اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 16, 2014
18:12 سه شنبه، 25ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64344

5 سرویس شگفت‌انگیز گوگل

وقتی صحبت از سرویس‌های گوگل می‌شود، اولین نکته‌ای که توجه‌مان را مورد این ابزارها جلب می‌کند، تنوع و گوناگونی آنهاست.
 
 
همشهری دانستنی‌ها نوشت: برای نمونه کافی است از خود گوگل بخواهید تا چندتا از جدیدترین ابزارها و سرویس‌هایش را به شما معرفی کند تا در کسری از ثانیه، شما را با فهرست بلندبالایی روبرو کند. تازه در میان نام‌های آشنایش، چشمتان به تازه‌واردهایی روشن می‌شود که برای کاربران عادی ناآشنا هستند.
 
این فهرست، بیش از صد مورد از ابزارهای معمولی و حرفه‌ای و خیلی حرفه‌ای گوگل را شامل می‌شود که البته برخی از آنها آزمایشی و کوتاه‌مدت هستند و گوگلی‌ها فقط برای چند وقت آنها را روی کار می‌آورند تا با برآورده شدن انتظار کاربرانشان، پروژه‌های بعدی‌شان را کلید بزنند.
 
سرویس‌هایی مثل Google Sets و Google Subscribed Links و تعدادی دیگر از این دست، جزو آنهایی بودند که پله ترقی بعدی‌ها شدند.
 
در اینجا، قرار است سرویس‌های حرفه‌ای‌تر و گاه مهجور اما مفید گوگل را معرفی کنیم که به راحتی می‌توانید از آنها در فعالیت‌های روزانه و کاری‌تان استفاده کنید.
 
راحت‌تر تگ بزن
Google Tag Manager
 
این سرویس، یکی از همان ابزارهایی است که به درد کاربرانی می‌خورد که احتیاج دارند از ابزارهای حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر گوگل استفاده کنند. Google Tag Manager بیشتر به کار کسانی می‌آید که قصد دارند در وب سایت‌های خود از تگ‌های گوناگونی استفاده کنند که قابلیت تغییر و جابجایی داشته و بتواند تا حدی اهداف بازاریابی مدیریت وب سایت را نیز برآورده کند.
 
در طراحی وب سایت‌ها، قالب‌هایی از تگ‌های HTML طراحی می‌شود که با کمک این سیستم می‌توان کدهای مورد نیاز برای اضافه کردن سرویس‌های گوناگون و همچنین نرم‌افزارهای تبلیغاتی را در سایت‌ها مدیریت کرد. از مزیت‌های دیگر این سیستم این است که شما می‌توانید تگ‌های مورد نظرتان را تنها با چند کلیک به قلب سایتتان اضافه کنید.
 
نکته: سرویس مدیریت تگ گوگل
 
این سرویس باعث می‌شود دردسر اضافه کردن کدهای جداگانه در قالب اصلی را نداشته باشید و نه تنها این سیستم سرعت به‌روز رسانی شما را افزایش داده، بلکه کار شما را به عنوان یک بازاریاب اهل فن آسان کرده است.
 
گوگلی برای طراحان
Google SketchUp
 
یکی دیگر از سرویس‌های تخصصی گوگل که توجه گرافیست‌ها را به خود جلب کرده، گوگل اسکچ‌آپ است که نه تنها کار با آن بسیار ساده است بلکه برای اهل فن هم بسیار مفید خواهد بود. شما به عنوان یک هنرمند می‌توانید با این سرویس، هر طرحی که مد نظرتان است را به شکل سه بعدی رسم کنید.
 
یکی از مهمترین نکات در طراحی اسکچ‌آپ این است که قابلیت‌های استفاده را فدای کارآیی بیشتر نکرده و هر دو را با یک میزان و تا حد مقبولی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همه‌چیز ساده و در عین حال مطابق با استانداردها طراحی شده است. شما فقط کافی است خطوط مورد نظرتان را رسم کرده و آنها را روی سطح کارتان به جلو یا عقب هدایت کنید و به همین سادگی طرحی سه بعدی داشته باشید!
 
در حقیقت اسکچ‌آپ دقیقا همان جایی است که می‌توانید ظرف چند ساعت در آن، دنیای تازه‌ای خلق کنید.
 
مریخ‌نوردی کنید
Google Mars
 
احتمالاً شما با سرویس محبوب و معروف Google Earth آشنا هستید اما آیا می‌دانستید گوگل دور و بر مریخ هم می‌پلکد؟ اگر به نجوم علاقه دارید و با چگونگی بررسی تصاویر ماهواره‌ای، هرچند ابتدایی، آشنا هستید؛ به این سرویس سر بزنید.
 
