اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 16, 2014
19:28 سه شنبه، 25ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64354

فیلترینگ و 3G روی میز شورای‌عالی فضای مجازی

دنیای اقتصاد: بیش از سه هفته از ورود 3G به کشور می‏گذرد و در این مدت بحث‏های مخالفی هم در این زمینه از سوی برخی اعضای شورای‌عالی فضای مجازی مطرح شده است. مخالفان عمدتا اعتقاد دارند که وزارت ارتباطات باید پیش از عرضه این تکنولوژی به کشور آن را در شورای‌عالی فضای مجازی به بحث می‏گذاشت و مجوز لازم را از این شورا کسب می‏کرد. 
 
وزارت ارتباطات و دولت، اما اعتقاد دارند که ارائه اینترنت پرسرعت و 3G چیزی است که پیش از این هم به کاربران اینترنت ایرانی ارائه می‏شده و صرفا در این بخش آزادسازی صورت گرفته تا انحصار رایتل از بین برود، ضمن اینکه سرعت اینترنت آن از سرویس رایتل بیشتر نشده است.
شورای‌عالی فضای مجازی از 14 عضو حقوقی شامل رئیس‏جمهوری (رئیس شورای‌عالی فضای مجازی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده ناجا و دادستان کل کشور و هشت عضو حقیقی تشکیل می‏شود.
اعضای حقیقی این شورا هر سه سال یک بار انتخاب می‏شوند و در حال حاضر حمید شهریاری، سید جواد مظلومی، ‏مسعود ابوطالبی، ‏کامیار ثقفی، رسول جلیلی، علیرضا شاه‏میرزایی، محمد سرافراز و مهدی اخوان بهابادی اعضای حقیقی این شورا هستند.
این شورا که از روزهای نخست فعالیتش را به‌عنوان تعیین‌کننده خط مشی و سیاست‌های اصلی فضای مجازی، در حوزه اینترنت و شبکه اطلاع‏رسانی آغاز کرد، در ابتدای دولت یازدهم این فعالیت‏ها را در امتداد اقداماتش در دولت دهم ادامه داد. در همین حال در آن زمان هم اختلاف‏هایی بین برخی اعضا و مدیران وزارت ارتباطات به وجود آمد. مهم‌ترین اختلاف‏ها در مورد نحوه سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‏ها بود و امروزه نیز چنین اختلاف‏هایی در این زمینه بین وزارت ارتباطات و شورای‌عالی مجازی دیده می‏شود. 
نخستین مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی در آبان ماه سال 91 و در ارتباط با وظایف، اختیارات و اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به امضا رسید و پس از آن این شورا 9 مصوبه دیگر را در جلسات رسمی در حوزه‏های طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی، خدمات سلامت در فضای مجازی، حمایت از ترافیک داخلی و تعریف شبکه ملی اطلاعات تصویب کرد.
 
 راه ‏اندازی شبکه ملی ارتباطات در گرو تصمیم شورای‌عالی
می‏توان گفت بحث راه‏اندازی شبکه ملی اطلاعات از سال 84 داغ‏ترین بحث در زمینه فناوری اطلاعات کشور به حساب می‏آید. با این حال مسائل زیرساختی و محتوایی مربوط به آن هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است. مطرح کردن بحث‏های مربوط به اینترنت ملی و تایید و تکذیب چندباره آن عملا شبکه ملی اطلاعات و توسعه آن را تحت‌الشعاع قرار داد و پس از روی کارآمدن دولت جدید مشخص شد که بحث شبکه ملی اطلاعات همچنان در حد معماری شبکه و طراحی ابتدایی آن باقی مانده است. با این حال مصوبات قانونی توسعه این شبکه در مجلس حالا شرایط را برای اجرای آن تسهیل کرده است. 
آنچه همواره در این سال‌ها از سوی مسوولان بر آن تاکید شده این است که شبکه ملی اطلاعات قرار نیست جایگزین شبکه اینترنت شود، اما فراهم شدن زیرساخت‏های ارتباطی در کشور می‏تواند گردش اطلاعات در کشور را سرعت بخشد. بر اساس تصمیمات شورای‌عالی مجازی برنامه زمان‏بندی شبکه ملی اطلاعات، بهره‏برداری تا پایان سال ۹۴ است.
با این وجود و درحالی‌که که تنها فرصتی دوساله برای راه‏اندازی اینترنت ملی در سه فاز باقی مانده است، هنوز محتواسازی در زمینه شبکه ملی اطلاعات انجام نشده‏است و از سوی دیگر به اعتقاد جلیلی، یکی از اعضای این شورا، بحث افزایش پهنای باند باید در زیرگروه شبکه ملی اطلاعات مورد توجه قرار گیرد.
 
 
 فیلتــرینگ و اختــلاف‌نظـرات بر سر شبکه ‏های اجتماعی
از سوی دیگر بحث فیلترینگ و شبکه‏های اجتماعی در فضای مجازی از دیگر مباحث مطروحه در شورای‌عالی فضای مجازی است که تصمیم‏گیری این شورا در این حوزه می‏تواند تاثیرگذار باشد.
با توجه به اینکه فیلترینگ و دسترسی محدود به شبکه‏های اجتماعی از جمله دغدغه‏های کاربران فضای مجازی است و دغدغه برخی مسوولان و عدم ایجاد محدودیت در دسترسی کاربران به برخی شبکه‏های اجتماعی در روزهای اخیر باعث ایجاد اختلاف‏نظرهایی در این حوزه شده‏ است، تشکیل جلسه در شورای‌عالی فضای مجازی و بحث در این مورد می‏تواند به رسیدن به یک نظر مشترک بین بخش‏های مختلف صاحب‌نظر در این حوزه کمک کند.
 
 
 خدمات نیمه‌کاره نسل سوم ارتباطی و تشکیل جلسه شورا
اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین مساله‏ای که باعث می‏شود ضرورت تشکیل جلسه شورای‌عالی فضای مجازی بیش از پیش حس شود موضوع اعطای مجوز راه‏اندازی نسل سوم ارتباطی به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل است.
نسل سوم ارتباطی که پیش از این در انحصار رایتل به دارندگان این خط موبایل ارائه می‏شد، از ابتدا به‌دلیل افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات و امکان برقراری تماس‏های تصویری حاشیه‏های زیادی را در پی داشت.
درحالی‌که برخی از اعضای شورای‌عالی فضای مجازی از اعطای مجوز دو اپراتور اول کشور برای نسل سوم ارتباطی ابراز نارضایتی کرده بودند پاسخ همیشگی دولت و وزارت ارتباطات به آنها این بود که مجوز ارائه خدمات نسل سوم ارتباطی با شرایط مشابه رایتل به این اپراتورها داده شده و این دو اپراتور هیچ‌گونه خدمت متفاوت و مضاعفی بر آنچه که رایتل در این حوزه ارائه می‏داد نخواهند داشت.
وزارت ارتباطات دولت یازدهم همواره تاکید دارد که 3G در دو اپراتور همراه اول و ایرانسل نیز بدون تماس‌های تصویری ارائه می‏شود و ارائه خدمت تماس تصویری همچنان در صف تصویب پیوست فرهنگی مرتبط از سوی شورای‌عالی فضای مجازی خواهد ماند.
اما با در نظر داشتن این نکته که امکان برقراری تماس‏های تصویری از جمله خدمات مهم و با ارزش در نسل سوم ارتباطی است و در کنار آن یکی از مهم‌ترین ویژگی‏های نسل سوم ارتباطی سرعت بالا و پهنای باند گسترده آن است که دسترسی مشترکان را به شبکه اطلاعات افزایش می‏دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.