریداران سیم‌کارت‌های دیتای همراول اول، فقط یک اقدام رسانه‌ای، اغواگرانه و غیرواقعی برای القای میزان پوشش نسل سوم همراه اول در ۱۷۰ شهر است.
 
ضمن آنکه مشخص نیست آیا اپراتوری که هنوز موفق به اخذ پروانه رسمی ارتقا به نسل‌های بالاتر نشده و تنها مجوز پایلوت دارد، آیا از نظر حقوقی مجاز به برقراری رومینگ ملی متقابل با رایتل است یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.