گوگل مدعی است که در این سیستم، دقیق‌ترین نقشه از مریخ را در اختیار کاربران قرار داده و شما از گشت و گذار در آن، اگر لذتی که از دیدن مناظر می‌برید بیشتر از طراحان نقشه نباشد، کمتر از آنها هم نخواهد بود، ضمن اینکه رنگ‌هایی که در این نقشه در نظر گرفته شده، به همراه راهنما، شما را با بخش‌های مختلف سطح این سیاره آشنا کرده و مریخ را از یک سیاره یک رنگ و پر از چاله، به سرزمین واقعی اما عجیب تبدیل می‌کند.
 
نکته: نقشه‌ای که در حال حاضر روی این سرویس قرار گرفته اولین بار در سال 1895 توسط پرسیوال لَوِل و طی مشقات و مطالعات فراوان پیرامون سیاره قرمز و در نهایت با کمک تلسکوپش رسم شد. حالا این امکان توسط تیم گوگل و محققان ناسا واقع در دانشگاه آریزونا برای شما فراهم شده تا روی مریخ قدم بزنید و نقشه را با جزئیات بیشتری بررسی کنید.
 
پیدا کردن گمشده‌ها
Google PersonFinder
 
این سرویس رایگان را که احتمالا تا به حال اسمش را هم نشنیده‌اید پس از حادثه زمین‌لرزه سال 2010 هائیتی توسط گروهی از مهندسان گوگل راه افتاد. هدف این سیستم پیدا کردن دوستان و خانواده به خصوص در شرایط خاصی مثل وقوع حوادث طبیعی از قبیل توفان، زلزله و حوادث غیرطبیعی مثل حملات تروریستی است.
 
این سرویس در حقیقت بخشی از سرویس بزرگتر گوگل تحت عنوان بازوی پاسخ به بحران (Crisis Responsearm) است که آن را هم می‌توانید در آدرس google.org/crisiresponse پیدا کنید. سرویس اصلی البته به جز پیدا کردن آشنایان؛ در یافتن پناهگاه‌ها، شرایط مسیر و … نیز راهنمایی‌هایی را ارائه می‌کند. اطلاعات داخل سایت به محض وقوع هر حادثه در سراسر دنیا به سرعت براساس داده‌های جمع‌آوری شده از سطح اینترنت و مراجع مختلف به‌روز می‌شود. سرعت این به‌روز رسانی که از زمان شروع به کار آن حدود سه روز بود، به کمتر از یک تا سه ساعت پس از حادثه رسیده است.
 
گوگل یادآوری می‌کند
Google Keep
 
Keep در واقع یک پوشه جمع و جور اما جادار است که به گوگل درایو متصل شده و می‌تواند به وسیله آن، تصاویر، صداهای ضبط شده و چک‌لیست‌ها و در کل تمامی محتواهای دیجیتالی را بی‌معطلی ذخیره کرد.
 
یکی دیگر از خاصیت‌های Keep این است که شما هر زمان که به موارد بالا احتیاج داشتید، می‌توانید با استفاده از هر دستگاهی که به نحوی به سیستم وب دسترسی داشته باشد، کارتان را راه بیندازید. شما با استفاده از Keep، می‌توانید نت‌هایی را که روی دسک‌تاپ خود قرار داده‌اید و می‌دانید که روی تلفن همراه اندروی‌تان هم به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، ذخیره کنید. این نت‌ها می‌توانند شامل فهرست خریدها، شماره تلفن‌ها، آدرس‌ها و مسائلی مانند کارهایی که باید انجام دهید و مواردی که باید روزانه آنها را چک کنید، باشد.
 
نکته: Google Keep سریع بوده و با هیچ‌کدام از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مشابه قابل مقایسه نیست، چراکه با وجود فایل‌های صوتی و تصویری و نوشتاری که برای شما نگهداری و دسته‌بندی می‌کند؛ سهولت استفاده شگفت‌انگیزی نیز دارد.
 
پرسش و پاسخ مدرن
Google Moderator
 
اگر اهل پرسش و پاسخ و تبادل نظر هستید، این سرویس می‌تواند خواسته شما را برآورده کرده و فضایی را در اختیارتان قرار دهد تا در آن، سوالات، پیشنهادات، ایده‌های ترکیبی و در نهایت پاسخ‌های متفاوت و مفیدی را در این راستا دریافت کنید. هر پرسش و مسأله‌ای، موضوع خاص خود را دارد و شما با طرح هر مسأله، به فهرست خود، فهرست جدیدی را اضافه می‌کنید و به این طریق، نه تنها آرشیو مفیدی از پرسش و پاسخ‌ها را در اختیار خواهید داشت، بلکه راه را برای کسانی که در پی پاسخی برای مسائل مشابه شما می‌گردند، هموار می‌کنید.
 
نکته: این سرویس نه تنها تعامل و ارتباط بین افراد را در فضایی آکادمیک رقم می‌زند، بلکه کاربر را با عقاید و نظرات و فرهنگ‌های متفاوت آشنا می‌کند. وقتی یک سوال واحد پاسخ‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد، به همان میزان شما را با ذهنیت‌های متفاوت آشنا خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.