اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

September 18, 2014
21:38 پنجشنبه، 27ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64428

سود 25 میلیارد دلاری “علی بابا”

بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی چین از ورود به بورس نیویورک 25 میلیارد دلار سود کسب می‌کند.
 
 
شرکت "علی‌بابا" پس از مدت‌ها به زودی وارد بازار بورس نیویورک می‌شود؛ حرکتی که آن را بزرگترین ورود به بازار بورس در تاریخ می‌دانند و می‌تواند 25 میلیاد دلار سود نصیب این شرکت کند.
 
علی‌بابا که آن را بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک آنلاین در دنیا می‌دانند، در سال 2003 وب سایت تابائو را راه‌اندازی کرد؛ وب سایتی که امروزه نامش به عنوان یکی از پربازدیدترین وب سایت‌های اینترنتی ثبت شده است. هر کسی این امکان را دارد که در این وب سایت یک صفحه فروش باز کند و اجناسش را بفروشد. امروزه 80 درصد خرید‌های آنلاین در چین به پای علی‌بابا نوشته می‌شود.
 
در کنار وب سایت تابائو، دو وب سایت دیگر هم با عملکردی مشابه وجود دارند: تی مال و علی‌بابا دات کام که هر دو زیرمجموعه شرکت علی‌بابا هستند. نقل و انتقال پول در این وب سایت‌ها از طریق سیستمی به نام "علی پی" انجام می‌شود که عملکردی مشابه با سیستم شناخته شده "پی‌پل" دارد.
 
شرکت علی‌بابا در سال 1999 توسط جک ما، یک معلم ساده زبان انگلیسی، در شهری در شرق چین راه‌اندازی شد. این شرکت هم اکنون 25 هزار کارمند و نزدیک به 300 میلیون مشتری دارد. البته مدت‌هاست که علی‌بابا صرفا یک وب سایت خرید و فروش آنلاین نیست.
 
این شرکت حالا صاحب یک سرویس پستی ویژه، یک سرویس آنلاین عرضه کارت، یک پلتفرم اینترنتی نظیر یوتیوب و حتی یک باشگاه فوتبال به نام خود است.
 
به گزارش دویچه وله، اما پرسشی که در این میان مطرح است، این است که آیا گسترش و توسعه علی‌بابا در زمینه‌های مختلف، دوام خواهد داشت؟ یک کارشناس مدرسه اقتصاد چین و اروپا واقع در شانگهای می‌گوید: ما می‌دانیم که سرمایه‌گذاران اغلب خوششان نمی‌آید که یک شرکت به سرمایه‌گذاری در عرصه‌های ناآشنا دست بزند. یک استراتژی که چندان مطلوب نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.